X


 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Wszakże tam, gdzie kończy się przyrodoznawstwo, zaczynają się kłopoty.Aprzyrodoznawstwo kończy się na człowieku, jedy-nej istocie wykraczającejpoza jego zasięg, a ściślej biorąc, na tym fragmencie lub aspekcie człowieka,który nie jest ciałem, czym-kolwiek by był.Naukowców jako naukowcówmożna ująć tyl-ko w tym aspekcie, podobnie jak polityków, artystów i proroków.Wszystko, co ludzkie, wszystko, co nas dotyczy, leży pozaza-sięgiem przyrodoznawstwa.Przyrodoznawstwo powinno się tym martwić,lecz nie martwi się.Z pewnością martwimy się my, którzy nie wiemy, co to jest,nie umiemy nawet zgodzić się co do nazwy dla tej nieredukowalnej częściczłowieka, nie będą-cej ciałem.To nieuchwytne coś jest przyczyną nauki,społeczeń-stwa, kultury, polityki, gospodarki, poezji i muzyki.Skutki te są namznane.Ale jeśli nie znamy ich przyczyny, czy możemy na ich podstawieokreślić charakter tego czegoś, a nawet orzec, że ist-nieje?Wyrazem tej trudności jest fakt, że badaniem tego jednego tematu, człowieka,bądz też związanej z człowiekiem niewiado-mej, jego działań i wytworów,zajmują się dwa podstawowe działy uniwersytetu  nauki humanistyczne ispołeczne  badaniem zaś ciał zajmuje się tylko przyrodoznawstwo.Niebyłoby z tym pro-blemu, gdyby istniejący podział pracy opierał się nauzgodnie-niach co do przedmiotu badań, odzwierciedlających jakieś na-turalnerozgraniczenia (takie jak pomiędzy fizyką, chemią i bio-logią), oraz prowadziłdo wzajemnego szacunku i współpracy.Można by uznać, a czasem nawetpogląd taki jest wypowiadany (głównie w mowach inauguracyjnych), że naukispołeczne zajmu-ją się życiem społecznym człowieka, a humanistyczne jegożyciem twórczym  wybitnymi dziełami sztuki itd.Rozgraniczenie to nie jestzupełnie pozbawione sensu, niemniej jednak nie jest też zado-walające.Wadliwość tego podziału ujawnia się na szereg spo-sobów.Chociaż zarównonauki społeczne, jak i humanistyczne czują się mniej lub bardziej świadomieprzytłoczone autorytetem przyrodoznawstwa, wzajemnie żywią do siebiepogardę: za nie-naukowość humanistyki i za filistynizm nauk społecznych.Niewspółpracują ze sobą.Co najważniejsze jednak, ich terytorium w znacznejmierze pokrywa się.Autorzy wielu tekstów klasycz-nych, które sądziedzictwem humanistyki, mówią o tym samym co nauki społeczne, leczposługują się innymi metodami i dochodzą do innych wniosków; z kolei każda znauk społecznych próbuje wytłumaczyć wszelkiego rodzaju twórczość w sposóbskrajnie odmienny niż humanistyka.Różnica sprowadza się do tego, że naukispołeczne pragną stawiać prognozy, pojmując człowieka jako istotęprzewidywalną, podczas gdy humanistyka utrzymuje, że człowiek jestnieprzewidywalny.Granice pomiędzy dwoma obozami przypominają wojskowelinie demarkacyjne, nie zaś rozgraniczenia naukowe.Przesłaniają zadawnione inie rozstrzyg-nięte spory o naturę bytu ludzkiego.W naukach społecznych i humanistycznych znalazły swój wyraz dwie reakcjena ostateczne usunięcie człowieka  a raczej Wypreparowanej z ciała części,która jest ciału zbędna  poza naturę, a co za tym idzie, poza zakres jurysdykcjiprzyrodoznaw-426 427stwa i filozofii przyrody, co miało miejsce pod koniec XVirr wieku.Pierwszą zobranych dróg stanowiły szlachetne wysiłki na rzecz przygarnięcia człowiekaprzez nowe przyrodoznawstwo uczynienia z nauki o człowieku kolejnegoszczebla po biologii Druga droga prowadziła na terytorium właśnie zdobyteprzez Kanta: terytorium wolności przeciwstawionej naturze, odrębne leczrównoważne, na którym kopiowanie metod przyrodoznaw-stwa nie jestkonieczne, a duchowość traktuje się co najmniej równie poważnie jak ciało [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • drakonia.opx.pl
  • Linki



     

    Drogi użytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

     Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.