[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Zakłady powinny utrzymać tę tendencję.4.12.PROMOCJA WYROBÓW SPIRYTUSOWYCHW świetle obowiązującego prawa szczególnie trudno jest wybrać elementy planu promocyjnego, które w sposób zgodny z prawem lub w sposób nie naruszający obowiązującego prawa pozwalają na przeprowadzenie skutecznej kampanii promocyjnej wyrobów spirytusowych.Obowiązują następujące akty prawne odnoszące się do reklamy wyrobów spirytusowych:lustawa z dnia 26 października 1982 r, o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( Dz.U.nr 55, poz 229 z późn.zm.)llustawa z dnia 29 grudnia 1992 r, o radiofonii i telewizji ( Dz.U.nr 1993, poz 34 z późn.zm.)llustawa z dnia 26 stycznia 1984 r, prawo prasowe ( Dz.U.nr 5, poz 24 z późn.zm.)llustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r, o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji ( Dz.U.nr 47, poz 211 )llrozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 31 sierpnia 1993 r.w sprawie zasad działalności reklamowej w programach radiofonii i telewizji ( Dz.U.nr 44, poz 204 )llrozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 31 sierpnia 1993 r.w sprawie zakazu sponsorowania i określonych sposobów sponsorowania ( Dz.U.nr 91, poz 423 )lZ tych aktów prawnych najbardziej spektakularna jest ustawa o wychowaniu w trzeźwości z 1982 r., gdzie art.13 ust 3 tej ustawy zakazuje reklamy napojów z zawartością alkoholu powyżej 1,5%.Reklama prowadzona w toku działalności gospodarczej ma na celu zdobycie klienteli, którą zwykle odbiera się konkurencji.W tej walce stosuje się niekiedy czynności, których ograniczenie jest zawarte w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, nie oznacza to oczywiście, że odpowiednia ograniczenia nie znajdują się w innych aktach prawnych.Właśnie ta wskazana powyżej ustawa wraz z art.13 ustawy o wychowaniu w trzeźwości określa granicę pozwoleń ( zakazów w odniesieniu do reklamy produktów alkoholowych).Uzupełnienia znajdujące się w rozporządzeniach wykonawczych Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji należy odnieść w zasadzie do mediów elektronicznych, te są jednak głównym nośnikiem reklamy masowej w kraju w kraju i za granicą.W komentarzach prawnych nie ma jednoznacznej definicji pojęcia reklamy, a to rozszerza skutki działania wspomnianych ustaw na inne działania promocyjne lub około reklamowe.Zasadniczym celem reklamy jest zwiększenie popytu na dany towar lub usługę można jej przypisać jednak i inne funkcje, istotne z punktu widzenia zarówno interesów podmiotów gospodarczych jak i potrzeb konsumentów:lpozwala na rozpoznanie ilościowe i jakościowe rynku,llspełnia funkcję informacyjną w stosunku do oferty,llpozwala zidentyfikować produkt.lJednakże nie jest to informacja handlowa w dosłownym znaczeniu tego określenia, ponieważ nie stanowi rzetelnego źródła informacji dla klientów.Związek obu działań rynkowych jest dość ścisły, obydwa opierają się bowiem na przekazywaniu informacji o towarze , choć spełniają różny cel bezpośredni.W świetle powyższych uwag można stanąć na stanowisku, że w tych wypowiedziach gospodarczych, które mówią o cechach napoju z zawartością powyżej 1,5% - należy dopatrywać się zakazanej reklamy.Jednak poza takimi działaniami znajduje się ogromny obszar aktywności gospodarczej związanej z umieszczeniem przedsiębiorstwa na rynku, a zatem jego zaistnienie w świadomości klienteli rozumianej szeroko ( odbiorcy hurtowi, detaliczni, konsumenci ).Odpowiedzialność na podstawie ustawy o wychowaniu w trzeźwości ponosi przede wszystkim producent, choć również medium rozpowszechniające.Odpowiedzialność ponoszona przez podmioty naruszające zasady konkurencji nosi charakter cywilnoprawny.Reklama napojów alkoholowych jest przypadkiem reklamy zakazanej ( art.16 ust.1 ustawy) narusza więc zasady uczciwej gry rynkowej.Ponoszą ją zgodnie z art.17, przedsiębiorca reklamujący się, agencja reklamowa, oraz osoba , która ją opracowała.W skali europejskiej reklama napojów alkoholowych nie jest tak restrykcyjna jak w przypadku wyrobów tytoniowych.W wielu krajach jest dozwolona, choć pod pewnymi warunkami.Także odpowiednie Konwencje Rady Europy i dyrektywy Rady Unii Europejskiej są z tą tendencją zgodne.I tak na podstawie ratyfikowanej przez Polskę, Konwencji o Telewizji Ponadgranicznej z 1989 r.reklama takich napojów jest dozwolona, choć w pewnym zakresie ograniczona.Dyrektywa Rady Europy z 1989 r.o prowadzeniu działalności telewizyjnej, również przewiduje możliwość reklamy tych produktów i również wskazuje na pewne ograniczenia w tej mierze.W związku z opisanymi powyżej interpretacjami obowiązującego prawa, przedstawionymi przez dr Ewę Nowińską z Międzyuczelnianego Instytutu Wynalazczości i Ochrony Własności Intelektualnej UJ, cały ciężar szeroko pojętych działań promocyjnych w branży spirytusowej przesuwa się na niektóre elementy planu marketingowego.lZnaczące nakłady marketingowe kierowane są na pośrednie szczeble dystrybucjil- hurtownika i detalistę i wykorzystywane są następujące elementy:lkonkurencja w zakresie ceny wyrobu - dodatkowe rabaty i upusty premiujące wielkość zakupu i terminową zapłatęllelementy serwisu przysprzedażowego - praca przedstawicieli handlowych pozyskujących zamówienia bezpośrednio na rzecz konkretnego odbiorcy hurtowegollmateriały promocyjne bezpośrednio wspomagające sprzedaż - torby reklamowe, papier pakowy itp.lldrobne materiały reklamowe docierające do odbiorcy końcowego - długopis, breloczek, zapalniczka itp [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • drakonia.opx.pl
  • Linki