[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Obowiązkiem państwa było zapewnienie jednostce wolności; jej gwarancją miał być szeroki wachlarz prawi i wolności, obejmujący m.in.wolność osobistą, przekonań, wyznania, słowa i prasy, zrzeszania się, inicjatywy gospodarczej.Państwo miało zapewnić konkurencję i rozwijanie osobowości.Socjalne państwo prawne rozwijało się w duchu nauki kościoła.Podkreślano, że własność prywatna jest prawem naturalnym (chadecja).Wolna Partia Demokratyczna z Wernerem Maihoferem podkreślała, że liberalizm jest zwolennikiem godności człowieka na drodze jego samookreślania.Podstawą wolnego społeczeństwa musi być przede wszystkim wolność, prawo do własności.Interwencjonizm państwa powinien mieć miejsce wtedy, gdy koncentracja własności zagraża wolności: państwo winno stworzyć takie ramy prawne dla działalności jednostek, aby zlikwidować brak równowagi i ograniczyć władzę ekonomiczną pochodzącą z akumulacji pieniądza i posiadania oraz koncentracji środków produkcji w niewielu rękach (monopole).71.Friedrich A.von Hayek o wolności i jej wartości.Hayek rozpoczynał swoje wywody od usunięcia „błędu myślenia kartezjańskiego”, polegającego na nadmiernej wierze w rozum ludzki i racjonalizm, na przekonaniu, że można racjonalnie sterować i kontrolować procesy społeczne.Postęp dokonuje się właśnie przez przypadkowe i nieprzewidywalne działania ludzkie.Wolność jest dla niego podstawową wartością.„To, że wolność jest ustawicznie nadużywana, nie jest argumentem przeciwko niej.Wolność z konieczności oznacza, że poczynionych zostanie wiele nielubianych przez nas rzeczy.Nasza wiara w wolność opiera się na przekonaniu, że ostatecznie wyzwoli ona więcej sił dobrego niż złego.” Żadna demokracja nie może odebrać jednostce prawa do wolności.Indywidualizm i wolność są gwarancją postępu.Hayek wierzył, że wolność prowadzi do postępu i że jest fundamentalnym warunkiem rozwoju ludzkości.72.Hayek o sprawiedliwości społecznej.Idea sprawiedliwości społecznej jest nonsensem, sprawiedliwy może być jedynie pojedynczy człowiek, ale nie rynek.ponieważ dążenia ludzkie są różnorodne, wartości wyznawane przez nich nie dadzą się uzgodnić.Liberalizm musi gwarantować wolność osiągania różnorodnych celów.Musi zakładać pluralizm, który pozwala na zbudowanie pokojowego społeczeństwa przy użyciu minimum przymusu.Największe niebezpieczeństwo leży w idei sprawiedliwości społecznej.Realizacja sprawiedliwości ekonomicznej prowadzi do zniewolenia jednostki pod każdym względem.Liberał nie jest w stanie ani nie chce narzucić innym swojej skali wartości i celów.73.Hayek o gospodarce planowej.74.Milton Friedman i jego krytyka interwencjonizmu gospodarczego.Friedman przeciwstawiał się kontroli państwa, uważając, że wszelkie kryzysy są skutkiem błędu doradców i ekonomistów państwowych” działalność państwa ogranicza rynek, który najlepiej reaguje na zmianę warunków.Krytykował ustalenie płac minimalnych (musi to prowadzić do zwiększenia bezrobocia, bo chętni nie mogą podjąć pracy za niższą płacę).Państwowe programy budownictwa mieszkaniowego powodują podrożenie kosztów mieszkania.Był też przeciwny kontrolowaniu przez państwo wykonywania wolnych zawodów.Uważał, że różnego rodzaju ciała, np.izby lekarskie, mają na celu jedynie ograniczenie konkurencji i podrażają usługi medyczne.Monopol państwa w dziedzinie poczty prowadzi do gorszej obsługi klientów i rozwoju biurokracji na koszt państwa.za niesprawiedliwy uznał system obowiązkowych ubezpieczeń i rozwój szkolnictwa państwowego, państwo mogłoby dać bony na kształcenie, a nie organizować szkolnictwo.Za naruszenie wolności uznał program wyrównywania szans biedniejszych grup ludności.Za niesprawiedliwe uznał też podatki progresywne.Podkreślał, że bez pełnej wolności ekonomicznej nie ma wolności politycznej, ani wolności indywidualnej.Człowiek ma prawo do błędu, a usiłowanie zapobiegania skutkom nieodpowiedzialności indywidualnej, np.przez wprowadzenie obowiązkowych ubezpieczeń zdrowotnych, jest ograniczeniem wolności decydowania o własnym losie i preferencjach.Zadaniem rządu jest jedynie określenie reguł gry, ale nie prowadzenie gry samemu.Friedman był bezkompromisowy.75.Robert Nozick i uzasadnienie genezy państwa minimum.Jego punktem wyjścia są założenia zbliżone do założeń Locke'a: po pierwsze jednostki mają prawa, po drugie państwo powstało, gdyż niedogodna była ochrona własnych praw przez poszczególne jednostki.Wobec tego powstanie państwa było właściwie powstaniem agencji ubezpieczeniowych, które oferowały egzekwowanie umów i zobowiązań oraz ochronę życia i mienia ubezpieczonych.Jedna z agencji ostatecznie zdobyła faktyczny monopol na używanie siły, stając się państwem minimum.Monopol agencji powstał dlatego, że oferowała ona najmniejsze koszty usług, a zarazem gwarantowała i chroniła, a nie ograniczała, prawa jednostek.Inne państwo niż takie państwo minimum nie da się w ogóle uzasadnić żadną umową społeczną.Państwo minimalne jest jedynym, jakie da się usprawiedliwić.Każde inne państwo narusza prawa ludzi i zasadę, że wszyscy ludzie mają takie same prawa, chociaż różne możliwości i zdolności.76.Libertarianizm: Murray Rothbard.Libertarianizm to doktryna społeczno-polityczna rozwinięta pod koniec lat sześćdziesiątych i na początku lat siedemdziesiątych m.in.przez , głosząca, iż każdy powinien mieć nieograniczoną swobodę dysponowania swoją osobą i własnością, tj.owocami swojej pracy i tym co dobrowolnie otrzymał (dostał lub kupił) od innych (którzy weszli w posiadanie tego w podobny sposób), o ile nie ogranicza swobody dysponowania swoją osobą i własnością komuś innemu.Libertarianizm czerpie obficie z myśli XIX-wiecznych amerykańskich anarchistów, z którymi łączy go wspólna niechęć do państwa i pochwała indywidualizmu, oraz ze spuścizny po klasycznych liberałach, z którymi dzieli pochwałę wolnego handlu i swobodnej konkurencji.Od tych pierwszych odróżnia go jednak , zaś od drugich.Jako wolnościowcy libertarianie wierzą, iż jedynym obowiązkiem człowieka jest respektowanie praw innych ludzi.77.Komunitaryzm jako reakcja na libertarianizm.Głosy w kwestiach moralnych na ogół osiągają swoje cele raczej poprzez edukację i perswazję niż poprzez przymusPodstawowe postulaty komunitarianizmu - równowaga pomiędzy tym, co indywidualne a tym, co wspólne, pomiędzy prawami i obowiązkami, pomiędzy instytucjami państwa, rynku i społeczeństwa obywatelskiego, są w ciągłym ruchu.Stosują się one do różnych okresów historii i kontekstów społecznych.Jednak ocena tego, co jest słuszne różni się w zależności od okoliczności, czasu i miejsca.Zwolennicy komunitarianizmu nie są „większościowcami”.Sukces demokratycznego eksperymentu zależy nie od przymusu albo siły, ale od budowania wspólnych wartości, zwyczajów, praktycznego zabezpieczania praw i spełnienia osobistych, obywatelskich i wspólnotowych obowiązków.Komunitarianie popierają silną demokrację.Komunitarianizm nie gloryfikuje grupy jako takiej i nie utrzymuje, że jakikolwiek zbiór wartości jest dobry tylko dlatego, że takie wartości powstały we wspólnocie
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Linki
- Indeks
- Martin Folly Historical Dictionary of U.S. Diplomacy from World War I through World War II (2010)
- 1505 1864, HistoriaPolski 1764 1864 3
- 1505 1864, Historia Polski 1764 1864 4
- Wałek Czernecki Tadeusz Naród, narodowoć, ojczyzna w starożytnoci [Przeglšd Historyczny 1926 27 Tom 26 Z. 2]
- William G. Rothstein Public Health and the Risk Factor, A History of an Uneven Medical Revolution (2003)
- praca+magisterska+ +strategia+marketingowa+fabryki+w%C3%B3dek+gda%C5%84skich+w+starogardzie+gda%C5%84skim+sp%C3%B3%C5%82ka+akcyjna
- Kiley Deborah Scaling Albatros. Historia kobiety, która przetrwała na otwartym morzu
- Catherine Cox Cultures of Care in Irish Medical History, 1750 1970 (2011)
- Bankowicz Bożena i Marek Dudek Antoni Leksykon historii XX wieku
- Case John Artysta zbrodni
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- szopcia.htw.pl