[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.PodstawÄ… sÄ… tu badania interdyscyplinarne, majÄ…ce na celuopracowanie diagnozy badanej rzeczywistoÅ›ci, a także wyjaÅ›nienie zjawisk i problemów dotyczÄ…cych osóbdorosÅ‚ych niepeÅ‚nosprawnych, dostarczenie danych dla prognoz oraz wdrożenie ich wyników do praktykirewalidacyjnej (resocjalizacyjnej).Wyrównywanie szans życiowych osób niepeÅ‚nosprawnych zwiÄ…zane jest zdoskonaleniem klasyfikacji niepeÅ‚nosprawnoÅ›ci i okreÅ›leniem lokalizacji oÅ›rodków niepeÅ‚nosprawnoÅ›ci w krajuprzy uwzglÄ™dnieniu struktury, natężenia, grup wiekowych, poziomu wyksztaÅ‚cenia, możliwoÅ›ci znalezieniapracy.Dotychczasowy podziaÅ‚ na osoby upoÅ›ledzone umysÅ‚owo, z uszkodzeniami wzroku, sÅ‚uchu, przewleklechore i niedostosowane spoÅ‚ecznie wydaje siÄ™ już nieodpowiedni w stosunku do potrzeb edukacyjnych.Teoriaedukacji specjalnej stoi obecnie przed trudnym zadaniem podziaÅ‚u jednostek i zespołów chorobowych (jest ichokoÅ‚o 990) wedÅ‚ug kryteriów pozwalajÄ…cych wyÅ‚onić szerokie grupy niepeÅ‚nosprawnoÅ›ci, dla których rewalidacji(resocjalizacji) można byÅ‚oby przygotować kadry pedagogów i andragogów specjalnych.WartoÅ›ciowa wydaje siÄ™w tym wzglÄ™dzie propozycja Zwiatowej Organizacji Zdrowia (WHO) i przyjÄ™ta próba klasyfikacji niepeÅ‚no-sprawnoÅ›ci.Informacje na ten temat zawiera tabela l.tabela 1.miÄ™dzynarodowa klasyfikacja niepeÅ‚nosprawnoÅ›ci wg Å›wiatowej organizacji zdrowiaNiepeÅ‚nosprawnośćPrzyczyny: Choroba, wrodzone dolegliwoÅ›ci lub zewnÄ™trzne uszkodzenia (wypadki)2.Ograniczenia funkcjonalne3.Szkody spoÅ‚eczne,NastÄ™pstwa osobiste: NastÄ™pstwa rodzinne: NastÄ™pstwa spoÅ‚eczne:,- uprawnienia do opieki spoÅ‚ecznejOgraniczenia: - wymaganie opieki(ubezpieczenia)- niezależnoÅ›ci - osÅ‚abione kontakty- zmniejszenie możliwoÅ›ci- ruchliwoÅ›ci interpersonalneprodukcyjnych- aktywnoÅ›ci w czasie - obciążenia gospodarcze iwolnym inne- integracji spoÅ‚ecznej- osÅ‚abienie kontaktów spoÅ‚ecznych itp.- możliwoÅ›ci zawodowychi innych·ð yródÅ‚o: Die Rchabilitation Behindertcr.Wegweiserfiir Arzte.Koln 1984, s.BI, 15.200 OmawiajÄ…c zagadnienie metodologii badaÅ„ nad edukacjÄ… osób niepeÅ‚nosprawnych, A.Hulek stwierdza m.in., że oich cechach osobowoÅ›ciowych i zachowaniu można wnioskować na podstawie:- badaÅ„ porównawczych nad osobami z różnym rodzajem upoÅ›ledzenia,- badaÅ„ nad osobami z różnym rodzajem upoÅ›ledzenia i peÅ‚nosprawnymi,- rzeczywistej reprezentatywnej grupy badanych, a nie tylko tych, które znalazÅ‚y siÄ™ w zakÅ‚adach i szkoÅ‚achW badaniach empirycznych warto rozwijać koncepcjÄ™ ustawicznej edukacji integracyjnej uwzglÄ™dniajÄ…cejkonstruowanie dla osób dorosÅ‚ych niepeÅ‚nosprawnych indywidualnych toków ksztaÅ‚cenia, realizowanych pod-czas kontaktów spoÅ‚ecznych z osobami peÅ‚nosprawnymi.Ważne jest opracowanie procedur postÄ™powaniaandragogicznego, sprzyjajÄ…cych integracji funkcjonalnej poprzez oddziaÅ‚ywanie na osoby peÅ‚no- i niepeÅ‚no-sprawne.DziÄ™ki nim u tych ostatnich dla przykÅ‚adu wystÄ…pić może przyjÄ™cie odpowiedniej postawy wobec swojejsprawnoÅ›ci powiÄ…zanej z prawidÅ‚owÄ… samoocenÄ… oraz uczenie siÄ™ zachowaÅ„ asertywnych w toku kontaktów inter-personalnych.Pilna i konieczna jest też edukacja dla osób peÅ‚nosprawnych w duchu tolerancji dla tego, coodmienne (walka za szkodliwymi stereotypami,  etykietyzacjÄ…").W zwiÄ…zku z proponowaniem przez instytucje i osoby prawne różnego rodzaju odpÅ‚atnych ofert dla osóbdorosÅ‚ych niepeÅ‚nosprawnych niezbÄ™dne staje siÄ™ prowadzenie badaÅ„ wartoÅ›ciujÄ…cych jakość realizowanych zajęćdydaktycznych w ramach procedury akredytacyjnej.W badaniach andragogicznych interesujÄ…ce jest wykorzystanie koncepcji rozwoju czÅ‚owieka w ciÄ…gu caÅ‚egożycia (lifespan) zakÅ‚adajÄ…cej, że zmiany rozwojowe czÅ‚owieka dorosÅ‚ego sÄ… co najmniej równe tym, którezachodzÄ… w okresie dzieciÅ„stwa (Tyszkowa 1988, s.45).Podstawowe wydarzenia życiowe zachodzÄ…ce w okresiedorosÅ‚oÅ›ci - podjÄ™cie pracy, zawarcie małżeÅ„stwa, urodzenie dzieci, usamodzielnienie dzieci i opuszczenie przeznie domu, przejÅ›cie na emeryturÄ™, Å›mierć bliskich i in.- sÄ… co najmniej tej samej rangi, co analogiczne wydarzeniaistotne dla rozwoju dzieci i mÅ‚odzieży.Edukacja dorosÅ‚ych, wzmacniajÄ…c efekty socjalizacji, zawiera elementy stymulowania indywidualnego, rozwojuw ciÄ…gu życia; w jego toku wystÄ™pujÄ… niepowtarzalne zdarzenia, w tym indywidualnie i podmiotowo defi-niowane wydarzenia krytyczne.Wydarzenia te, naruszajÄ…c pewien ukÅ‚ad wzglÄ™dnej równowagi jednostki ze sobÄ…i otoczeniem, wywoÅ‚ujÄ… konieczność reorientacji dotychczasowych struktur (strategii) warunkujÄ…cych za-chowanie.Sygnalizowane tutaj koncepcje krytycznych wydarzeÅ„ życiowych oraz inne, np.koncepcja  pola siÅ‚",spostrzegania spoÅ‚ecznego i ról spoÅ‚ecznych, empatii i postaw prospoÅ‚ecznych, stanowić mogÄ… cennÄ… podstawÄ™ doorganizowania opieki oraz pracy rewalidacyjnej i resocjalizacyjnej z osobami dorosÅ‚ymi.201 [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • drakonia.opx.pl
  • Linki