[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.To w konsekwencji tworzy nowe rynki dla treÅ›cikatalogowych i zwiÄ…zanych z dziedzictwem.Dodatkowo technologie cyfrowe obniża-jÄ… bariery wejÅ›cia dla tworzenia i rozpowszechniania dzieÅ‚ audiowizualnych i poma-gajÄ… w tworzeniu rynku audiowizualnego bez granic.W tym kontekÅ›cie umiejÄ™tnośćkorzystania z mediów realizuje trzy cele.Po pierwsze, ksztaÅ‚towanie Å›wiadomoÅ›ci na temat dziedzictwa filmowego orazzwiÄ™kszanie zainteresowania nowymi filmami, głównie europejskimi.Po drugie, wspieranie umiejÄ™tnoÅ›ci w zakresie tworzenia przekazów medialnych.Po trzecie, znajomość praw autorskich, zarówno z perspektywy konsumentów, jaki twórców treÅ›ci39.PrzykÅ‚adem realizacji powyższych celów jest Europa Cinemas, utworzone w 1992roku dziÄ™ki finansowaniu przez program Unii Europejskiej MEDIA i Krajowe CentrumFilmowe (Centre National de la Cinématographie).Europa Cinemas staÅ‚y siÄ™ pierwszÄ…sieciÄ… teatrów filmowych z głównie europejskim programem, które organizujÄ… m.in.36Ibidem, s. 40.37Ogólnoeuropejski system klasyfikacji gier (PEGI) jest nowym systemem oceny interaktywnychgier komputerowych.System zostaÅ‚ stworzony we współpracy z najwiÄ™kszymi producentami kon-sol komputerowych, takich jak Playstation, Xbox i Nintendo jak również wydawców i dystrybuto-rów gier.ZostaÅ‚ on opracowany przez ISFE (Interactive Software Federation of Europe) i natych-miast spotkaÅ‚ siÄ™ z entuzjastycznÄ… reakcjÄ… ze strony Komisji Europejskiej, która uważa, że jest tomodelowy przykÅ‚ad harmonizacji majÄ…cej na celu ochronÄ™ nieletnich.Patrz: www.pegi.info38Report& , op.cit., s. 15.39Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, op.cit., s. 7.Powót do spisu treÅ›ci 134dziaÅ‚ania promocyjne dotyczÄ…ce europejskich filmów dla mÅ‚odzieży40.Z kolei BBCw wydawanym od 1994 roku piÅ›mie: More Cruelty & Violence drukuje krótkie infor-macje o treÅ›ci umieszczanych w programie filmów, a także o tym, ile razy pojawia siÄ™w nich broÅ„ palna, ile pada strzałów i zabitych ludzi, ile jest aktów przemocy, pożarówi eksplozji41.Także dziaÅ‚ajÄ…ca od 1912 roku Brytyjska Rada Klasyfikacji Filmów (BritishBoard of Film Classification  BBFC), dokonuje przeglÄ…du filmów wideo i gier kom-puterowych.Inna angielska placówka tego typu to British Film Institute  BFI.Kolejnainstytucja  Independent Television Commission ma kompetencje do oceny zawartoÅ›cii jakoÅ›ci zagranicznych kanałów satelitarnych, zarówno telewizyjnych, jak i radiowych42.Rada ds.Norm Programowych (Broadcasting Standards Council),  istniejÄ…ca od 1977roku, czuwa nad respektowaniem przez nadawców postanowieÅ„ co do obowiÄ…zujÄ…cychkryteriów, jak i pór nadawania filmów w programach telewizyjnych 43.Natomiast FILM-X jest interaktywnym, wykorzystujÄ…cym komputery, studiemfilmowym DuÅ„skiego Instytutu Filmowego (Danish Film Institute).Umożliwia dzie-ciom, mÅ‚odzieży oraz dorosÅ‚ym doÅ›wiadczenie produkcji filmowej i pomaga imw nauczeniu siÄ™ różnych sposobów komunikowania poprzez film44.Z kolei BBC zakoÅ„-czyÅ‚o ostatnio program pilotażowy w zakresie kreatywnych archiwów.Program ten po-zwoliÅ‚ internautom na pobieranie, ponowne opracowanie, używanie i dzielenie siÄ™ od-powiednio oczyszczonymi klipami w zakresie treÅ›ci dla ich wÅ‚asnych, niekomercyjnych,aczkolwiek kreatywnych celów w granicach okreÅ›lonych warunkami systemu licencji45.3.3.UmiejÄ™tność korzystania z mediów onlineW szybko zmieniajÄ…cym siÄ™ spoÅ‚eczeÅ„stwie informacyjnym umiejÄ™tność korzysta-nia z mediów jest potrzebna w celu Å›wiadomego i zintegrowanego wykorzystywaniatechnologicznych, gospodarczych i kulturalnych innowacji.Internet gÅ‚Ä™boko zmieniakonsumpcjÄ™ w zakresie mediów, ponieważ jest on dodatkowym Å›rodkiem dostÄ™pu dotradycyjnych mediów (telewizja przez internet albo internetowe radio) oraz tekstów, ob-razów i dzwiÄ™ków z caÅ‚ego Å›wiata dostÄ™pnych w interaktywny sposób.To oferuje wielkiemożliwoÅ›ci, na przykÅ‚ad w odniesieniu do multimedialnych bibliotek cyfrowych, aletakże ogromne wyzwania w zakresie umiejÄ™tnoÅ›ci korzystania z mediów.UmiejÄ™tność korzystania z mediów online oznacza:1.wyposażenie użytkowników w narzÄ™dzia do krytycznej oceny treÅ›ci online;2.kreowanie umiejÄ™tnoÅ›ci produkcyjnych oraz zwiÄ™kszenie Å›wiadomoÅ›ci w odniesie-niu do praw autorskich;40Report& , op.cit., s. 17.41Lucyna Winnicka, Protest spoÅ‚eczny przeciw przemocy i pornografii w mediach, [w:] Media audio-wizualne w zwierciadle spoÅ‚ecznym, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, Warszawa 1999, s. 34.42Co gorsze: przemoc czy cenzura?,  Forum 1993, nr 39 (1470), s. 18.43Marek Czyt, Telewizja reglamentowana.Z Å¼ycia radia i telewizji na Å›wiecie,  AktualnoÅ›ci Radiowo--Telewizyjne 1993, nr 2, s. 16.44Zob.: http://www.dfi.dk/filmx45Report& , op.cit., s. 18.Powót do spisu treÅ›ci 1353.zapewnienie, że każdy może odnosić korzyÅ›ci ze spoÅ‚eczeÅ„stwa informacyjnego;4.podnoszenie Å›wiadomoÅ›ci w zakresie funkcjonowania wyszukiwarek oraz innegooprogramowania (oprogramowanie filtrujÄ…ce, oprogramowanie sÅ‚użące do moni-toringu i kontroli treÅ›ci internetowych, weryfikacji wieku internauty oraz inne na-rzÄ™dzia techniczne)46.WiÄ™kszość dziaÅ‚aÅ„ w tym zakresie realizowana jest przez dostawców internetu.Ze wzglÄ™du na ograniczony tematycznie zakres moje publikacji, pomijam tutaj te za-gadnienia.PodsumowanieW dobie bÅ‚yskawicznego rozwoju mediów i ich powszechnej obecnoÅ›ci w Å¼yciuspoÅ‚ecznym oraz eksplozji techniki elektronicznej rola  edukacji medialnej nabierarównież innego wymiaru.W zwiÄ…zku z ekspansjÄ… nowych, kontrowersyjnych gatun-ków telewizyjnych (reality show), brutalizacji treÅ›ci audycji telewizyjnych, podważa-nia wszelkich wartoÅ›ci, spadku znaczenia autorytetów, potrzeba  edukacji medialnejzyskuje kolejne argumenty.Staje siÄ™ naturalnym Å›rodkiem przeciwstawiania siÄ™ tymmechanizmom i ma prowadzić do ich zrozumienia.Niestety, zdaniem badanych, Polacy raczej nie sÄ… przygotowani do odbioru me-diów, tzn.do samodzielnego zdobywania wiedzy, przejawiania krytycyzmu wobecuzyskanych treÅ›ci.JedynÄ… instytucjÄ…, która ma obowiÄ…zek okreÅ›lenia sposobów poprawy stanu edu-kacji medialnej w kraju, jest Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji.OceniajÄ…c stan do-konaÅ„ w dziedzinie edukacji medialnej, nasuwa siÄ™ wniosek, że tematyka ta nie jestpodejmowana w wystarczajÄ…cy sposób.Nic nie może zwolnić nadawców medialnych od odpowiedzialnoÅ›ci za przygoto-wanie do odbioru mediów.Media publiczne funkcjÄ™ edukacyjnÄ… majÄ… wpisanÄ… w swo-jÄ… misjÄ™, jako jej podstawÄ™.Zawarta jest ona w ustawie o radiofonii i telewizji.Programami nadawanymi w radiu, telewizji lub w internecie, a uczÄ…cymi, jak ko-rzystać z nowych technologii, wyraża zainteresowanie 43% badanych.To jest prawiepoÅ‚owa spoÅ‚eczeÅ„stwa.MyÅ›lÄ™, że warto wykorzystać ten potencjaÅ‚ mediów publicznych.Kolejny argument stanowi wysoka oglÄ…dalność/sÅ‚uchalność mediów publicznych.Także ich powszechność i dostÄ™pność [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • drakonia.opx.pl
  • Linki