[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W takim podejściu trudno mówić o partnerstwie podmiotów biorących udział w procesie leczenia.llW obrębie zespołu terapeutycznego występują problemy kompetencyjne.Wynikają one z faktu, że przygotowanie zawodowe pielęgniarek rozmija się z ich możliwościami do realizacji w praktyce, inni członkowie zespołu terapeutycznego najchętniej widzieliby pielęgniarkę jako wykonawcę poleceń, a nie jako profesjonalistę uczestniczącego aktywnie w procesie terapeutycznym.llPielęgniarka oceniana jest na podstawie umiejętności technicznych, na przykład dobra pielęgniarka to ta, która „dobrze się wkłuwa”.Sprowadza się tym samym pielęgniarkę do roli instrumentalnej jako najważniejszej, zaś pozostałe role są mniej istotne lub niezauważalne.llPoprawa jakości oparta jest na zleceniach kierownictwa, wszelkie propozycje zmian zawsze wychodziły od ordynatora, pielęgniarki oddziałowej, a najczęściej od dyrekcji.Same pielęgniarki nie uczestniczyły w projektowaniu zmian w procesie poprawy jakości lub reorganizacji pracy oddziału.llPielęgniarska kadra kierownicza zarówno szczebla najwyższego, jak i pośredniego w sposób znikomy włączona jest w proces zarządzania ogólnego, zarządzania personelem i zarządzania informacją w szpitalu.llObsada pielęgniarska nie jest oparta o realne potrzeby, liczba pielęgniarek sprawująca opiekę nad pacjentami na danym dyżurze nie wynika z oszacowanego zapotrzebowania na tę opiekę, tylko z historycznie określonej liczby etatów pielęgniarskich w danym oddziale.l„Zielonym światłem” dla rozwoju pielęgniarstwa okazał się wdrożony system akredytacji szpitali.W aktualnie pożądanym wzorcu pielęgniarstwa obszar opieki nad pacjentem charakteryzuje:lPielęgniarka sprawuje całościową, indywidualną opiekę nad pacjentem, charakteryzującą się tym, że pielęgniarka, której opiece powierzono pacjenta, na podstawie diagnozy pielęgniarskiej określa plan opieki, sposób jej realizacji oraz ocenia efekty pielęgnowania.llOpieka nad pacjentem wynika z celów i planu opieki, który jest planem interdyscyplinarnym, tworzonym przez osoby uczestniczące w opiece, czyli pielęgniarka współtworzy plan opieki oraz określa potrzeby pacjenta.llPielęgniarka pod koniec każdego dyżuru dokonuje oceny stanu biopsychospołecznego pacjenta, a kierownictwo pielęgniarskie określiło kryteria do tej oceny.llInformacje dotyczące procesu pielęgnowania są dokumentowane w indywidualnej dokumentacji pacjenta, a kierownictwo określiło zawartość tej dokumentacji i sposób jej kompletowania, dokumentacja z przebiegu pielęgnowania jest integralną częścią historii choroby.llZlecenia lekarskie są jednym z elementów pracy pielęgniarki, świadczenia pielęgnacyjne wynikają z planu opieki pielęgniarskiej, ponadto pielęgniarka może realizować świadczenia diagnostyczne, rehabilitacyjne, terapeutyczne i zapobiegawcze określone prawnie bez zlecenia lekarskiego (wynikają one również z planu opieki lub realizowane są doraźnie według dokonanej oceny stanu pacjenta).llPielęgniarka posiada całkowitą wiedzę o pacjencie, jest członkiem zespołu terapeutycznego.llOkreślona jest indywidualna odpowiedzialność za pacjenta, stąd też pacjent wie, kto sprawuje nad nim opiekę.llPielęgniarka aktywnie włącza pacjenta w proces pielęgnowania, informuje pacjenta o realizowanych świadczeniach, o prawach pacjenta oraz o stanie zdrowia, niezbędnych do realizacji celów pielęgnowania.llPielęgniarka przygotowuje pacjenta i jego rodzinę do samoopieki, przekazuje wiedzę niezbędną do zrozumienia zasad postępowania w trakcie hospitalizacji i po wypisie do domu.llPielęgniarki opracowują i wdrażają standardy opieki oraz uczestniczą w opracowywaniu i wdrażaniu standardów, algorytmów postępowania interdyscyplinarnego.lZgodnie z powyższym można stwierdzić, że pozycja pielęgniarki i położnej uległa znacznym zmianom.W granicach określonych przez regulacje prawne zawody te usamodzielniły się.Z przytoczonego porównania tradycyjnego modelu pielęgniarstwa, odchodzącego w przeszłość, z aktualnie pożądanym wzorcem można wywnioskować, że kierunek owych zmian jest prawidłowy.Wzmacnia się pozycja i znaczenie zawodu pielęgniarki i położnej.Z tych zmian wynikają również korzyści dla pacjentów.4.2 Kwalifikacje niezbędne do udzielania świadczeń zdrowotnych.Aby pielęgniarka lub położna mogła wykonywać świadczenia zdrowotne musi posiadać prawo wykonywania zawodu stwierdzone przez okręgową radę pielęgniarek i położnych (art.11 ust.1 ust.o zaw.p i p.).Osoby zamierzające ubiegać się o prawo do wykonywania zawodu muszą spełnić określone warunki.Warunki te zostały enumeratywnie wymienione w art.11 ust.2 ustawy.Prawo wykonywania zawodu pielęgniarki lub położnej uzyskuje osoba, która:lposiada obywatelstwo polskie,llposiada dyplom ukończenia polskiej szkoły pielęgniarskiej lub odpowiednio polskiej szkoły położnych bądź uzyskany w innym państwie dyplom uznany w Rzeczpospolitej Polskiej za równorzędny,llodbyła wymagany staż podyplomowy,llposiada pełną zdolność do czynności prawnych,llposiada stan zdrowia pozwalający na wykonywanie zawodu (kwestie uzyskiwania prawa wykonywania zawodu przez osobę będącą obywatelem Unii Europejskiej normuje art.11 ust.4, zaś przez cudzoziemców art.13).lNa gruncie nowej ustawy nabycie uprawnień do wykonywania zawodu może nastąpić na czas nieokreślony i czas określony tzw.ograniczone prawo wykonywania zawodu.Ograniczone prawo wykonywania zawodu uzyskuje na czas odbywania stażu podyplomowego osoba, która spełnia warunki określone w ustawie z wyjątkiem warunku odnoszącego się do odbycia stażu (art.11 ust.3 ust.o zaw.p i p.).Osoba spełniająca wymagane warunki jest obowiązana uzyskać od właściwego organu samorządu pielęgniarek i położnych stwierdzenie prawa wykonywania zawodu albo ograniczonego prawa wykonywania zawodu.Postępowanie w tej sprawie prowadzi okręgowa rada pielęgniarek i położnych, właściwa ze względu na miejsce przyszłego wykonywania zawodu (art.12 ust.1 ust.o zaw.p i p.).Potwierdzeniem nabycia przez osobę zainteresowaną uprawnień do wykonywania zawodu jest wydanie przez okręgową radę pielęgniarek i położnych zaświadczenia o prawie wykonywania zawodu albo ograniczonym prawie wykonywania zawodu (art.12 ust.2 ust.o zaw.p i p.).Kwalifikacje pielęgniarki i położnej można uzyskać w szkołach pomaturalnych (tytuł zawodowy pielęgniarki lub położnej), po ukończeniu wyższych studiów zawodowych (tytuł zawodowy licencjata) lub studiów magisterskich (tytuł zawodowy magistra) [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • drakonia.opx.pl
  • Linki