[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.4.lInwestorzy zagraniczni w grupie producentów komponentów do produkcji i montażu samochodówlZaangażowanie wielkich koncernów w Polsce, jak Fiat, General Motors, Volkswagen i inne spowodowało wzrost zainteresowania zagranicznych producentów komponentów motoryzacyjnych możliwością uruchomienia swojej produkcji w Polsce.Napływ do Polski firm zachodnich rozpoczął się w roku 1992 wraz z wejściem Fiata do FSM w Bielsku-Białej.Jako pierwsi pojawili się Teksid, Gilardini, Magneti Marelli, Polowat.Z tej grupy najwięcej zainwestował Magneti Marelli, tj.kwotę 60 mln USD.Fiat w latach 1995 - 1997 sprzedał wytwórnię hamulców w Chełstówku amerykańskiej firmie Allied Signal, która następnie przeszła w ręce niemieckiego Boscha.Zakład Przekładni Kierowniczych w Czechowicach-Dziedzicach zakupił amerykański TWR, a Zakład Produkcji Zaworów Silnikowych w Bielsku-Białej również amerykańska firma Eaton.Już wcześniej obie te firmy zainwestowały w Polsce.TWR w produkcję pasów bezpieczeństwa i worków poduszek powietrznych w Częstochowie, a Eaton w Fabrykę Przekładni Samochodowych w Tczewie.Włoska firma CF Gomma wybudowała nową wytwórnie wyposażenia do samochodów Fiata w Sosnowcu a w specjalnej strefie ekonomicznej w Ozorkowie, firma Orsa.Koncern Daewoo skoncentrował wokół swojej działalności kilkanaście firm południowokoreańskich, które stały się udziałowcami spółek powstałych na bazie wydzielonego majątku przejętego przez Daewoo na Żeraniu oraz w Lublinie.Największe inwestycję zrealizowały:Spółka Koram ZZM w Warszawie produkująca zderzaki, tablice oraz inne przyrządy, Spółka Kwangjin ZPP w Siedlcach produkująca mechanizmy opuszczania szyb, wahacze, tylne osie, Spółka Hanyang ZAS w Elblągu produkująca deski rozdzielcze oraz Seojin ZS i Dongwan ZS w Kożuchowie, które produkowały części sprzęgła, tłumiki, ramy drzwiowe.Wymienione Spółki poniosły nakłady rzędu 10 - 30 mln USD.Ponadto produkcję komponentów podjęły inne firmy umiejscowione w filiach Daewoo w Wyszkowie, Ciechanowie, Żurawinie, Pułtusku, Grójcu i Markach.Z kolei w rejonie fabryki Daewoo, Motor Polska w Lublinie produkowane są następujące komponenty umiejscowione w Lublinie (felgi i resory), Świdniku (elementy z tworzyw).Łączne nakłady Daewoo oraz jej partnerów w produkcję części samochodowych wyniosły w obszarze związanym z Daewoo - Motor na Żeraniu i Daewoo Motor w Lublinie kwotę 200 mln USD.Z tej kwoty ponad 160 mln zł zainwestowano poza Warszawą.Delphi Automotive System, która do 1999 była częścią General Motors, w latach 1996 - 1997 zakupiła najważniejszą polską fabrykę amortyzatorów w Krośnie (Polmo - SHL), gdzie poniosła nakłady rzędu 50 mln USD.Ponadto Delphi zakupiła fabrykę chłodnic i wymienników ciepła w Ostrowie Wielkopolskim, natomiast w Tychach wybudowano zakład przekładni kierowniczych i półosi napędowych.Ponadto Delphi zainwestowała w wytwórnię wiązek elektrycznych w Jeleśni oraz w zakład zbiorników paliwa w Błoniu.Ford za pośrednictwem swojej spółki zależnej Eaton zakupił w roku 1998 za kwotę 35 mln USD fabrykę w Praszce, gdzie wytwarzane są zespoły hamulcowe, pompy wodne, pompy olejowe, sprężyny zawieszenia.Ford „ściągnął” również innych amerykańskich inwestorów, jak:Dana produkująca filtry w Gostyniu, Wabca produkująca układy pneumatyczne we Wrocławiu, Findlay produkująca obicia drzwi i foteli w Tomaszowie Mazowieckim, oraz elementy z tworzyw sztucznych w Istebnej, pierścieni i tulejek w Gdańsku.Niemiecki kapitał zainwestował w sektor komponentów motoryzacyjnych w Polsce w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych.Działalność rozpoczęły następujące podmioty gospodarcze:Petri produkująca kierownice z poduszkami powietrznymi w Krzeszowie.Petri wybudowało również w Specjalnej Strefie Ekonomicznej w Wałbrzychu nową fabrykę, Grosmann, który uruchomił w Specjalnej Strefie Ekonomicznej w Wałbrzychu zakład okrywania kierownic skórą, Rogal również w tej strefie zlokalizował wytwórnię felg.W latach 1998 - 1999 kolejni inwestorzy niemieccy uruchomili nowe fabryki:HP Chemie Pelzer w Gliwicach (elementy wygłuszające), Ieper w Tychach (zagłówki), Stahl Schmidt i Maiworm w Stalowej Woli (felgi),Kirchhoff w Mielcu (elementy karoserii), Mercedes Benz w Międzyrzeczu (elementy układu kierowniczego).W roku 1999 w Wytwórni Sprzętu Mechanicznego w Krotoszynie produkującej części do silników (tuleje do cylindrów, elementy rozrządu) strategicznym inwestorem została niemiecka firma Mahle.Obecność inwestorów francuskich i brytyjskich w polskim przemyśle samochodowym jest ograniczona.Valeo wytwarza w podkrakowskich Zielonkach chłodnice, przez pewien czas produkowało też sprzęgła w spółce z FSO w Kożuchowie (pow.nowosądecki).Nowa fabryka koncernu powstaje w Chrzanowie(woj.małopolskie).Dużą inwestycję „greenfield” (30 mln USD) stanowi zakład metalowych prowadnic i stelaży do siedzeń samochodowych Bertrand Faure Automobil w Woli Worowskiej (pow.grójecki).Podobne nakłady poniósł brytyjski GKN, który rozpoczął produkcję wałów korbowych i półosi na terenie fabryki Boscha w Chełstówku, a następnie przeniósł ją do wybudowanego od podstaw zakładu w Oleśnicy.Duńska firma Roulunds została właścicielem fabryki okładzin ciernych do hamulców i sprzęgieł.W 1999 roku rozpoczęły produkcję nowe wytwórnie szwedzkich firm Plastel (Electrolux) w Gliwicach (elementy z tworzyw sztucznych) i Autoliz w Oławie (pasy bezpieczeństwa, poduszki powietrzne) oraz belgijskiego Solvaya w Lublinie (plastikowe zbiorniki paliwa).Japońska Spółka Calsonic utworzyła w Kaliszu joint venture dla produkcji klimatyzacji.W 2000 roku rozpoczęła się się w strefie ekonomicznej w Wałbrzychu budowa fabryki skrzyń biegów Toyoty do modelu Saris wytwarzanego we Francji (ponad 80 mln USD).Warto zauważyć, że znaczącymi producentami różnych części są także wymienione wcześniej fabryki i montownie pojazdów, w szczególności Fiat w Bielsku-Białej, Daewoo w Warszawie i Lublinie, Volkswagen w Poznaniu, Opel w Gliwicach (części nadwozia), Volvo we Wrocławiu (podwozia autobusów), MAC w Kielcach (wytłoczki karoserii), MAN w podpoznańskich Sadach i Scania - Kapena w Słupsku.W trzech działających w Polsce fabrykach opon w 2003 roku wyprodukowano ich 32,4 mln sztuk, o 14,3% więcej niż rok wcześniej.Goodyear, Michelin i Bridgestone to czołowi producenci opon na świecie.Te trzy firmy mają w Polsce swoje zakłady produkcyjne.Michelin i Goodyear zainwestowały w naszym kraju w grudniu 1995 roku, zaś Bridgestone wiosną 1998 roku [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • drakonia.opx.pl
  • Linki