[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.llCele i metody s wspózalene.Cele wyznaczaj metody, ale dostpno metod i rodków wpywa na ustalone cele dugookresowe.lllWdraanie strategiillWdraanie strategii nastpuje jako odgórny proces wynikajcy z podjtych decyzji strategicznych.Procedury dziaania organizacji sa modyfikowane tak, aby zmaksymalizowa prawdopodobiestwo sukcesu.Wdraanie strategii jest zwizane czsto z zasadnicz zmian struktur i procesów organizacyjnych, która nie pozostawia miejsca - przynajmniej w zaoeniach - na bd, przypadek i irracjonalno decydentów.llWdraanie strategii jest procesem politycznego przetargu interesów oraz gier organizacyjnych.Blokuj one moliwo zasadniczego odstpstwa od status quo, pozostawiajc pole dla powolnych, czstkowych zmian czciowo zaspokajajcych potrzeby adaptacji.Wpyw przypadków, bdów itp.na funkcjonowanie organizacji znaczny.lllOcena efektywnoci strategiillDokonywana okresowo i traktowana jako test jakoci strategii.llPraktycznie pomijana ze wzgldu na brak lub niejasno kryteriów oraz inkrementalny charakter dziaalllllWyrónienie strategii synoptycznych i inkrementalnych pozwala na okrelenie w jakich warunkach przedsibiorstwa bd budoway strategie w sposób zaplanowany i uporzdkowany, kiedy taki sposób jest prawidowy, a kiedy mona (czy wrcz naley) pozwoli aby zrobia to „niewidzialna rka”.llW praktyce szczególnie uwag zwróci musz szefowie tutaj korporacji midzynarodowych, majce swoje przedstawicielstwa w rónych krajach (o rónych kulturach).Nie bdzie mona bowiem wdraa takiej samej strategii (w ujciu synoptyczna - inkrementalna) w np.Niemczech, Ukrainie i Libii.Poza tym, skoro rónie mdrcy opisane w prawej kolumnie tabeli dziaania okrelaj mianem strategii, to moe oznacza, e w organizacji, w której panuje totalny chaos (burdel) te realizuje si jaka tam strategia i moe nie naley na si dy do zmiany tego stanu rzeczy.llStrategie relacyjne i konkurencyjne.llStrategia konkurencyjna ma miejsce wtedy, gdy wszystkie dziaania rynkowe przedsibiorstwa mona sprowadzi do uj konfrontacyjnych z konkurentami.llStrategia relacyjna opiera si nie na zaoeniu konkurencji, lecz istnieniu uprzywilejowanych relacji nawizywanych przez przedsibiorstwo z wybranymi partnerami ze swego otoczenia.Bazuje si na zawieraniu dobrowolnych umów, wykraczajc poza logik normalnych regu rynkowych.Pozwala to na stworzenie swoistej niszy bezpieczestwa.llPrzykady strategii relacyjnych:llSTRATEGOR (to jest grupa francuskich teoretyków i praktyków zarzdzania) wyrónia nastpujce rodzaje strategii relacyjnych, jako skrzyowanie nastpujcych podmiotów i przedmiotów relacji (patrz tabela):llllPrzedmiotllrelacjillPodmiotllrelacjillStrategia rynkowallStrategia technologicznallStrategia finansowallStrategia spoecznalllPastwollKonkurencillKlienci, dostawcyllGrupy naciskull1ll5ll9ll13ll2ll6ll10ll14ll3ll7ll11ll15ll4ll8ll12ll16lllllprotekcjonizm pastwowy (1),llporozumienia (5),llalianse strategiczne (5, 6, 7, 8),llkluby dostawców dla pastwa (1, 2, 5, 6)llstrategie polityczno-technologiczne (1, 2, 5, 6, 9, 10),llstrategie polityczno-zwizkowe (1, 3, 14, 16).llTutaj oczywicie wyrónienie takich typów strategii ma o tyle znaczenie, e zupenie inaczej realizuje si strategi zorientowan na zniszczenie konkurencji, a inaczej sojusznicz.Inne s bowiem zaoenia tego rodzaju strategii, zarówno w obszarze wyboru domeny dziaania, jak i okrelania przewagi konkurencyjnej, itd.Taki podzia wydaje si wrcz by naturalnym, w dzisiejszych czasach, kiedy niektóre przedsibiorstwa, dla zrealizowania swoich celów musz zawiera alianse, inne istniej po to aby zniszczy rywala.To pierwsze zjawisko ma miejsce np.w przypadku producentów elementów póprzewodnikowych, gdy jedna firma samodzielnie nie jest w stanie z przyczyn technologicznych i kapitaowych wyprodukowa pamici nowej generacji.Musi w tym celu prowadzi strategi relacyjn.llW teorii, w zasadzie w kadej definicji strategii mówi si porednio lub bezporednio o konkurencji, przewadze konkurencyjnej itp.Taki podzia uwiadamia, e firma nie musi posiada przewagi konkurencyjnej, aby realizowa dobr strategi.Moe wic naleao by definicje strategii uczyni bardziej uniwersalnymi.llllStrategie agresywne, konserwatywne, konkurencyjne, defensywne.llJest to klasyfikacja tzw.strategii czystych, zaproponowana przez M.Godeta, a przedstawion syntetycznie przez A.Klasika.Skonstruowano j w oparciu o dwa kryteria - obiekty: potencjau organizacji i scenariuszy otoczenia (patrz tabela).llllScenariuszellotoczeniallPotencjallorganizacjillSposobnocillZagroenialllSiyllstrategiallagresywnallstrategiallkonserwatywnalllSabocillstrategiallkonkurencyjnallstrategialldefensywnalllllStrategia agresywna obejmuje nastpujce dziaania:llwychwytywanie sposobnoci,llwzmacnianie pozycji na rynku,llprzejmowanie organizacji o tym samym profilu,llkoncentracj zasobów na konkurencyjnych produktach.llllStrategia konserwatywna zakada:llselekcj produktów,llsegmentacj rynku,llredukcj kosztów,llulepszanie produktów konkurencyjnych,llrozwijanie nowych produktów,llposzukiwanie nowych rynków.llllStrategia konkurencyjna zawiera takie dziaania, jak:llpowikszanie zasobów finansowych,llpowikszanie zasobów handlowych,llulepszanie linii produktów,llzwikszanie produktywnoci,llredukcj kosztów,llutrzymywanie przewagi konkurencyjnej (nadwyki i znaczenia).llllStrategia defensywna obejmuje:llstopniowe wycofywanie si,llredukcj kosztów,llzmniejszanie zdolnoci produkcyjnej,llzatrzymanie procesu inwestowania [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • drakonia.opx.pl
  • Linki