[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Stada rumaków zstępowałyNa widok wód, które się rozlały.WPROWADZENIE I OBJAZNIENIEl.Oblubienica wie, \e po\ądanie jej woli jest ju\ oderwane od wszystkichrzeczy i oparte na jej Bogu przez najściślejszą miłość i \e zmysłowa częśćduszy ze wszystkimi swymi siłami, władzami i po\ądaniami jest uległaduchowi.Wie tak\e, \e wszystkie sprzeciwy są ju\ w niej zwalczone iopanowane, a sam szatan przez długie i ró\norodne ćwiczenie się duszy iprzez walkę duchową, w jakiej trwała, został zwycię\ony i preczodrzucony.Dusza jej jest zjednoczona i przeobra\ona w obfitości bogactw idarów niebiańskich.Tym samym więc jest ju\ przygotowana,przysposobiona i mocno oparta na swoim Oblubieńca i mo\e przejść przezpustynię śmierci, opływając rozkoszami (Pnp 8,5), do chwalebnych tronówswego Oblubieńca.Pragnąc więc, by Oblubieniec dokonał ju\ tego dzieła,stawia Mu przed oczy w tej ostatniej strofie wszystkie powy\sze rzeczy, byGo tym bardziej przynaglić.I mówi o pięciu rzeczach.Po pierwsze, \e dusza jej jest oderwana i daleka od wszystkich rzeczy.Po drugie, \e został zwycię\ony i odpędzony szatan.Po trzecie, \e namiętności jej zostały owładnięte a po\ądania naturalneumartwione.Po czwarte i piąte, \e część jej zmysłowa i ni\sza została ju\uporządkowana i oczyszczona oraz całkowicie dostrojona do jej częściduchowej.Nie tylko więc nie będzie przeszkodą dla otrzymania owychdóbr duchowych, lecz owszem dostosuje się do nich.Uczestniczy ju\bowiem według swej zdolności w tych dobrach, jakie ju\ tutaj duszaposiada.Mówi zatem:Ju\ nikt teraz nie patrzy w tę stronę,1.chcąc przez to powiedzieć: moja dusza jest ju\ ogołocona, uwolniona,oderwana i daleka od wszystkich rzeczy stworzonych, tak niebieskich jak iziemskich.Weszła tak głęboko w wewnętrzne skupienie z Tobą, \e ju\\adna z nich nie potrafi zobaczyć najgłębszej rozkoszy, jaką w Tobieposiadam, czyli nie mo\e poruszyć mej duszy do upodobania swojąsłodyczą, ani do niesmaku i uprzykrzenia swą nędzą i niskością.Dusza mabowiem jest tak daleka od nich i trwa w tak głębokiej rozkoszy z Tobą, \e\adna z nich nie potrafi jej zobaczyć.I nie tylko to, leczAminadab te\ się, nie poka\e.3.Przez słowo Aminadab Pismo święte (Pnp 6,11) oznacza w sensieduchowym szatana, przeciwnika duszy.On bowiem walczył i niepokoiłduszę ró\nymi pociskami swojej artylerii, aby nie mogła wejść do tejtwierdzy i w to ukrycie wewnętrznego skupienia ze swym Oblubieńcem.Teraz jednak, gdy dusza doszła do tego stanu, jest tak wsparta, tak mę\na itak zwycięska dzięki cnotom, które posiada i dzięki łasce uścisku Bo\ego,\e szatan nie tylko nie ośmiela się zbli\yć, lecz przera\ony ucieka daleko,nie śmiejąc się pokazać.Ze względu na cnoty, jakie dusza wykonuje, jakrównie\ na stan doskonałości, jaki ju\ osiągnęła, odpędziła szatana i tak gozwycię\yła, \e ju\ więcej się przed nią nie pokazuje.Mówi więc: Aminadab się te\ nie poka\e z jakimś zamiarem, by miprzeszkadzać w tym dobru, którego pragnę.Uciszone jest ju\ oblę\enie.4.Słowem oblę\enie oznacza tu dusza namiętności i po\ądania duszy.Onebowiem, zanim zostaną zwycię\one i umartwione, oblegają ją i otaczająwokół, walcząc z nią ze wszystkich stron i dla tej przyczyny nazywa jeoblę\eniem.Teraz mówi dusza, \e oblę\enie ucichło, czyli \e namiętnościzostały uporządkowane według rozumu, a po\ądania umartwione.Skoro to nastąpiło, Oblubieniec nie powinien jej odmawiać łask, o jakie Goprosiła, poniewa\ wspomniane oblę\enie ju\ temu nie przeszkodzi.Mówito, poniewa\ dopóki dusza nie uporządkuje swych czterech namiętnościwedług Boga i nie umartwi i nie oczyści po\ądań, nie jest zdolna dooglądania Boga.Mówi więc dalej:Stada rumaków zstępowałyNa widok wód, które się rozlały.5.Przez wody rozumie tu dusza dobra i rozkosze duchowe, jakimi w tymstanie cieszy się w swym wnętrzu z Bogiem.Przez stada rumaków zaś rozumie tu zmysły cielesne części zmysłowej, takwewnętrzne jak i zewnętrzne.One bowiem pociągają za sobą wyobra\enia ikształty swoich przedmiotów.Zmysły te w tym stanie doskonałości, jak mówi oblubienica, zstępują nawidok wód duchowych.Bowiem w tym stanie zaślubin duchowych częśćzmysłowa duszy jest tak oczyszczona i do pewnego stopnia uduchowiona,\e ze swymi władzami zmysłowymi i zdolnościami naturalnymi uczestniczyi raduje się na swój sposób ogromem tych darów duchowych, jakich Bógudziela duszy w głębi jej ducha.Wyra\a to Dawid, gdy mówi: Serce mojei ciało moje uweseliły się do Boga \ywego" (Ps 83, 3).6.Nale\y zauwa\yć, \e nie mówi oblubienica, i\ konnica zstępowała, bypić wody, lecz jedynie na ich widok.Część zmysłowa bowiem zewszystkimi swymi władzami nie ma odpowiedniego uzdolnienia, bykosztować istotnych i właściwych dóbr duchowych i to nie tylko w tym\yciu, ale nawet i w przyszłym.Jedynie z nadobfitości ducha otrzymujązmysłowe wytchnienie i rozkosz, dzięki którym te zmysły i władze cielesnezostają pociągnięte do skupienia wewnętrznego, w jakim dusza pije wodydóbr duchowych
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Linki
- Indeks
- Jan van Helsing & Franz von Stein Buch 3 Der dritte Weltkrieg (1996)
- Długosz Jan Roczniki czyli kroniki Królestwa Polskiego III IV
- Chodakiewicz Marek Jan Po Zagładzie. Stosunki polsko żydowskie 1944 1947
- Suliga Jan Witold Tarot. Karty, które wróżš
- skrypt podręcznika z prawa administracyjnego Jan Zimmermann
- Długosz Jan Roczniki czyli Kroniki... 3 [Księgi V i VI](1)
- Zbigniew Jan Popko Duchy (zapiski medium)
- Aleksander Dumas Karol Szalony
- Roy Kreitner Calculating Promises, The Emergence of Modern American Contract Doctrine (2007)
- WSM 16 24 46 1 pl(1)
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- natiwa.pev.pl