[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.lW skład Komisji Nadzoru Bankowego, którą określa art.26 ust.1 Ustawy o NBP, wchodzą:lPrzewodniczący Komisji, ,llZastępca Przewodniczącego Komisji, delegowany przez Ministra Finansów,llPodsekretarz Stanu w Ministerstwieie Finansów,lCzłonkowie:lDoradca Prezydenta RP ds.ekonomicznych,llPrezes Zarządu Bankowego Funduszu Gwarancyjnego,llPrzewodniczący Komisji Papierów Wartościowych i Giełd,llDyrektor Departamentu Instytucji Finansowych w Ministerstwie Finansów,llGeneralny Inspektor Nadzoru Bankowego.lSTANOWISKO NEGOCJACYJNE POLSKI W OBSZARZEUNIA GOSPODARCZA I WALUTOWAObszar negocjacyjny „Unia Gospodarcza i Walutowa” obejmuje 62 pozycje prawne, którezostały ujęte w czterech grupach tematycznych:1.koordynacja polityki gospodarczej,2.polityka fiskalna,3.polityka monetarna i polityka kursu walutowego,4.docelowy etap przyjęcia jednolitej waluty EURO (final euro phase).POLITYKA FISKALNAIntencją Polski jest wypełnienie wszystkich wymogów UE w zakresie dyscypliny budżetowej, w tym kryteriów zbieżności określających referencyjny poziom długu i deficytu sektora finansów publicznych.Polski porządek prawny jest już obecnie w znacznej mierze zgodny z unormowaniami UE w tym zakresie, a niektóre z polskich regulacji są nawet bardziej restrykcyjne.W szczególności odnosi się to do ustalenia progów ostrzegawczych zawartych w ustawie o finansach publicznych, rozpoczynających się od poziomu 50%, które określają relację długu publicznego do PKB.Podstawowymi aktami prawnymi regulującymi zagadnienia dotyczące wielkości długu publicznego są:lKonstytucja RP, określająca limit zadłużenia publicznego na poziomie 3/5 PKB,llustawa o finansach publicznych, która definiuje pożyczkowe potrzeby budżetu państwa jako środki finansowe niezbędne do sfinansowania deficytu sektora publicznego, spłat wcześniej zaciągniętych zobowiązań, sfinansowania udzielonych przez Skarb Państwa pożyczek oraz wykonywania innych operacji finansowych związanych z długiem Skarbu Państwa i pozostałych składników sektora finansów publicznych,llustawa budżetowa, uchwalana corocznie, która określa dopuszczalny przyrost zadłużenia z tytułu zaciągniętych kredytów i uzyskanych pożyczek zagranicznych w danym roku.lRealizowane programy, w tym „Średniookresowa strategia finansowa”, mają na celu m.in.zrównoważenie sektora finansów publicznych w roku 2003.W zakresie polityki fiskalnej nie występują po stronie polskiej zagadnienia wymagające szczególnych działań dostosowawczych, z wyjątkiem konieczności wyeliminowania technicznych różnic w metodologii obliczania deficytu i długu publicznego.Pełna harmonizacja w tej dziedzinie nastąpi najpóźniej do końca roku 2002.POLITYKA MONETARNA ORAZ POLITYKA KURSU WALUTOWEGOCelem Polski jest wypełnienie wszystkich wymogów UE w zakresie polityki monetarnej i kursu walutowego, w szczególności zapewnienie niezależności banku centralnego, utrzymanie stabilnego poziomu cen oraz dążenie do stabilnego kursu walutowego.Acquis communautaire dotyczące tej problematyki w przeważającej mierze zostało już wprowadzone do polskiego prawa.Konstytucyjne normy dotyczące banku centralnego znalazły rozwinięcie w ustawie o Narodowym Banku Polskim.Obowiązuje konstytucyjny zakaz finansowania przez bank centralny deficytu budżetowego.„Średniookresowa strategia polityki pieniężnej na lata 1999-2003” zapewnia przejrzystość oraz przewidywalność prowadzonej polityki pieniężnej i kursowej.Rada Polityki Pieniężnej przyjęła bezpośredni cel inflacyjny.Członkostwo w UE nie wymaga od Polski działań harmonizacyjnych w zakresie polityki monetarnej i polityki kursu walutowego [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • drakonia.opx.pl
  • Linki