[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Wprowadzony w latach 1773-1776 system szkolny kładł silniejszy nacisk na udostępnienie oświaty mieszczaństwu i chłopom.W Galicji założony został uniwersytet we Lwowie; powstało także kilka szkół rządowych.Jednakże na uniwersytecie sprowadzeni z zewnątrz profesorowie wy­kładali wyłącznie po łacinie, a poziom nowo organizowanych szkół był niski.Od uczniów wymagano znajomości niemieckiego - uzależniony od tego był już dostęp do szkół średnich.Podobnie w Prusach szkoły zarów­no średnie, jak i parafialne miały służyć krzewieniu mowy niemieckiej, której nauka była wprowadzana niemal od początku.Jakkolwiek w Pru­sach nie doszło wtedy do zasadniczej zmiany i reformy szkolnej, a na ziemiach pierwszego zaboru Fryderyk II pozostawił nawet kolegia w rę­ku jezuitów, nie pozwalając na wykonanie postanowienia kasacyjnego, wiele starań zostało poświęconych upowszechnieniu oświaty.Uczęszczanie do szkoły zostało uznane za obowiązkowe dla wszystkich.lNauka OświecenialPodobnie jak oświata, tak i nauka przybierała świecki charakter, zrywając z rozważaniami teologicznymi i starając się o pogłębienie zna­jomości przyrody i społeczeństwa.U podstaw jej legły racjonalizm i empiryzm.Uczeni przyjmowali więc zasady ścisłego, kartezjańskiego myślenia; zarazem w doświadczeniu i praktyce dostrzegali najlepszy miernik praw­dziwości twierdzeń.Coraz rzadziej tłumaczyli zjawiska przyrody przyczy­nami nadprzyrodzonymi, przyswajając sobie w sposób mniej czy więcej świadomy materialistyczne założenia ukształtowania świata.Nauka zresztą nie była celem samym w sobie.Miała ułatwić przebudowę społeczeń­stwa, a przez wskazanie właściwych dróg postępowania zapewnić lepsze zaspokajanie potrzeb ludzkich oraz wykorzystywanie bogactw natury.Ustalania nauki miały dzięki upowszechnieniu oświaty zastąpić dawne przekonania, oparte na irracjonalnych przesłankach.Przewrót w nauce europejskiej, który przygotował ją do spełniania tych zadań, nastąpił już w drugiej połowie XVII w.Jak wiadomo, niewiele z ówczesnych osiągnięć dotarło do Polski.Dopiero w XVIII w., szczególnie w jego drugiej połowie, przyszło odrabiać to opóźnienie.Tym tłumaczy się też położenie największego nacisku w dobie Oświecenia na przyswojenie dorobku myśli obcej, na dostosowanie go do aktualnych potrzeb kraju.Nie znaczy to, by nauka polska doby Oświecenia nie wniosła włas­nego, oryginalnego wkładu do wiedzy europejskiej.Odbywało się to częściowo i w drodze nawiązywania do dawniejszych zdobyczy nauki polskiej, zwłaszcza z czasów Odrodzenia.Przede wszystkim dokonał się zdecydowany nawrót do kopernikowskiej teorii heliocentrycznej, zwłasz­cza gdy o wykreślenie z indeksu dzieła wielkiego astronoma wystarał się Józef Aleksander Jabłonowski.W Wilnie Marcin Poczobutt, a w Kra­kowie Jan Śniadecki (1756-1830), który doprowadził do uruchomienia w 1791 r.obserwatorium, znacznie podnieśli poziom astronomii.Poczo­butt przez 34 lata prowadził systematyczne obserwacje astronomiczne, m.in.gwiazd stałych i Merkurego, które zdobyły mu sławę europejską.Śniadecki wyróżnił się spostrzeżeniami przy obserwacji niedawno od­krytych planetoid.Tenże uczony opublikował także kilka podstawowych prac matematycznych o charakterze podręcznikowym.Wybitnym mate­matykiem w tym czasie był też torunianin Michał Hubę.Nie tylko rozwinął on teorię rachunku różniczkowego, ale - co było charaktery­styczne dla epoki - zainteresował się także problemami technicznymi.Natomiast - w świetle ostatnich badań - w dziedzinie chemii duże zna­czenie miała działalność Jana Jaśkiewicza, profesora Szkoły Głównej Koronnej, który pierwszy w Polsce poparł kwantytatywną teorię Lavoisiera.Prowadził on również badania nad metalurgią.Pijar Józef Osiński założył w Warszawie pierwszą w Polsce pracownię chemiczną.Opubliko­wał również obszerne Opisanie polskich żelaza fabryk.Dobrze rozwijało się przyrodoznawstwo.Największe zasługi w tej dzie­dzinie położył Krzysztof Kluk (1739-1796).Nie związany z żadnym ośrod­kiem uniwersyteckim, przeprowadził gruntowne badania nad florą i fauną polską.Opierając się na systemie Linneusza przygotował opis flory - Dykcjonarz roślinny.Opublikował także dzieło o zwierzętach w Polsce.Obie te prace stawiają go w rzędzie najlepszych botaników i zoologów swego czasu.Kluk starał się swe ustalenia wykorzystywać w praktyce, próbując ze swej wiedzy wyciągać wskazania dla rolnictwa.Z zakresu wiedzy rolniczej pojawiło się zresztą sporo prac.Podobnie jeśli chodzi o geografię, szczególnie gospodarczą.Pod opieką Stanisława Augusta, częściowo w związku z potrzebami wojskowymi, rozwijała się kartogra­fia.Przygotowane z inicjatywy królewskiej ujęcie całości ziem polskich nie zostało jednak w całości wykonane.Tylko zachodnie ziemie polskie zostały opracowane przez Karola Pertheesa.W większości przygotowane przez niego mapy pozostały w rękopisie.Na podkreślenie zasługują rów­nież powstałe w tym czasie opisy podróży, dokonanych przez polskich ba­daczy.Najważniejsze wyszły sppd pióra Jana Potockiego.Wzrósł poziom wiedzy lekarskiej w Polsce.Duże znaczenie miała reforma wydziałów lekarskich w Szkołach Głównych.Szczególnie ważne było unowocześnienie studiów lekarskich w Krakowie, przeprowadzone na wzór Wiednia przez Andrzeja Badurskiego.Z jego inicjatywy został też zbudowany pierwszy szpital kliniczny.Najwybitniejszą postacią był wszakże inny profesor krakowski, Rafał Czerniakowski, twórca pierwszej nowoczesnej szkoły chirurgicznej w Polsce.Podjął on starania o wprowa­dzenie języka polskiego do naukowego piśmiennictwa lekarskiego.Zaobserwowane w życiu przyrody prawidłowości uczeni usiłowali znaj­dować również w życiu społecznym [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • drakonia.opx.pl
  • Linki