[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Kiedy chcemy zostać czyimśuczniem, upewnijmy się przede wszystkim co do wiedzyi osobistych zalet nauczyciela.Rozdział dziewiętnastyRODZINA I DZIECICo mówi się w buddyjskich naukach o miłości i małżeństwie?Miłość jest na ogół skażona przywiązaniem dlatego zresztątak wiele małżeństw kończy się rozwodem.Kiedy zakochujemy się w wyidealizowanym obrazie drugiej osoby,a nie w konkretnym, żywym człowieku, mamy dużo nierealistycznych oczekiwań.Na przykład wiele osób na Zachodzie oczekuje od partnera, że zaspokoi ich wszystkieemocjonalne potrzeby.Gdyby nam ktoś powiedział: Oczekuję, że zawsze będziesz dla mnie czuły, zawsze będzieszmnie wspierał, będziesz mnie rozumiał bez względu na to,co zrobię, i zaspokoisz wszystkie moje potrzeby emocjonalne" cóż moglibyśmy mu odpowiedzieć? Powiedzielibyśmy na pewno, że nie jesteśmy doskonali i że wybrałdla swoich oczekiwań niewłaściwą osobę.Zdając sobiez tego sprawę, nie stawiajmy swoim partnerom nierealistycznych wymagań.Każdy człowiek ma inne zainteresowania i potrzeby emocjonalne.Dlatego potrzebujemy wielu przyjaciół i krewnych.W dzisiejszych czasach, kiedy ludzie tak często zmieniająmiejsce zamieszkania, utrzymywanie szeregu długotrwałych170 Buddyzm dla początkującychprzyjazni może wymagać pewnego wysiłku.Podejmującgo, umacniamy nasze przyjacielskie związki.Aby romantyczna więz mogła przetrwać próbę czasu,potrzeba czegoś więcej niż zakochanie.Musimy kochaćpartnera jako człowieka i jako przyjaciela.Fascynacja erotyczna, z którą wiąże się zakochanie, nie jest wystarczającąpodstawą dla długotrwałego związku.Taki związek musiopierać się zarówno na głębokiej miłości i trosce, jak i naodpowiedzialności i zaufaniu.Co więcej, nikt z nas nie rozumie siebie całkowicie.W jakimś zakresie sami dla siebie pozostajemy zagadką.Tym bardziej inni zawsze będzie w nich dla nas cośz tajemnicy.Dlatego nigdy nie powinniśmy przyjąwszypozę znudzonego, który poszukuje mocnych wrażeń zakładać, że wszystko już o drugiej osobie wiemy, bo żyjemy z nią tak długo.Gdybyśmy mieli świadomość, że drugiczłowiek jest tajemnicą, okazywalibyśmy partnerowi ciągłąuwagę i zainteresowanie.Takie zainteresowanie to jedenz warunków długotrwałego związku.W jaki sposób buddyzm może dopomóc w życiurodzinnym?Harmonia rodzinna to rzecz wielkiej wagi.Rozwód jestzawsze traumatycznym przeżyciem, zarówno dla dorosłych,jak i dla dzieci.Jeśli dorośli sądzą, że głównym celem ichmałżeństwa jest przede wszystkim czerpanie przyjemności, to nietrudno o kłótnie i rozpad rodziny.Gdy nie dostajesię tyle przyjemności, ile by się chciało, rodzi się narastające niezadowolenie, zaczynają się kłótnie i związek się rozpada.Wielu ludzi szuka sobie coraz to nowych, kolejnychpartnerów, ale ciągle nie udaje im się osiągnąć zadowolenia.To dobry przykład tego, jak dążenie do własnej przyjemności przynosi ból zarówno nam samym, jak i innym.Rodzina i dzieci 171Jeżeli oboje partnerzy starają się żyć w zgodzie z dharmą,ich związek będzie bardziej satysfakcjonujący.Kiedy każda ze stron ma silne postanowienie, by postępować etycznie i rozwijać bezstronną miłującą dobroć wobec wszystkichistot, mogą wspierać się nawzajem w rozwoju duchowymi w praktyce.Jeżeli na przykład mąż lub żona zniechęci sięi zacznie zaniedbywać praktykę dharmy, partner może mupomóc powrócić na duchową drogę przez szczerą rozmowę i łagodną zachętę.Jeśli mają dzieci, mogą pomagaćsobie nawzajem, by każde z nich miało czas zarówno naspokojną refleksję, jak i na zabawę z dziećmi.Choć wychowywanie dzieci jest czasochłonne, rodzicenie powinni uważać go za przeszkodę w praktyce dharmy.Mogą bardzo dużo dowiedzieć się o sobie od swoich dzieci, mogą wspierać się nawzajem, stawiając czoło wyzwaniom rodzicielstwa w duchu buddyjskich zasad i wartości.Wiele osób, pod wpływem współczesnej myśli psychologicznej, przypisuje większość swoich problemów przeżyciom z dzieciństwa.Jeżeli przy tym obwiniają rodziców( Mam problemy z powodu tego, co robili moi rodzice,kiedy byłem dzieckiem"), prowadzi ich to do poczucia winyi do lęku, że skrzywdzą własne dzieci.Takiego rodzajuniepokój nie sprzyja ani wychowywaniu dzieci w zdrowysposób, ani odczuwaniu współczucia dla samego siebie.Postrzeganie własnego dzieciństwa, jakby było chorobą,z której musimy wyzdrowieć, przynosi szkodę i nam samym, i naszym dzieciom.Nie należy, oczywiście, ignorować krzywd, jakie wyrządzono nam w dzieciństwie, ale równie ważne jest, bypamiętać o miłości i dobroci, jakich zaznaliśmy od swoichrodzin.Bez względu na to, jaka była wówczas nasza sytuacja, otrzymaliśmy od innych także wiele dobrego.Jeślibędziemy o tym pamiętać, zaczniemy odczuwać wdzięczność, jaką w naturalny sposób żywi się wobec swoich172 Buddyzm dla początkującychdobroczyńców.Gdy się to stanie będziemy mogli takąsamą dobroć i troskę przekazać własnym dzieciom.Co dharma może dać dzieciom? W jaki sposób przekazywać im nauki Buddy?Istota nauk Buddy to nie krzywdzić innych i jak najwięcejim pomagać.Są to zasady, które zarówno buddyjscy, jaki niebuddyjscy rodzice pragną wpoić swoim dzieciom, gdyżułatwiają one życzliwe współżycie z ludzmi.Dzieci ucząsię przez naśladownictwo, a więc najlepszym sposobemprzekazywania im wartości jest życie w zgodzie z nimi.Nie zawsze jest to łatwe.Jeśli jednak rodzice starają sięszczerze praktykować, dzieci będą miały w ich osobachpozytywny przykład.Wychowywanie się w buddyjskim domu przynosi wielekorzyści.Jeśli w domu jest ołtarzyk, dzieci mogą pomagaćw sprzątaniu go i uczestniczyć w składaniu ofiar.Jednaz moich przyjaciółek robi każdego ranka ze swoją trzyletnią córeczką trzy pokłony przed wizerunkiem Buddy.Potem dziecko daje Buddzie prezent owoc albo ciasteczko i dostaje od niego coś w zamian zwykle ofiaręz poprzedniego dnia.Dziewczynka uwielbia ten rytuał.Dzieci lubią muzykę możemy zadbać, by słuchały melodii modlitw, mantr i buddyjskich pieśni, a nie tylko sloganów reklamowych i rymowanek.Wielu rodziców śpiewaniemowlętom mantry, kiedy są smutne lub śpiące; maleństwa zwykle dobrze reagują na ich łagodne wibracje.Znamteż rodzinę, w której pięcioletni synek prowadzi modlitwępodczas ofiarowania jedzenia przed posiłkiem.Są to proste, lecz głębokie sposoby uczestniczenia rodziców i dzieci w duchowej wspólnocie.Buddyjskie rodziny mogą na przykład spotykać się cotydzień lub co miesiąc, aby wspólnie medytować.EdukacjąRodzina i dzieci 173religijną naszych dzieci nie musi zajmować się ktoś inny taka grupowa rodzinna praktyka może być dla rodzicówi dzieci okazją do wspólnego spędzenia czasu w spokoju,z dala od codziennego pośpiechu i zgiełku.Może być też grupą wsparcia" dla buddyjskich rodzin.Młodsze dziecimogłyby śpiewać pieśni, modlitwy i mantry, uczyć się pokłonów, składania ofiar na ołtarzyku oraz krótkich ćwiczeń oddechowych
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Linki
- Indeks
- Erikson Steven Malazańska Księga Poległych Tom 8.2 Myto Ogarów. Poczštek
- Urbańczyk Przemysław Trudne poczštki Polski
- Keyes Marian Sushi dla poczštkujšcych
- Ross JoAnn Na dobry poczštek
- Christie Craig Shut Up
- Joe Haldeman Tool of the Trade
- Marai Sandor Zar
- Dlugosz Jan Roczniki
- Christine Pope [Tales of the Dragon Rose (epub)
- MARIUSZ CZUBAJ 03.Zanim znowu zabijÄ™ (2011)
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- zawrat.opx.pl