[ Pobierz całość w formacie PDF ]
. H.Kwiatkowska, Pedeutologia, Warszawa 2008ISBN 978-83-60501-27-6, © by WAiP 2008RozdziaÅ‚ 9.Rozwój zawodowy nauczyciela214DziÅ› nauczyciel musi umieć sobie poradzić w sytuacji konfliktu, oporu ucznia,a nawet braku akceptacji wÅ‚asnej osoby przez uczniów.DziaÅ‚anie w takich sytu-acjach wymaga dominacji standardu podmiotowego nad przedmiotowym.I tudochodzimy do zródÅ‚a nieadekwatnoÅ›ci edukacji nauczycieli wzglÄ™dem ich zadaÅ„zawodowych.Ta nieadekwatność to efekt ksztaÅ‚cenia przygotowujÄ…cego nauczy-ciela do speÅ‚niania konwencji roli zawodowej, edukacji o prymacie standarduprzedmiotowego.Jakie mogÄ… być skutki takiej edukacji?1.Nauczyciel przekonuje siÄ™, że mimo zdobytego wyksztaÅ‚cenia i zaangażo-wania jest bezradny wobec skomplikowanych zdarzeÅ„ w klasie szkolnej.DziejesiÄ™ tak dlatego, że  (& ) pewien poziom wyksztaÅ‚cenia, ze wzglÄ™du na jegoniewykoÅ„czenie, nie tylko nie zapewnia jednostce wolnoÅ›ci psychicznej, alewrÄ™cz uÅ‚atwia jej utratÄ™ 9.Okazuje siÄ™, że osoby o wyksztaÅ‚ceniu niedokoÅ„czonym sÄ… bardziej podatne napodporzÄ…dkowanie niż osoby bez wyksztaÅ‚cenia, reagujÄ…ce na sytuacje w sposóbnaturalny i niejednokrotnie zdroworozsÄ…dkowy.MyÅ›lÄ™, że jest wiele dowodówna to, że nasi nauczyciele mogÄ… dysponować kwalifikacjami o  niewykoÅ„czeniuintelektualnym , co może skutkować trudnoÅ›ciami w ich funkcjonowaniu zawodo-wym.Znany jest problem negatywnej selekcji do zawodu nauczycielskiego czy faktzdobywania uprawnieÅ„ nauczycielskich na okoliczność braku innych możliwoÅ›cizatrudnienia.Może to sprawia, że proces zdobywania kwalifikacji pedagogicznychjest zaburzony.2.Nauczyciele majÄ… gÅ‚Ä™boko  wdrukowanÄ… w swÄ… Å›wiadomość orientacjÄ™powinnoÅ›ciowÄ….SÄ… w swym dziaÅ‚aniu wyznaczeni tym, co jest sÅ‚uszne, dobrei w zwiÄ…zku z tym obowiÄ…zuje.W wiÄ™kszoÅ›ci z tym nie dyskutujÄ…, jako z czymÅ›, cojuż zostaÅ‚o rozstrzygniÄ™te zgodnie z kryteriami niepodważalnej sÅ‚usznoÅ›ci.Zna-miennÄ… rysÄ… mentalnoÅ›ci nauczycielskiej czy ich  charakteru zawodowegojest to, że nie potrafiÄ… funkcjonować poza zaangażowaniem pozytywnym,majÄ… bowiem czynić dobro, dziaÅ‚ać na rzecz jego pomnażania.Czy faktycznie toczyniÄ…, jest sprawÄ… odrÄ™bnÄ…, ale tak widzÄ… swojÄ… powinność.Sam fakt, że jej niekwestionujÄ…, zdaniem nauczycieli naznacza ich pozytywnie.To przeÅ›wiadczenieoddala od nich myÅ›l, że z jakimiÅ› ustaleniami normatywnymi powinnoÅ›ci mogÄ…siÄ™ nie zgadzać.PrzesÅ‚ania to, niewÄ…tpliwie, racjonalny odbiór i ocenÄ™ faktycznychzdarzeÅ„.AnalizujÄ…c różne badania, daje siÄ™ stwierdzić, z niewielkim ryzykiembÅ‚Ä™du, że niemaÅ‚a część nauczycieli Å›wiadomie czy mniej Å›wiadomie posÅ‚ugujesiÄ™ wolnoÅ›ciÄ… w czynieniu zÅ‚a w imiÄ™ dobra.Drastyczne, a niejednokrotnietragiczne przypadki zdarzeÅ„ szkolnych to w pewnej części efekt realizacji tejwÅ‚aÅ›nie wolnoÅ›ci.9K.Obuchowski CzÅ‚owiek intencjonalny, s.195. H.Kwiatkowska, Pedeutologia, Warszawa 2008ISBN 978-83-60501-27-6, © by WAiP 2008 Badanie w dziaÅ‚aniu sposobem doskonalenia nauczycielskiej praktyki2153.W ksztaÅ‚towaniu autonomii konieczna jest aktywność negatywna, bÄ™dÄ…cawyrazem niezgody, sprzeciwu, oporu, a nawet walki z tym, co zewnÄ™trznie posta-nowione i dane do realizacji, a w odbiorze jednostki wÄ…tpliwe. Droga od siebie jakopseudopodmiotu do siebie jako samowiedzy może dokonać siÄ™ tylko w negatywnoÅ›cidoÅ›wiadczenia (& ), co dokonuje siÄ™ dziÄ™ki podważeniu oczywistoÅ›ci i bezpoÅ›red-nioÅ›ci bycia w Å›wiecie, zdobyciu wobec niego dystansu, który ukazuje zarówno «Ja»,jak i Å›wiat jako wcale nie oczywiste, lecz domagajÄ…ce siÄ™ swych racji 10.Tarzycjusz BuliÅ„ski, ważąc argumenty, co decyduje o rozwoju siÄ™gajÄ…cymludzkiej potencjalnoÅ›ci, stwierdza, że rozwój ten jest ukryty w kondycji naturyludzkiej, która jest  ufundowana na zasadzie negacji11.Z dociekaÅ„ tych wynika,że droga, jakÄ… przebywa jednostka od anomii do autonomii, Å›wiadczy o tym, że Nic, co prawdziwie istotne, nie zostaÅ‚o czÅ‚owiekowi darowane.Wszystko sammusi sobie wypracować 12.PomyÅ›l!1.Dlaczego tak niewielu nauczycieli osiÄ…ga puÅ‚ap postkonwencjonalnego roz-woju?2.Czy na podstawie wÅ‚asnych doÅ›wiadczeÅ„ szkolnych i pamiÄ™ci wÅ‚asnychnauczycieli jesteÅ› w stanie wyodrÄ™bnić wÅ›ród nich reprezentantów wymienionychstadiów rozwoju zawodowego? Dokonaj charakterystyki tych nauczycieli.3.Jakich nauczycieli potrzebuje współczesna szkoÅ‚a?9.4 [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • drakonia.opx.pl
  • Linki