[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Trzecia i ostatnia faza to zaprojektowanie procesu uczenia tych umiejętności innych.Dobry nauczyciel będzie umiał stworzyć odpowiednie środowisko, które umożliwi studentomsamodzielne nauczenie się, jak osiągnąć upragniony rezultat.Modele (model*) ą tak ukształtowane, aby były proste i weryfikowalne, Nie musiszwiedzieć, dlaczego one działają, podobnie jak nie musisz wiedzieć, dlaczego i jak działasamochód, aby nim jezdzić.Jeśli zagubiłeś się w labiryncie ludzkich zachowań, przedewszystkim potrzebujesz mapy, aby znalezć odpowiednią drogę, a nie psychologicznych analizrozważających, dlaczego chcesz znalezć tę drogę na zewnątrz.Modelowanie w każdej dziedzinie owocuje rezultatami i technikami, a także dostarczadalszych narzędzi do modelowania.NLP jest twórcze, ponieważ jego osiągnięcia mogą byćzastosowane, aby uczynić je jeszcze hardziej efektywnymi.NLP staje się trampoliną dlarozwoju osobistego.Możesz modelować swoje kreatywne i zasobne stany tak, aby móc jezastosować w dowolnym czasie.Z tą natomiast powiększoną zasobnością i kreatywnością,pozostającą do twojej dyspozycji, możesz stać się jeszcze bardziej zasobny i kreatywny.Jeśli dobrze modelujesz, uzyskasz te same rezultaty co twój model.Nie m u s i s zjednak modelować doskonałości.Aby znalezć sposób.W jaki ktoś staje się kreatywny, czyteż jak radzi sobie z wywołaniem depresji, stawiasz to sarno kluczowe pytanie: Jeśli miałbymcię zastąpić na jeden dzień, co musiałbym robić, aby myśleć i zachowywać się tak jak ty?Każda osoba wnosi swe unikalne zasoby i niepowtarzalną osobowość do tego, co robi.Nie możesz stać się drugim Einsteinem, Beethovenem czy Edisonem.Aby stać się nimi imyśleć dokładnie jak oni, potrzebowałbyś ich unikalnej fizjologii i historii osobistej.NLP nietwierdzi, że każdy może stać się drugim Einsteinem, ale mówi, że każdy może myśleć jak on izastosować w swoim życiu wybrane przez niego sposoby myślenia.Czyniąc to, zbliżamy siędo pełni naszego osobowego geniuszu, do naszej niepowtarzalnej ekspresji doskonałości.Możesz więc modelować każde ludzkie zachowanie, o ile potrafisz opanowaćprzekonania, fizjologię i specyficzne procesy myślowe, to jest strategie, które za nim siękryją.Zanim rozważymy to w sposób bardziej szczegółowy, warto pamiętać, że zaledwiedotykamy obszaru tak rozległego, jak nasz przyszły potencjał.PRZEKONANIAPrzekonania, jakie każdy z nas ma na temat siebie samego, innych ludzi i porządkuświata, mają wielki wpływ na jakość naszych doświadczeń.Ze względu na efektsamospełniającej się przepowiedni , przekonania oddziałują na zachowanie.Mogą onewspierać jakieś szczególne zachowanie albo je powstrzymywać.Dlatego właśniemodelowanie przekonań jest tak ważne.Jednym z najprostszych sposobów modelowania przekonań osób mających wybitnezdolności jest zadawanie im pytań, d l a c z e g o oni robią to, co robią.Odpowiedzi, jakich ciudzielą, ujawnią świat ich przekonań i wartości.Istnieje opowiadanie o rzymskim chłopcu,który spędził wiele godzin, obserwując dziwnego mężczyznę, pracującego z wielkimprzejęciem.Na koniec zapytał:. Signiore, dlaczego pan uderza w tę skałę? Michał Aniołspojrzał na niego i odpowiedział: Ponieważ w środku zaklęty jest anioł, a ja chcę gouwolnić.Przekonania zazwyczaj przyjmują jedną z trzech postaci.Mogą to być przekonania natemat tego, co rzeczy znaczą.Na przykład, jeśli uważasz, że życie w swej istocie jest walką oprzetrwanie, jest duże prawdopodobieństwo, iż twoje doświadczenia życiowe h kompletnieodmienne od tych jakie miałbyś, gdyby był to dla ciebie rodzaj duchowej szkoły z wielomacennymi i wiele obiecującymi lekcjami do zaoferowania.Przekonania mogą też dotyczyćtego, co powoduje, co (przyczyna i skutek).i w ten sposób kształtować zasady, wedługktórych żyjemy.I wreszcie, mogą być przekonania związane z tym, co jest ważne i conajbardziej się liczy, dając tym samym podstawę dla naszych wartości i kryteriów.W modelowaniu przckonań chcesz się skoncentrować na tych, które najbardziej wiążąsię z interesującymi cię umiejętnościami i kompetencjami.Oto niektóre pytania pomocne wwydobyciu przekonań i metafor:Dlaczego robisz to, co robisz?Co to dla ciebie znaczy?Co mogłoby się stać, gdybyś tego nic zrobił?Co ci to przypomina? Do czego to porównujesz?Co wzmacniającego cię w tym znajdujesz?Gdy już wydobędziesz przekonania swojego modelu, możesz zacząć z nimieksperymentować sam dla siebie.Przekraczając granicę zwykłego rozumienia i rzeczywiście próbując wierzyć , aby zobaczyć, jak to się sprawdzi , możesz odkryć istotne różnice.Poprostu zaczynasz działać tak, jakby przekonanie było prawdziwe, i obserwujesz, jakie zmianyto powoduje.Jednym z najbliższych Einsteinowi przekonań było, że kosmos jest przyjaznymmiejscem.Wyobraz sobie, jak odmienny mógłby wydawać się świat, gdybyś działał tak,jakby to była prawda.Jakie nowe działania podjąłbyś, gdybyś wierzył, że jest to prawda?Co robiłbyś inaczej?Do czego innego byłbyś zdolny?Jeśli uświadomisz sobie, że jedynym, co dzieli cię od tego, co chcesz uzyskać, jestprzekonanie, możesz po prostu je przyjąć jako nowe, działając tak, jakby to była prawda.FIZJOLOGIAWyobraz sobie przez moment, że spoglądasz na bardzo małe niemowlę.Gdy dzieckootwiera szeroko oczy i spogląda na ciebie, uśmiechasz się do niego.Ono rozpromienia się iodwzajemnia uśmiech.Harmonizując się z twoją fizjologią, w tym przypadku z uśmiechem,dziecko doświadcza częściowo twojej radości, obserwując ją.Fenomen ten znany jest jakozaładowanie (entrainment) - dziecko nieświadomie zaczyna powielać ekspresję, wzorce iruchy ludzi je otaczających.Dla nas, dorosłych, przejęcie ekspresji, tonu głosu i ruchówinnych osób może oznaczać szansę na powielenie ich wewnętrznego stanu, co może dać zkolei dostęp do nie wykorzystanych poprzednio zasobów.Pomyśl przez moment o kimś.kogopodziwiasz albo przed kim czujesz respekt.Wyobraz sobie, jak siedziałby, gdyby to on czytałtę książkę.Jak oddychałby? Jaki wyraz przyjęłaby jego twarz? Teraz sam przyjmij takąpozycję, wyraz twarzy i sposób oddychania.Zauważ, jakie nowe myśli i uczucia to w tobiewyzwoliło.W przypadku pewnych umiejętności powielenie fizjologii może okazać sięnajważniejszym zadaniem.Modelując na przykład doskonałego narciarza, będzieszobserwował jego jazdę tak długo, aż nie zaczniesz ruszać swoim ciałem tak samo, jak on.Daci to możliwość doświadczenia, jak to jest poruszać się tak jak on, a nawet możesz miećjakieś intuicyjne wyczucie tego, co to znaczy być tą osobą, czy być w tym ciele.Precyzyjnieodzwierciedlając wzorce ruchu, postawy, a nawet oddechu, zaczniesz czuć się tak samo jakon w e w n ą t r z.Uzyskałeś w ten sposób dostęp do zasobów, których odkrycie jemu mogłozająć lata.STRATEGIEStrategie myślowe są chyba najmniej jasnym komponentem procesu modelowania
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Linki
- Indeks
- Marcin Wilkowski Wprowadzenie do historii cyfrowej
- wincenty okoń wprowadzenie do dydaktyki ogolnej
- Robbins Anthony Obud w sobie Olbrzyma by www.nlp.end.pl
- Barbara Szacka Wprowadzenie do Socjologii
- wprowadzenie do e 22 strony
- Andreas S., Faulkner C. NLP Nowa Technologia Osiagania Sukcesów (1)
- Kaitlyn O'Connor Dziewiata Planeta(tlum.nieof) ( (2)
- Chicago Shae Connor
- Chimera Rob Thurman
- § Andrews Virginia Landry 01 Ruby
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- sylkahaha.htw.pl