[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Odpowiedz jest rozpatrywana przez komisję, a w razie uznania jej za niezadowalającą lub udzielaną po terminie komisja może ponowić dezyderat lub przedstawić Sejmowi propozycję podjęcia odpowiedniej uchwały.Opinia zawiera stanowisko komisji w określonej sprawie.Kierować ją można do wszystkich centralnych organów i instytucji w systemie administracji rządowej; na żądanie komisji adresat musi zająć stanowisko w terminie 30 dni.lInterpelacje i zapytania poselskie.lInterpelacje i zapytania to indywidualne wystąpienia poselskie, które mogą być kierowane do premiera i poszczególnych członków Rady Ministrów i które rodzą obowiązek udzielenia odpowiedzi w terminie 21 dni.Różnice polegają na przedmiocie, bo interpelacje dotyczą spraw o zasadniczym charakterze, zaś zapytania - spraw pozostałych.Odpowiedzi udzielane są w formie pisemnej, niektóre są czynione przedmiotem obrad Sejmu i wtedy możliwe jest przeprowadzenie debaty.Oprócz tego istniej procedura tzw.Pytań w sprawach bieżących, wymagających bezpośredniej odpowiedzi na posiedzeniu Sejmu.Nad odpowiedzią nie przeprowadza się dyskusji, możliwe jest natomiast stawianie pytań dodatkowych.lPowoływanie przez Sejm organów państwowych.lInaczej nazywana funkcja kreacyjną, polega na bezpośrednim powoływaniu i odwoływaniu innych organów konstytucyjnych państwa oraz osób wchodzących w ich skład zwłaszcza na egzekwowaniu ich odpowiedzialności ,bądź innych formach wpływu.Kompetencje Sejmu sięgają znacznie dalej i w odniesieniu do:lPrezydenta - izby działając jako Zgromadzenie Narodowe mogą uznać trwałą niezdolność Prezydenta do sprawowania urzędu ze względu na stan zdrowia lub mogą postawić go w stan oskarżenia przed Trybunałem Stanu, co może pociągać za sobą jego zwolnieniellRada Ministrów - Sejm powołuję ją w skomplikowanej procedurze.Może wyrazic wotum nieufności , co rodzi obowiązek dymisji rządullMinistrowie - i inni członkowie Rady M.- nie powołuje ich indywidualnie w przypadku zmian osobowych , ale może wystąpić z wotum nieufności , co rodzi obowiązek dymisji poszczególnych ministrówllTrybunał Konstytucyjny - Sejm wybiera wszystkich jego członków, zasada niezawisłości wyklucza możliwość odwołania,llTrybunał Stanu - Sejm wybiera wszystkich jego członkówllNIK - Sejm za zgodą Senatu wybiera prezesallRPO - jw.llKRRiT - Sejm wybiera 4 jej członków 2 Senat , 3 Prezydent,llNBP - Sejm wybiera PrezesallKRS - Sejm powołuje 4 członków ,Senat 2llZgromadzenie Narodowe.Skład i zadania.lOkreślenie charakteru ustrojowego Zgromadzenia Narodowego nie zostało dokonane w Konstytucji.Zgromadzenie ma pewne kompetencje własne, a przy ich wykonaniu działa jako jedno ciało parlamentarne, bez rozróżniania Sejmu (posłów) i Senatu (senatorów).W swej istocie Zgromadzenie składa się nie tyle z Sejmu i Senatu, co z posłów i senatorów, którzy obradują i głosują wspólnie i których należy traktować jako członków Zgromadzenia.W tym sensie Zgromadzenie Narodowe jest czymś zupełnie innym niż tzw.Wspólne posiedzenia Izb, w ramach których nie można podejmować żadnych aktów prawnie wiążących, a Sejm i Senat zachowują własną tożsamość.Organizacja wewnętrzna i tryb funkcjonowania Zgromadzenia są ukształtowane w sposób właściwy ciałom parlamentarnym.Konstytucja przesądza jedynie dwie zasady.lZgromadzeniu przewodniczy Marszałek Sejmu lub w jego zastępstwie Marszałek Senatu,llformą działania Zgromadzenia są wspólne obrady pełnego składu obu izb.lDalsze konkrety ustali regulamin Zgromadzenia, stanowi, że ZN działa w przypadkach określonych w Konstytucji.Określenie kompetencji Zgromadzenia opiera się o zasadę enumeracji: wszystkie przypadki, w których może działać Zgromadzenie muszą być w sposób wyraźny określone w przepisach konstytucyjnych - ani ustawodawstwo zwykłe, ani praktyka nie mogą rozszerzyć katalogów tych przypadków.Konstytucja pozostawiła Zgromadzeniu kompetencje związane jedynie z osobą Prezydenta Rzeczypospolitej polskiej, a mianowicie:lprzyjmowanie przysięgi od nowego wybranego prezydenta,llstwierdzanie trwałej niezdolności prezydenta do sprawowania urzędu ze względu na stan zdrowia, nie dotyczy to jednak sytuacji gdy niezdolność do sprawowania urzędu ma charakter przejściowy,llstawianie prezydenta w stan oskarżenia przed Trybunałem Stanu.lZgromadzeni nie ma natomiast żadnych kompetencji związanych z procedurą dokonywania zmian w Konstytucji.lPrezydent RP - miejsce w systemie organów państwowych.lUstrojową pozycję Prezydenta określa zasada podziału władz.Konstytucja wymienia urząd Prezydenta jako jedno z dwóch podstawowych ogniw władzy wykonawczej.Konstytucja z 1997 roku utrzymała w Polsce parlamentarny system rządów, a ustrojowa pozycja Prezydenta może być określona 6 podstawowymi zasadami.lzgodnie z istotą systemu parlamentarnego organizacja władzy wykonawczej oparta jest na zasadzie dualizmu, czyli odrębnego funkcjonowania Prezydenta oraz rządu z Premierem na czele.llprzyjęcie koncepcji parlamentaryzmu zracjonalizowanego zakłada jednak pewną aktywność głowy państwa, w każdym razie w sytuacji, gdy w Sejmie zabraknie stabilnej większości.Choć więc pozycja Prezydenta ulega osłabieniu to nadal jest on zdolny czuwać nad konstytucyjną ciągłością państwa i interweniować w razie zakłócenia „normalnego” obrazu stosunków między Sejmem a rządem.llta rola Prezydenta jest dodatkowo zaakceptowana utrzymaniem zasady jego wyboru przez Naród.llurząd Prezydenta ma charakter kadencyjny i ograniczony w czasie - 5 letnia kadencja i tylko raz dopuszczalna możliwość ponownego wyboru.llnależność Prezydenta w wykonaniu swych konstytucyjnych zadań i kompetencji należy postrzegać na tle zasad jego odpowiedzialności: stosownie do założeń systemu parlamentarnego, nie ponosi on odpowiedzialności politycznej wobec parlamentu, a podlega tylko odpowiedzialności konstytucyjnej w razie naruszenia prawa.llnależność Prezydenta znajduje też wyraz w zasadzie połączalności.Zapewnić to ma Prezydentowi dystans wobec pozostałych konstytucyjnych organów państwa, ale nie oznacza apolityczności tego urzędu.lKadencja Prezydenta upływa w 5 lat po objęciu urzędu, licząc od dnia złożenia przysięgi ale w wypadkach wyjątkowych urząd prezydenta może wcześniej ulec opróżnieniu, nastąpić to może w razie:lśmierci Prezydenta,llzrzeczenie się urzędu - należy przyjąć, że Prezydent może dokonać zrzeczenia się w każdym czasie, a akt zrzeczenia staje się skuteczny z momentem jego złożenia,lltrwałej niezdolności do sprawowania urzędu ze względu na stan zdrowia - stwierdzenie tej niezdolności należy do ZN, a uchwała w tej sprawie musi być podjęta większością co najmniej 2/3 głosów ustawowej liczby członków ZN, tzn [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • drakonia.opx.pl
  • Linki