[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Przypisywanie marksizmowi cech jedynie prawdziwej doktryny musiało ugodzić w filozofię prawa, z istoty swej dopuszczającą ścieranie się na równych prawach różnych prądów myślowych.Arbitralną decyzją polityczną, na początku lat pięćdziesiątych, filozofia prawa została pozbawiona oficjalnej akceptacji polskich władz jakosamodzielna dyscyplina wiedzy i wyeliminowana z programów nauczania akademickiego w uczelniach państwowych.Przetrwała jedynie, niebez trudności, w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim i Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie.Wbrew zasadzie swobodnego rozwojumyśli naukowej, w uczelniach państwowych miejsce skazanej na banicjęfilozofii prawa zajęła marksistowska teoria państwa i prawa, ciesząca sięentuzjastycznym poparciem władz państwowych"".Kwestionowanie potrzeby filozofii prawa przez zwolenników marksistowskiej teorii państwa i prawa, a nawet niektórych filozofów,wspierane było różnorodną argumentacją.Nie było to w gruncie rzeczykwestionowanie samego przedmiotu zainteresowań filozofii prawa,przejętego w szerszym lub węższym zakresie przez teorię państwa i prawa oraz historię doktryn politycznych i prawnych, lecz jej metod jakorzekomo sprzecznych z metodą materializmu dialektycznego i historycznego**.Kwestionowanie potrzeby filozofii prawa zbiegło się początkowo w czasie z największym nasileniem wpływów stalinizmuw nauce polskiej, pózniej trwało niejako siłą inercji.Niemałą rolę odgrywała przy tym pózniej, po nastaniu tak zwanej odwilży politycznej, niechęć do zmiany orientacji myślowej.W latach pięćdziesiątych zaczęła sięjednak zaznaczać polaryzacja stosunku do filozofii prawa.Najpierw filozofujący etyk Henryk Jankowski zwrócił uwagę na potrzebę rewindykacji dobrych tradycji rozwoju filozofii państwa i pra-* Por.W.Lang, J.Wr óbl e ws ki , S.Zawadzki : Teoria państwa i prawa, Warszawa, 1980, s.490.** Por.S.E h r 1 i c h: Teoria państwa i prawa, Aódz-Warszawa 1956, s.6. Spór o potrzebę filozofii prawa 23wa*.Pózniej, na gruncie rozwijającego się ducha liberalizmu w naucepolskiej, mogły się pojawić zasadniczo czwor aki e pogl ądy na temat potrzeby filozofii prawa.Po pierwsze, zwolennicy teorii państwa i prawa, monopolizującejuprawnienia do poznawania sensu prawa, zaczęli czynić pewne ustępstwa na rzecz filozofii prawa.Jerzy Wróblewski, a za nim WiesławLang, uznali zagadnienia filozofii prawa za integralną część przedmiotuteorii państwa i prawa.Kazimierz Opałek, po pewnej ewolucji, skłonnybył przyznać przewagę metod filozofii prawa nad metodami teorii państwa i prawa w zakresie ogólnych problemów prawoznawstwa.Po drugie, Grzegorz L.Seidler, odchodząc od swego wcześniejszego stanowiska, ostatecznie zawęził przedmiot filozofii prawa do rozważań o charakterze aksjologicznym.Po trzecie, Maria Szyszkowska ukazała przedmiot filozofii prawa w perspektywie myślowej kantyzmu i neokanty-zmu.Po czwarte, autor niniejszej pracy opowiedział się za koncepcją filozofii prawa w sensie autonomicznej i wszechstronnie ukształtowanejdyscypliny wiedzy, obejmującej pluralistyczne poglądy i metody poznawcze.Na obrzeżach wspomnianych stanowisk pojawiały się spory o to,kim właściwie powinni być filozofowie prawa.Zarzuty, że filozofowieprawa nie są w gruncie rzeczy ani typowymi prawoznawcami, ani typowymi filozofami tylko niekiedy i po części mogły znajdować uzasadnienie.Słabło znaczenie koncepcji jednostronnego powiązania filozofii prawa z najszerzej pojmowanym prawem z jednej strony, z drugiej zaś strony z filozofią w różnych jej odmianach.Zarysowały się granice dyskursu o potrzebę filozofii prawa, rozciągające się pomiędzy minimalizmemJerzego Wróblewskiego a moim maksymalizmem.Wspomniany spór o potrzebę filozofii prawa, a przede wszystkimprzełom polityczny, który nastąpił w Polsce w 1989 roku, stały się inspiracją dla Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej zorganizowanejw czerwcu 1991 roku w Katowicach pod hasłem  Filozofia prawa a tworzenie i stosowanie prawa"**.W konferencji uczestniczyli polscy badacze prawa wszystkich orientacji filozoficznych, tryumfalnie obwieszczając  powrót filozofii prawa" do nauki polskiej.Ostre spory pomiędzyuczestnikami konferencji dotyczyły już nie potrzeby filozofii prawa,lecz sensowności utrzymywania w dotychczasowej interpretacji teoriipaństwa i prawa.Ostatecznie przeważył pogląd o możliwości współist-*  Studia Filozoficzne" 1972, nr 6.** Materiały opublikowano w książce pod tym samym tytułem, Katowice 1992. Określenie przedmiotu24nienia filozofii prawa z teorią państwa i prawa, o ile obie te dyscyplinynaukowe mogą przyczyniać się do rozwoju wiedzy o prawie.Zmierzając do konkluzji polskich sporów o potrzebę filozofii prawaprzytoczę fragment mojego wystąpienia na wspomnianej konferencjiw Katowicach, zatytułowanego  Praktyczne treści filozofii prawa". Po okresie oficjalnego panowania politycznej filozofii marksizmu w Polscepo 1989 roku deklarowany jest pluralizm filozofii politycznych.Praktycznieoznacza to dominację liberalizmu jako filozofii politycznej współistniejącej z filozofią polityczną katolicyzmu i filozofią polityczną marksizmu [.] Liberalizmłączy się w zasadzie z filozofią prawa natury, katolicyzm z neotomistyczną filozofią prawa, marksizm skłania się ostatnio coraz bardziej ku aksjologii prawa[.].Fakt, że marksizm utracił pozycję oficjalnie aprobowanej i popieranej filozofii politycznej, ma swoje konsekwencje dla filozofii prawa.Z jednej stronypodważyło to pretensje teorii państwa i prawa do rangi jedynie prawdziwej nauki ogólnej o prawie, z drugiej - otwarło możliwości swobodnego rozwoju [.]filozofii prawa.W warunkach liberalnego pluralizmu politycznego powstająwarunki dla pluralizmu koncepcji filozofii prawa"*.Wybrana literaturaBat i f f ol H.: Problmes de base de philosophie du droit, Paris 1979.Har t H.L.A.: Philosophy of Law and jurisprudence in Britain (1945-1952),  AmericanJournal of Comparative Law" 1953, nr 2.Hart H.L.A.: Philosophy of Law, [w:] The Encyclopedia of Philosophy, T.Edwards,t.VI, New York-London 1967.Kl ami H.T.: Legal Philosophy in Finland, [w:j Man, Law and Modern Forms of Life,E.Bułygin i in.(red.), D.Reidel Publishing Company, s.137-159.Kun z J.: Latin-American Philosophy of Law in Twentieth Century, New York 1950.La jurisprudence, monotematyczny numer Archives de philosophie du droit", tome 30,Sirey 1985.Le Sciences du droit, monotematyczny numer  Le Courier du CNRS", nr 75 - April1990.Me r t e ns E., Schndel bac h H.: Filozofia.Podstawowe pytania, Warszawa 1995.M a r i n i G.: The Philosophy of Law in Modern Italy,.University of Toronto Law Tournai" 1972, nr 22.Philosophie juridique europenne les institutiones.Recuil prpar la direction de Jean-MarcTrigeaud, Roma 1988.Smoc z y ńs ki P.: Dyskusje wokół filozofii prawa w polskim prawoznawstwie powojennym,  Studia Filozoficzne" 1985, nr 2-3.* Filozofia prawa a tworzenie i stosowanie prawa, Katowice 1992, s.186 i n. Wybrana literatura 25Tokar c z y k R.A.: Polskie spory o potrzebę filozofii prawa,  Wiadomości Uniwersyteckie" 1994, nr 1.Wi l l i ams B.: Ethics and the Limits of Philosophy, Cambridge 1985.W r i h t von G.H.: Norm and Action, London 1963.Zi embi ńs ki Z.(red.): Polish Contributions to the Theory and Philosophy of Law, Amsterdam 1987.Zi embi ńs ki Z.: Wstęp do aksjologii dla prawników, Warszawa 1990 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • drakonia.opx.pl
  • Linki