[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W przypadku związku gmin sąsiedzkich utworzenie organów związku nie wpływa na funkcjonowanie organów gmin należących do związku.W Bawarii występuje jedna forma współpracy - wspólnoty administracyjne, których na terenie kraju jest 341.Tworzą je gminy sąsiedzkie należące do powiatu (poza miastami wyłączonymi) w celu wzmocnienia siły wykonawczej gmin członkowskich.W Hesji mamy do czynienia z kilkoma formami współpracy :lzwiązek okolic Frankfurtu, który utworzono dla wspierania i ochrony rozwoju jego obszaru.Skupia on 43 gminy położone w 6 powiatach wokół miasta FrankfurtlUstawa o komunalnej współpracy wprowadza:lwspólnoty pracy,llzwiązki celowe,llpublicznoprawne porozumienia,llwspólnoty administracyjne.lW Dolnej Saksonii wprowadzono szczególną instytucję, jaką są gminy zespolone.Należą do nich gminy liczące nie więcej niż 400 mieszkańców z obszaru jednego powiatu.Mogą do nich przyłączyć się gminy liczniejsze, ale górna granica liczebności mieszkańców takiej gminy zespolonej wynosi 7000 i powinna składać się z nie więcej niż 10 członków.Organami gminy zespolonej są:lrada,llwydziałlldyrektor gminy zespolonej.lW Płn.Nadrenii - Westfalii:lkomunalne wspólnoty pracy,llzwiązki celowe,llpublicznoprawne porozumienia,llobszary sąsiedzkie.lUtworzono specjalną formę, gmin powiązanych, co należy odróżnić od związku komunalnego.Jest ich obecnie 163 i skupia 2253 gminy, przynależność do związku powoduje, iż gmina schodzi na szczebel odpowiadający sołectwu.W Saarze:lzwiązki celowellpublicznoprawne porozumieniallkomunalne wspólnoty pracylW 1974 r.utworzono związek miejski Saarbrucken, w którego skład weszło 5 gmin wiejskich i 4 miasta oraz stolica kraju Saarbrucken.Jednocześnie zlikwidowano dawny powiat Saarbrucken.W Szlezwik - Holsztynie ustawą z 11.11.1977 r.wprowadzono tzw.ordynację urzędów, spowodowało to iż na obszarze kraju gminy dzieli się głównie na należące i nie należące do urzędu.Granicą przynależności jest liczba do 4000 mieszkańców, gminy o większej liczebności mogą przystępować do urzędów dobrowolnie.Uczestnictwo w urzędzie pociąga za sobą znaczną redukcję organów gminy, a funkcje członkowskie w jej organach oparte są na pracy niezawodowej.Inną formą współpracy gmin są tu komisje sąsiedzkie przewidziane rozporządzeniemz 1974 r.które tworzyć może co najmniej 5 gmin na ogół skupione wokół miasta o istotnym dla regionu znaczeniu.Celem ich jest wspieranie, doradzanie (gminom) w wykonywaniu ich obowiązków, które przekraczają normalne możliwości gmin i urzędów.W Meklemburgii i Branderburgii zastosowane znane rozwiązania tzn.ustrój urzędów, tworząc odpowiednio 122 i 160 urzędów.W Saksoni - Anhalcie, Turyngii i Saksonii zastosowano rozwiązania z południa Niemiec tzn.wspólnoty administracyjne.Oprócz wymienionych form współpracy lokalnej należy wskazać formy o regionalnym, a nawet ogólnokrajowym działaniu.Na uwagę zasługuje Związek Niemieckich Gmin i Miast, skupiający gminy oraz część miast należących do powiatów.Związek Miast Niemieckich (DST) w skład, którego wchodzą głównie miasta wyłączone z powiatów łącznie z miastami krajami oraz część miast należących do powiatów.Obecnie liczy 784 członków - miast.Przy DST działa Towarzystwo Nauk Komunalnych oraz Niemiecki Instytut Urbanistyczny.Związek Niemieckich Powiatów skupiający powiaty.Zadania ich to:lstanowienie lobby samorządowego wobec parlamentu, rządu,llwymiana doświadczeń między członkami,llfachowe doradztwo,llpublikacje prasowe.lPodkreślić należy duże znaczenie polityczne tych związków.Dla wzmocnienia swojej roli związki te tworzą federalne porozumienie, które ma swoją siedzibę przy Związku Miast Niemieckich (DST).Dlatego do zwyczaju przyjęto iż wszelkie projekty ustaw, w tym także zmiany konstytucji, dotyczące spraw komunalnych poddawane są opiniowaniu przez związki krajowe.Tak wysoce złożony i rozbudowany system organów samorządowych, jak opisany, pozwala z sukcesem wykonywać zadania o charakterze publicznym, związane z potrzebami miejscowych społeczności, co znajduje swój wyraz w konstytucyjnej gwarancji wyłączności samorządu w tego rodzaju sprawach (art.28 ust.2 Konstytucji RFN).Bibliografia :Dr Jerzy Korczak, Samorząd terytorialny i administracja w wybranych krajach -rozdz.W Niemczech s.253 - 290.K.Waechter, Die Kommunale Recht s.62 -65, 157 - 158U.W.Schulze, Samorząd Terytorialny., s.38 -39Z.Leoński, Aktualne problemy samorządu gminnego w Republice Federalnej Niemiec, Administracja 1988, nr 4, s.54 i n.5WyborcyBurmistrzRada gminyKomisjeDyrektor gminyUrzędnicy przyboczniAdministracja ogólnaWyborcyRada gminyBurmistrzKomisjeAdministracjagminnaWyborcyRada gminyBurmistrzMagistrat :lBurmistrzllDecernencilAdministracja gminnaWyborcyRada gminyKomisjeBurmistrzUrzędnicyprzyboczniAdministracja gminna [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • drakonia.opx.pl
  • Linki