[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Nawyspach: Hispanioli, Jamajce i Kubie grupy owych ludzi ze ścisłymi elitami orazprzywódcami na czele wymknęły się w góry.Zbiegowie zachęcali do ucieczkiinnych, których strach zmuszał do zachowania sekretu.Członkowie organizacji,którzy potrafili niezauważenie przemieszczać się z miejsca na miejsce, wykonywaliwyroki.Inspirowana kultem voodoo rewolucja ścigająca aż do Bostonu ludzipodobnych Perkinsom, była równie straszna jak terror Rewolucji Francuskiej.Biali handlarze i plantatorzy przewiezli wolnomularstwo przez Atlantyk.Kilka lat po założeniu lóż w koloniach północnych, zaczęły się one rozprzestrzeniaćna południe.Pierwszą lożę na Karaibach założono na Jamajce w roku 1739.Bogatawyspa Barbados miała własną lożę już w roku następnym, a około roku 1749również San Domingo.W czasie gdy vodun był w fazie szczytowej, rezydujący wSan Domingo Francuzi dopuszczali do swych lóż również czarnych.Rewolucji, którabiałych166 Davis, s.36-38.167 Rod Davis, American Voudou (Denton: University of North Texas Press,1999), s.8-9.i czarnych z Karaibów przygnała do Nowego Orleanu, Stany zawdzięczałyzarówno system lóż europejskich, jak i tajne związki inspirowane vodun.Amerykańska odmiana vodun, wraz z jej symboliką, rytualnymi strojami itajemniczą doktryną, wydaje się jakimś amalgamatem wpływów afrykańskich,wolnomularskich i katolickich.Na czele powstania czarnych niewolników stanęli Jean-Jacques Des salinesorazToussaint-Louverture, obaj aktywni masoni.Toussaint-Lo uverture ogłosiłniepodległość SanDomingo w roku 1791, i choć cesarz Francji, Napoleon Bonaparte* próbowałniepodległość tę zdławić, wśród czterystu sześćdziesięciu pięciu tysięcy czarnych nawyspie było tylko trzydzieści tysięcy białych.W ciągu trzech lat poprzedzającychrewolucję liczba czarnych mieszkańców San Domingo wzrosła o czterdzieści tysięcy.Ruch niepodległościowy w końcu odniósł triumf pod przewodnictwem Dessalinesa,który po odzyskaniu niepodległości francuskiej części wyspy nadał zaczerpniętą zjęzyka Aravaków nazwę Haiti.W latach 1791-1794 Haiti znalazło się pod rządamiterroru, gdyż zrewoltowani czarni mieli niejakiego Boukmana, ich własną wersjęRobespierre a.Boukman wykorzystał sieć kapłanów oraz tajemniczość rytuału voodoo dowzniecenia rewolucji.Pod rządami Boukmana czarnych gwałcono, torturowano i zabijano, plantacjełupiono, a własność ziemską palono.W ciągu trzech lat, głównie do Luizjany, zbiegłoz Haiti dziesięć tysięcy białych, oraz nieznana bliżej liczba czarnych.Wymordowanodziesięć tysięcy białych, co stanowiło jedną trzecią całej populacji.HUGONOCI I HANDEL NIEWOLNIKAMIGdy katolicka Francja przetarła drogę procederowi niewolnictwa, hu gonoccyhandlarze i przemytnicy zaczęli odgrywać jeszcze większą rolę w ekonomii nowychamerykańskich kolonii.Wtych samych portach, na przykład w La Rochelle, które w wieku XIV byłysiedzibami templariuszy, dwudziestowieczni hugonoci organizowali się w tajnezwiązki i wzajemnie się wspierali przeciwko wrogom częstokroć potężniejszym niżoni.Ugrupowania te organizowały się za pośrednictwem szeregu lóż masońskich.Udział Anglików i Szkotów w handlu niewolnikami, w przemycie, a nawet wprocederze pirackim, obmyślano w lożach, a nawet w ko* w rzeczywistości tytuł Napoleona brzmiał nie cesarz Francji , lecz cesarzFrancuzów (przyp.tłum.).mórkach masońskich, których członkowie zapewniali sobie wzajemnąochronę.Masoni mieli poparcie sięgające najwyższych szczebli władzy.Choć handelniewolnikami w świetle dzisiejszego prawa jest rozbojem, kiedyś stanowił przywilejangielskiej korony.Książę Yorku zorganizował angielski monopol w tym zakresie.Największymi udziałowcami byli członkowie rodziny królewskiej - należącynierzadko do najściślejszej elity tajnych związków.Protestanci z Francji w przeciwieństwie do swych angielskich rywali albohandlarzy z kręgów katolickich nie zawsze mieli podobne błogosławieństwo władzy.Hugonoci zajęli się handelem jako jedni z ostatnich, prędko jednak nadrobilizaległości.W roku 1691 hugonot pracujący dla Kompanii Francuskiego Senegaluzostał gubernatorem San Domingo158.W samej Francji trzy porty - Nantes,Bordeaux i La Rachele - kontrolowały siedemdziesiąt procent handlu niewolnikami.Nantes, leżące nad Loarą, u wybrzeży Atlantyku, wkrótce kontrolowałopięćdziesiąt procent handlu dzięki ścisłym wzajemnym powiązaniom skoligaconychprzez małżeństwa rodzin Michael, Luynes, Boutel hiers, Drouins, Bertrands, Grou iMontaudoin169.Wyspy na Loarze stanowiły odpowiednią bazę importową bawełnyi innych towarów, ostatecznego wyniku wymiany handlowej, w której punktemwyjścia był handel niewolnikami z Afryki.Firma Rene Montaudoina wyłoniła sięjako największa kompania handlowa, kontrolująca większość handlu w Nantes,największym mieście, w którym uprawiano handel niewolnikami.Ta prowadzonaprzez rodzinę firma w wieku XVIIwyposażyła trzysta pięćdziesiąt siedem statków, nieomal dwa razy więcej niżrodzina Luynes, największy rywal Montaudoina.Rene Montaudoin był członkiem Królewskiej Akademii Nauk, a takżemasonem.Jego rodzinne miasto Nantes było również twierdzą masonów,przepojoną ideami Voltaire a i Rousseau.Montaudoin został bliskim przyjacielem Benjamina Franklina, wspierał teżsprawę amerykańską przeciwko Brytyjczykom.Jednakże prawa człowieka miałyniewielkie zastosowanie w głównym biznesie Nantes - kupowaniu i sprzedawaniuludzi.Rola, jaką masoni odegrali w handlu niewolnikami, stanowi dobry przykładstwarzających podziały celów poszczególnych grup i samej168 James A.Rawley, The Trans-Atlantic Slaue Trade (New York: W.W.Norton, 1981), s.105-6.169 Ibid., s.136-8.masońskiej elity.W roku 1789 istniało w Paryżu więcej niż sześćsetmasońskich lóż, począwszy od tych, które skupiały zwykłych robotników iprzedstawicieli innych grup społecznych, skończywszy na lożach bardziej elitarnych,do których należała szlachta, kler, a nawet bracia króla.Do elitarnych lóż należelirównież przywódcy Oświecenia.Jedną z nich była Loża Dziewięciu Sióstr.Założył jąastronom Lalande, a jej członkami byli: Condorcet, Chamfort, Houdon, Danton orazBenjamin Fran klin.Nie wyznawali oni żadnej doktryny religijnej poza deizmempostulującym istnienie najwyższego architekta wszechświata170.Członkowie lożybyli jednakże wrogami religii katolickiej i przyczynili się do wygnania z Francjijezuitów.Zobowiązywali się do wzajemnej pomocy i religijnej tolerancji, co z koleipozwalało im kontrolować handel niewolnikami oraz zmuszać niewolników donawracania się na katolicyzm.Istniały też liberalne grupy masońskie, do których należał Lafayette, jegoteściowie de Noailles, Mirabeau, duc de la Rochefaucauld oraz duc d Orleans.Lafayette walczył o zniesienie niewolnictwa, a w ramach eksperymentu zakupił naSurinamie dwie należące do jezuitów plantacje, a także uczył swoich niewolników,przygotowując ich do wolności.Być może największą ironię losu stanowi to, że inspirowana przez masonówrewolucja zwróciła się przeciwko samym masonom: szlachcie i elitom.Na dziesięćlat przed tym, jak rządy terroru doprowadziły do zgilotynowania tysięcy ludzi;związane z masonerią rodziny takie jakMontaudoinowie wspierały nowy eksperyment z demokracją.Interes rodziny Rene Montaudoina mógł być przykładem dla amerykańskichkapitanów statków z niewolnikami oraz szefów przemysłu włókienniczego
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Linki
- Indeks
- Erikson Steven Malazańska Księga Poległych Tom 10 Okaleczony Bóg Tom 1 Szklana Pustynia
- [5 2]Eriskon Steven Przypływy Nocy Siódme zamknięcie
- prus boleslaw lalka
- Brust, Steven Yendi
- Bart; Jesus, Interrupted Revealing the Hidden Contradictions in the Bible (and Why We DonÂt Know About Them)
- St Athanasius; incarnation
- z2.04 u masz. wyk. złączy i profili 311[32]
- WEB Griffin [Badge Of Honor 01] Men In Blue
- Bower Sarah Grzechy rodu Borgiów
- Głuchowski Piotr, Hołub Jacek Imperator. Ojciec Tadeusz Rydzyk
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- niuniapeja.xlx.pl