[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.zmiana ich dawnego miejsca] nie zatracatożsamości liczbowej ; natomiast zatraca ją zmiana materii.Na 3.Właściwie mówiąc, czynność nie jest dziełem części ale całości.Stąd też zapłatanie należy się części ale całości.161 ZAGADNIENIE 80CAAKOWITOZ CIAA ZMARTWYCHWSTAAYCHObecnie zastanowimy się nad całkowitością ciał powstałych z martwych.Narzuca się pięć pytań: 1.Czy zmartwychwstaną wszystkie członki ciała ludzkiego? 2.Czy włosy i paznokcie? 3.Czy ciecze? 4.Czy zmartwychwstanie wszystko to, co wciele należało prawdziwie do ludzkiej natury? 5.Czy także i to, co kiedykolwiek byłow ciele materialnie ?Artykuł 1CZY ZMARTWYCHWSTAN WSZYSTKIE CZAONKI LUDZKIEGO CIAAA?Zdaje się, że nie wszystkie członki ludzkiego ciała zmartwychwstaną, bo:1.Na darmo odbudowuje się to, co ma służyć ja kiemuś celowi, gdy już tego celunie ma.Celem zaś każdego członka jest wykonywanie jego czynności.Lecz pozmartwychwstaniu niektóre członki przestaną wykonywać swoje czynności, zwłaszczaczłonki słu żące rozrodczości, jako że wtedy  nie będą się ani żenić, ani za mążwychodzić"1; a w dziełach Bożych niczego nie może być na darmo.Wydaje się więc,że nie wszystkie członki zmartwychwstaną.2.Jelita to też jakieś członki.Chyba jednak nie zmartwychwstaną ani gdy sąpełne, bo zawierają nie czystości, ani gdy są puste, bo w przyrodzie nic nie jest puste.Nie wszystkie przeto członki zmartwychwstaną.3.Po to ciało zmartwychwstanie, aby otrzymało zapłatę za uczynki, jakie duszapoprzez nie spełniała.Zdarza się jednak, że za kradzież odcięto złodziejowi jakiśczłonek, a potem on żałuje i jest zbawiony.Taki jednak członek nie może wzmartwychwstaniu otrzy mać zapłaty ani za dobro, bo w niczym się on do niego nieprzyczynił, ani za zło, bo ukaranie członka byłoby karą dla całego człowieka.Niewszystkie więc członki zmartwychwstaną wraz z człowiekiem.Wbrew temu: 1.Bardziej i ściślej wiążą się z ludzką naturą inne członki niż włosy ipaznokcie.Lecz zdaniem Magistra2 te ostatnie zmartwychwstaną wraz z człowiekiem.162 Tym bardziej więc inne członki.2. Boże dzieła są doskonałe"3.Lecz zmartwychwstanie będzie dziełem Boga.A więcczłowiek zmartwychwstanie doskonałym: z przywróconymi wszystkimi członkami.Odpowiedz: Zdaniem Arystotelesa4 dusza jest dla ciała nie tylko formą i celem, aletakże przyczyną sprawczą.Według bowiem tegoż autora5 jej stosunek do ciała jesttaki, jaki jest między sztuką a dziełem sztuki.Cokolwiek przeto jawnie ukazuje się wdziele sztuki, wszystko to jako w swoim zalążku i zaczątku zawiera się w samejsztuce.Tak samo cokolwiek ukazuje się w częściach ciała, wszystko to jako wzaczątku i poniekąd w zalążku zawiera się w duszy.Zatem jak dzieło sztuki nie byłobydoskonałe, gdyby mu brakowało czegoś z tego, co zawiera i czego wymaga sztuka, takrównież i człowiek nie mógłby być doskonałym, gdyby wszystko, co w zalążkuzawiera się w duszy, nie wyraziło się zewnętrznie w ciele, a również i ze swej stronyciało nie odpowiadało w pełni duszy.A ponieważ w zmartwychwstaniu ciałoczłowieka powinno całkowicie odpowiadać duszy  bo zmartwychwstanie jakoprzyporządkowane duszy rozumnej  dlatego konieczne jest, żeby również i człowiekzmartwychwstał doskonałym, bez braków, jako ten, któremu przywrócono życie dlaosiągnięcia ostatecznej doskonałości.Przeto w zmartwychwstaniu powinny mu byćprzywrócone wszystkie członki, jakie obecnie są w ciele.Na 1.Stosunek członków do duszy może być dwojaki: albo jak materii do formy, albojak narzędzia do przyczyny działającej.Według bowiem Filozofa6 stosunek całegociała do całej duszy jest taki sam, co części do całości.Odpowiedz więc jest taka:Celem członków pojmowanych jako materia w stosunku do formy nie jestwykonywanie czynności, ale raczej doskonałość gatunku, a ta wymagana jest pozmartwychwstaniu.Atoli wykonywanie czynności jest celem członków pojmowanychjako narzędzia przyczyny działającej.Bynajmniej jednak z tego nie wynika, żenarzędzie istnieje na próżno, gdy przestaje wykonywać swoją czynność, ponieważnarzędzie nie tylko służy do wykonywania czynności przyczyny działającej, ale takżedo ujawniania jej mocy.Chociaż więc nigdy nie będą spełniać swoich czynności, to163 jednak narzędzia cielesne  członki powinny ujawniać moc tej przyczyny działającej,jaką są władze duszy, aby przez to ukazywać mądrość Boga.Na 2.Jelita zmartwychwstaną w ciele, jak i inne członki.Będą wypełnione, ale nienieczystościami, lecz szlachetnymi cieczami.Na 3.Właściwie mówiąc, uczynki którymi zasługujemy, nie należą do ręki lub nogi,ale do całego człowieka, tak jak czynność sztuki nic jest rzeczą piły, ale artysty jakogłównie działającego.Chociaż więc członek odcięty przed nawróceniem się złodziejanie współdziałał z człowiekiem, który potem znajdował się w stanie zasługiwania nachwałę, to jednak sam człowiek zasłużył sobie na to, żeby cały otrzymał nagrodę,służąc Bogu wszystkim tym, co w nim istniało.Artykuł 2CZY ZMARTWYCHWSTAN WAOSY I PAZNOKCIE?Zdaje się, że w człowieku nie zmartwychwstaną włosy i paznokcie, bo:1.Jak włosy i paznokcie powstają ze zbywającego pokarmu, tak również z niegopowstają mocz, pot i inne wydzieliny.Ale te ostatnie nie zmartwychwstaną.A więctakże włosy i paznokcie.2.Wśród powstałych ze zbywającego pokarmu najbliższym naturze ludzkiej jestnasienie, które Arystoteles zwie1:  Zbywającym, ale potrzebnym".Lecz nasienie niezmartwychwstanie w ludzkim ciele.Tym chyba mniej włosy i paznokcie.3.Tylko to doskonali, ożywia dusza rozumna, co doskonali, ożywia duszazmysłowa.Lecz dusza zmy słowa nie doskonali, nie ożywia włosów i paznokci,ponieważ jak mówi Filozof2:  one nie czują".A ponieważ ciało ludzkiezmartwychwstanie po to tylko, aby było doskonalone, ożywione przez duszę rozumną,dlatego wydaje się, że włosy i paznokcie nie zmartwychwstaną.Wbrew temu: 1.Aukasz powiada*:  Włos z głowy wam nie zginie".2.Włosy i paznokcie dano człowiekowi dla ozdoby.Lecz ciała ludzi, zwłaszcza164 wybranych, powinny zmartwychwstać z całą ozdobą.Powinny więc zmartwychwstaćz włosami.Odpowiedz: Stosunek duszy do ciała ożywionego jest taki, jak sztuki do dzieła sztuki,a do części ciała, jak sztuki do swoich narzędzi.Toteż Filozof4 określa ciało ożywionejako  pełne narzędzi".Otóż sztuka jednymi narzędziami posługuje się dowykonywania zamierzonego dzieła: i na te też narzędzia kieruje główną swoją uwagę itroskę [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • drakonia.opx.pl
  • Linki