[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Nie przezwycięża zÅ‚a dialektykÄ… uniwersalnegointelektu, zdolnego każdÄ… negacjÄ™ przemienić w afir-maqÄ™.Przezwycięża zÅ‚o nie jakimÅ› spekulatywnym, alenajzupeÅ‚niej realnym Wielkim PiÄ…tkiem.Wkracza samw wolność grzeszÄ…cych swojÄ… wiÄ™kszÄ… nad niÄ… wolnoÅ›ciÄ… miÅ‚oÅ›ci siÄ™gajÄ…cej otchÅ‚ani.Ukazuje to naocznie rzeczywistość zÅ‚a i jego konsekwenqi.Powstaje jednak pytanie,czy nie ukazuje zarazem odpowiedzi Bożej zdolnej przemienić wolność jako wolność w sobie.Odpowiedz kryje siÄ™ w mroku zstÄ…pienia Jezusa doszeolu, w nocy cierpienia Jego duszy.CzÅ‚owiek nie zdo146Å‚a przeniknąć tej nocy.Poznaje jÄ… tylko o tyle, o ile idziew ciemność za Chrystusem.222*PiekÅ‚o, czyli istnienie w ostatecznym odrzuceniu, jest wymiarem natury czÅ‚owieka, przepaÅ›ciÄ…, w którÄ… siÄ™ga.DziÅ›wiemy bardziej niż kiedykolwiek, że egzystenqa każdegoz ludzi dotyka tej przepaÅ›ci.Ponieważ ludzkość ostatecznie jest j ednym czÅ‚owiekiem", gÅ‚Ä™bia ta dotyczy nietylko jednostki, lecz caÅ‚ego rodzaju ludzkiego, który jakocaÅ‚osc musi dzwigać brzemiÄ™ istnienia tej przepaÅ›ci.223WniebowstÄ…pienie Chrystusa wskazuje na przeciwstawny kres rozpiÄ™tej nieskoÅ„czenie ponad siebie ludzkiej egzystencji.Jako przeciwbiegun radykalnego osamotnieniai zerwania kontaktu z odrzuconÄ… miÅ‚oÅ›ciÄ… egzystencjaczÅ‚owieka niesie w sobie możliwość kontaktu z wszystkimi innymi ludzmi poprzez kontakt z Bożą miÅ‚oÅ›ciÄ…, tak żeczÅ‚owieczeÅ„stwo odnajduje niejako geometryczne miejscewe wnÄ™trzu Bożej samoistnoÅ›ci.224Obie te możliwoÅ›ci czÅ‚owieka, które wyrażajÄ… sÅ‚owa niebo" i piekÅ‚o", sÄ… jednak jego możliwoÅ›ciami w zupeÅ‚nie różny sposób.Przepaść, którÄ… nazywamy piekÅ‚em,wybiera sobie sam czÅ‚owiek.Rzecz polega w istocie natym, że czÅ‚owiek chce być caÅ‚kowicie samodzielny.Piek147Å‚o to chcieć być tylko samym sobÄ…", wynik zamkniÄ™ciasiÄ™ czÅ‚owieka w sobie.I na odwrót do istoty tego, conazywamy niebem, należy, że można je tylko otrzymać,tak jak piekÅ‚o można tylko dać sobie.Niebo, wypeÅ‚nienie miÅ‚oÅ›ci, jest zawsze darem.PiekÅ‚o jest osamotnieniemtego, który niczego nie chce przyjąć, odrzuca swój statusżebraka i chce polegać na sobie.225W historii Å›wiÄ™tych, przede wszystkim Å›wiÄ™tych ostatnich stuleci, u Jana od Krzyża, w pobożnoÅ›ci Karmelu,a szczególnie znowu u Teresy z Lisieux, sÅ‚owo piekÅ‚o"zyskaÅ‚o nowe znaczenie, zupeÅ‚nie nowe ujÄ™cie.Jest piekÅ‚ow rozumieniu tych Å›wiÄ™tych mniej grozbÄ…, którÄ… rzuca siÄ™innym, a bardziej pobudkÄ…, aby w ciemnÄ… noc wiary cierpieć z Chrystusem wÅ‚aÅ›nie we wspólnocie z mrokiem Jego zstÄ…pienia w noc; zbliżyć siÄ™ ku Å›wiatÅ‚oÅ›ci Pana przezto dzielenie z Nim mroku, sÅ‚użąc zbawieniu Å›wiata.Tegorodzaju pobożność nie ujmuje niczego ze straszliwej rzeczywistoÅ›ci piekÅ‚a, siÄ™ga tu przecież ona wÅ‚asnego istnienia czÅ‚owieka.NadziejÄ™ przeciwstawić jej można jedynieprzez współprzeżycie jej nocy u boku Tego, który przyszedÅ‚ przecierpieć noc wszystkich nas, ludzi.Nadzieja nierodzi siÄ™ z neutralnej logiki systemu, z bagatelizowaniaczÅ‚owieka, lecz ze stawienia czoÅ‚a caÅ‚ej rzeczywistoÅ›ciczÅ‚owieka przy boku Jezusa.Taka nadzieja nie staje siÄ™jednak zuchwaÅ‚Ä… pewnoÅ›ciÄ… siebie.SkÅ‚ada bowiem swojebÅ‚aganie w rÄ™ce Pana i pozostawia je tam.Dogmat zachowuje swojÄ… realnÄ… treść.MyÅ›l o miÅ‚osierdziu, które pod148takÄ… czy innÄ… postaciÄ… towarzyszy mu w caÅ‚ej historii, niejest teoriÄ…, ale modlitwÄ… cierpliwej i ufnej wiary226Zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa jako odsÅ‚oniÄ™cie Boga samego: Bóg jest Bogiem życia, tego, co żyje jest toz pewnoÅ›ciÄ… pierwsze wrażenie, jakie siÄ™ tu pojawia.Bógdaje przyszÅ‚ość.On sam jest naszÄ… przyszÅ‚oÅ›ciÄ….I ponownie: On jest MocÄ….Z pewnoÅ›ciÄ…, Stwórca okazuje swÄ… mocnie w dziecinnych cudach, ale w tym staÅ‚ym cudzie w peÅ‚ni sensownego Å›wiata.Jednak to peÅ‚ne sensu uksztaÅ‚towanie Å›wiata nie dokonaÅ‚o siÄ™ wbrew Niemu, lecz tak, żeÅ›wiat spoczywa wciąż w Jego rÄ™kach i że On sam otwieraten Å›wiat na swój sposób poza to, co w nim chwilowe.Aktualnym ustrojem Å›wiata jest Å›mierć.Jednak ta barieranie zniewala Boga.On może dziaÅ‚ać, może przezwyciężaćśmierć, i tak uczyniÅ‚.Zmartwychwstanie nie jest jakimÅ›okolicznoÅ›ciowym cudem, lecz poczÄ…tkiem ostatecznejprzyszÅ‚oÅ›ci Å›wiata.227Zmartwychwstanie jest obietnicÄ… obejmujÄ…cÄ… przyszÅ‚ośćczÅ‚owieka i caÅ‚ego kosmosu, a w tym sensie ogarniajÄ…cÄ…przestrzeÅ„, czas i materiÄ™.Dzieje i kosmos nie sÄ… czymÅ›,co istnieje obok ducha po to, by zmierzać w bezsensownÄ…wieczność czy utonąć w bezsensownej nicoÅ›ci.W zmartwychwstaniu Bóg okazuje siÄ™ wÅ‚aÅ›nie Bogiem kosmosui historii.228teologia i duchowość,/ « , / /Å›wiÄ™tość,ewangelia bÅ‚ogosÅ‚awieÅ„stw,mÄ…drość, mistykaTeologia to zjawisko specyficznie chrzeÅ›cijaÅ„skie, wynikajÄ…ce ze swoistej struktury chrzeÅ›cijaÅ„skiego aktu wiary;szczególny kierunek rozwoju, wyróżniajÄ…cy kulturÄ™ europejskÄ… wÅ›ród innych kultur Å›wiata, oraz szczególna pozycja, jakÄ… ona zajęła, wiążą siÄ™ Å›ciÅ›le z panujÄ…cÄ… tu strukturÄ….DokÅ‚adniej rzecz biorÄ…c, teologia wyrasta ze stopienia siÄ™biblijnej wiary i greckiego raq'onalizmu, na którym to stopieniu opiera siÄ™, już w Nowym Testamencie, historycznechrzeÅ›cijaÅ„stwo.Stopienie to uwidacznia siÄ™ bardzo wyraznie w Ewangelii Å›w.Jana, kiedy Ewangelista okreÅ›laChrystusa jako Logos: w tekÅ›cie tym wyraża siÄ™ w tensposob przekonanie, ze w wierze chrzeÅ›cijaÅ„skiej ujawniasiÄ™ to, co rozumne, sam rozum podstawowy; co wiÄ™cej,tekst ten chce nam powiedzieć, że podstawa bytu jest jakotaka rozumem i że rozum nie jest przypadkowym produktem ubocznym w oceanie bezrozumnoÅ›ci, z któregowÅ‚aÅ›ciwie wszystko siÄ™ wywodzi.Tak wiÄ™c chrzeÅ›cijaÅ„skiakt podstawowy ma podwójnÄ… wymowÄ™:1.W wierze chrzeÅ›cijaÅ„skiej ujawnia siÄ™ r ozum; wÅ‚aÅ›nie jako wiara domaga siÄ™ ona r ozumu.2.Rozum ujawnia siÄ™ przez wiarÄ™ chrzeÅ›cijaÅ„skÄ…; rozum zakÅ‚ada wi ar Ä™ jako swojÄ… przestrzeÅ„ życiowÄ….229153*PatrzÄ…c na dzisiejszÄ… sytuacjÄ™ w teologii, można by czasem odnieść wrażenie, że tak jest uradowana z postÄ™pówna polu ekumenii, tak zadowolona, że udaje siÄ™ jej usunąćstare kamienie graniczne (najczęściej po to, aby postawićje w innym miejscu), że traci z oczu życiowe problemyludzi współczesnych, nie majÄ…ce wiÄ™kszego zwiÄ…zku zesporami pomiÄ™dzy poszczególnymi wyznaniami
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Linki
- Indeks
- Nowe Ateny Benedykt Chmielowski
- Benedykt XVIII Adhortacja i Listy
- Jezus. Człowiek, który nie istniał pytania do Benedykta XVI R A Haasler
- Benedykt XVI Jezus z Nazaretu
- Every Inch A Nymph
- Krzysztof Wójcicki Saga rodu von Krockow
- Pan Samochodzik i napoleoński dragon Miernicki Sebastian
- Liparulo Robert Przybywa jeÂździec (popr61)
- Chris Moriarty [Spin 01] Spin State (v5.0) (epub)
- Fifty Major Political Thinkers
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- policzgwiazdy.htw.pl