[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.MyÅ›lÄ™, że przy wyjaÅ›nianiu proÅ›by o chlebnależy mieć przed oczami szerszy kontekst słów i czynów Jezusa,w którym dużą rolÄ™ odgrywajÄ… istotne treÅ›ci ludzkiego życia: woda,chleb -jako znaki Å›wiÄ…tecznej atmosfery i piÄ™kna Å›wiata - winnica1 wino.Temat chleba zajmuje doniosÅ‚e miejsce w orÄ™dziu Jezusa,poczynajÄ…c od kuszenia na pustyni, poprzez rozmnażanie chleba,aż po OstatniÄ… WieczerzÄ™.Wielka mowa o chlebie w J 6 ukazujecaÅ‚e znaczeniowe spektrum tego tematu.Na poczÄ…tku jest głódludzi, którzy sÅ‚uchali Jezusa, i którym nie pozwala odejść bez daniaim pokarmu, a wiÄ™c tego koniecznego chleba", potrzebnego namdo życia.Jezus nie chce jednak, żeby siÄ™ na tym skoÅ„czyÅ‚o, nie chceredukować potrzeb czÅ‚owieka do chleba, do potrzeb biologicznychi materialnych. Nie samym chlebem żyje czÅ‚owiek, ale każdymsÅ‚owem, które pochodzi z ust Bożych" (Mt 4,4; Pwt 8,3).Cudownierozmnożony chleb przypomina o cudzie manny na pustyni i tymsamym wskazuje na dalszÄ… rzeczywistość, na to, że wÅ‚aÅ›ciwym po-karmem czÅ‚owieka jest Logos, SÅ‚owo Przedwieczne, wieczny Senswszystkiego, od którego pochodzimy i który jest celem naszego136życia.To pierwsze wyjÅ›cie poza obszar fizyczny mówi najpierw tortylko, co znalazÅ‚a i co znalezć potrafi także wielka filozofia.Zarazjednak pojawia siÄ™ drugie: Odwieczny Logos staje siÄ™ konkretnymchlebem dla czÅ‚owieka przez to dopiero, że przyjÄ…Å‚ ciaÅ‚o" i mówido nas ludzkimi sÅ‚owami.Po nim nastÄ™puje trzecie, istotne przej-Å›cie, które dla ludzi w Kafarnaum staje siÄ™ zgorszeniem: Wcielonydaje siÄ™ nam w Sakramencie i dopiero w ten sposób PrzedwieczneSÅ‚owo staje siÄ™ w peÅ‚ni mannÄ…, darem przyszÅ‚ego chleba dawanymjuż dzisiaj.Na koniec Pan raz jeszcze wszystko rekapituluje: to naj-dalej posuniÄ™te wcielenie siÄ™ jest zarazem rzeczywistym uducho-wieniem: To Duch daje życie; ciaÅ‚o na nic siÄ™ nie zda" (J 6,62).Czynależy przyjąć, że w proÅ›bie o chleb Jezus chciaÅ‚ pominąć wszyst-ko, co mówi o chlebie i co jako chleb chciaÅ‚ nam dać? JeÅ›li orÄ™dzieJezusa rozpatrujemy w jego caÅ‚oÅ›ci, wtedy w czwartej proÅ›bie Oj-cze nasz nie można wykreÅ›lić wymiaru eucharystycznego.ProÅ›bao chleb powszedni dla wszystkich ma istotne znaczenie wÅ‚aÅ›niew ziemskim, konkretnym wymiarze.Pozwala nam jednak takżewychodzić poza rzeczywistość materialnÄ… i już teraz prosić o darjutrzejszy", o nowy chleb.A kiedy dzisiaj prosimy o to jutrzejsze",jesteÅ›my zachÄ™cani do życia treÅ›ciÄ… tego jutra" już teraz - mamyjuż dzisiaj żyć miÅ‚oÅ›ciÄ… Boga, który nas wzywa do wzajemnej zasiebie odpowiedzialnoÅ›ci.W tym miejscu chciaÅ‚bym raz jeszcze oddać gÅ‚os Cyprianowi,który akcentuje obydwa znaczenia.SÅ‚owo nasz", o którym wczeÅ›-niej byÅ‚a mowa, odnosi on jednak wÅ‚aÅ›nie do Eucharystii: jest onaw szczególnym znaczeniu chlebem naszym" - uczniów JezusaChrystusa.Mówi on: My, którym wolno przyjmować EucharystiÄ™jako nasz chleb, musimy jednak zawsze modlić siÄ™ o to także, żebynikt nie zostaÅ‚ odciÄ™ty, odÅ‚Ä…czony od CiaÅ‚a Chrystusa. Dlatego co-dziennie prosimy także o «nasz» chleb, to znaczy Chrystusa, aby-Å›my my, którzy w Nim trwamy i żyjemy, nie zerwali z Jego uÅ›wiÄ™-ceniem i trwaniem" (De dom.or., 18, s.280).137I odpuść nam nasze winy,jako i my odpuszczamy naszym winowajcomPiÄ…ta proÅ›ba Ojcze nasz zakÅ‚ada Å›wiat, w którym istnieje wina -wina ludzi wobec ludzi, wina wobec Boga.Każde przewinienie wo-bec ludzi zawiera w sobie pewnego rodzaju zranienie prawdy i mi-Å‚oÅ›ci, a wiÄ™c przeciwstawia siÄ™ Bogu, który jest prawdÄ… i miÅ‚oÅ›ciÄ….Usuwanie winy stanowi centralny problem każdej ludzkiej egzy-stencji; wokół tego zagadnienia krąży historia religii.Wina pro-wokuje do rewanżu i w ten sposób tworzy siÄ™ Å‚aÅ„cuch przewinieÅ„,w którym zÅ‚o winy nieustannie narasta i coraz trudniej siÄ™ z niegowydobyć.W tej proÅ›bie Pan nam mówi: winÄ™ można usunąć nieprzez rewanż, lecz przez przebaczenie.Bóg jest Bogiem przeba-czajÄ…cym, ponieważ kocha swe stworzenia.Przebaczenie może jed-nak przeniknąć do wnÄ™trza i być skuteczne w tym tylko, kto samprzebacza.Temat przebaczenia przenika caÅ‚Ä… EwangeliÄ™.Spotyka-my go zaraz na poczÄ…tku Kazania na Górze, w nowym wykÅ‚adziepiÄ…tego przykazania, w którym Pan mówi nam: JeÅ›li wiÄ™c przy-niesiesz dar swój przed oÅ‚tarz i tam sobie przypomnisz, że brattwój ma coÅ› przeciw tobie, zostaw tam dar swój przed oÅ‚tarzem,a najpierw idz i pojednaj siÄ™ z bratem swoim.Potem przyjdz i darswój ofiaruj" (Mt 5,23n).Nie można przystÄ…pić do Boga bez pogo-dzenia siÄ™ z bratem.Uprzedzenie go w geÅ›cie pojednania, wyjÅ›ciemu naprzeciw, stanowi warunek oddawania czci Bogu we wÅ‚aÅ›ciwysposób.PowinniÅ›my przy tym uÅ›wiadomić sobie, że sam Bóg, wie-dzÄ…c, że my, ludzie, żyjemy w niezgodzie z Nim i bez pojednania,wyszedÅ‚ ze swej boskoÅ›ci, żeby przyjść do nas i dokonać pojed-nania.PowinniÅ›my pamiÄ™tać, że przed darem Eucharystii klÄ™kaÅ‚przed swymi uczniami i obmywaÅ‚ im brudne nogi i z pokornÄ… mi-Å‚oÅ›ciÄ… przywracaÅ‚ im czystość.W samym Å›rodku Ewangelii Mateu-sza (zob.18,23-35) znajduje siÄ™ przypowieść o bezlitosnym sÅ‚udze:jemu, wysokiemu urzÄ™dnikowi króla, darowano niewyobrażalnÄ…wrÄ™cz sumÄ™ 10 tysiÄ™cy talentów; on sam natomiast nie chce daro-wać po prostu Å›miesznej w porównaniu z tamtÄ… sumy 100 dena-138rów.Cokolwiek mielibyÅ›my sobie wzajemnie do odpuszczenia, jestto niewiele w zestawieniu z dobrociÄ… przebaczajÄ…cego nam Boga.SÅ‚yszymy wreszcie dochodzÄ…cÄ… z Krzyża proÅ›bÄ™ Jezusa: Ojcze,przebacz im, bo nie wiedzÄ…, co czyniÄ…" (Ak 23,34).JeÅ›li chcemy dokÅ‚adnie zrozumieć i przyjąć tÄ™ proÅ›bÄ™, musimypójść krok dalej jeszcze i zapytać: czym jest przebaczenie? Co siÄ™w nim dokonuje? Wina jest rzeczywistoÅ›ciÄ…, obiektywnÄ… siÅ‚Ä… siejÄ…cÄ…zniszczenie, którÄ… należy pokonać.Dlatego przebaczenie musi byćczymÅ› wiÄ™cej niż tylko zignorowaniem winy i intencjÄ… puszczeniajej w niepamięć.WinÄ™ należy przeobrazić, uleczyć i dopiero w tensposób jÄ… pokonać.Przebaczenie coÅ› czÅ‚owieka kosztuje najpierwtego, który przebacza.Musi on najpierw doznane zÅ‚o w sobiepokonać, niejako je w sobie spalić i przez to odnowić siebie sa-mego, tak żeby mógÅ‚ nastÄ™pnie - w tym procesie transformacji,wewnÄ™trznego oczyszczenia - przyjąć drugiego, winnego; przezwycierpienie tego zÅ‚a i pokonanie obydwaj siÄ™ odnowiÄ….W tymmiejscu stajemy wobec tajemnicy Krzyża Chrystusa.Wpierw jed-nak natrafiamy na granice naszych siÅ‚ w leczeniu i pokonywaniuzÅ‚a.Natrafiamy na potÄ™gÄ™ zÅ‚a, nad którym nie potrafimy zapano-wać wÅ‚asnymi siÅ‚ami.Reinhold Schneider w zwiÄ…zku z tym mówi: ZÅ‚o żyje w tysiÄ…cznych postaciach; jest na szczytach wÅ‚adzy (.);dobywa siÄ™ z przepastnych gÅ‚Ä™bin.MiÅ‚ość ma tylko jednÄ… postać: toTwój Syn" (op.cit, s.68).MyÅ›l o tym, że cenÄ…, którÄ… Bóg zapÅ‚aciÅ‚za przebaczenie winy i uzdrowienie serca czÅ‚owieka, byÅ‚a Å›mierćJego Syna, staÅ‚a siÄ™ dzisiaj obca ludziom.To, że Pan siÄ™ obarczyÅ‚naszym cierpieniem i dzwigaÅ‚ nasze boleÅ›ci", że byÅ‚ przebity zanasze grzechy i zdruzgotany za nasze winy", że w Jego ranach jestnasze uzdrowienie" (Iz 53,4-6), dzisiaj nie przemawia nam już doprzekonania
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Linki
- Indeks
- Nowe Ateny Benedykt Chmielowski
- Benedykt XVIII Adhortacja i Listy
- Sw.Teresa od Dzieciatka Jezus Dzieje duszy
- O jakim Królestwie nauczał Jezus Tadeusz Połgensek
- Zawada M. Elemanrarz Benedykta XVI
- Jezus. Człowiek, który nie istniał pytania do Benedykta XVI R A Haasler
- Valerius Terminus
- Simon Beckett Zapisane w kosciach
- Chaplin Stella Koniec zdjec
- wywieranie%252Bwp%2525C5%252582ywu%252Bna%252Bludzi%252B %252Bpsychologia%252Bspo%2525C5%252582eczna%2525283%252529
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- opw.pev.pl