[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W 1968 roku odkryto w Jerozolimie grób skalny, w którymarcheolodzy natknęli się na zwłoki mężczyzny w wieku między 24 a 28 lat, który został ukrzy-żowany mniej więcej w 50 roku naszej ery.Mierzył on około 167 cm wzrostu.Przy tej egzeku-cji zastosowano przybicie do krzyża.Prawa pięta była położona nad lewą.Gwozdzie o długościokoło 15 cm wbijano przez środek kości.U tego mężczyzny nie znaleziono żadnych śladówprzybicia ani w okolicach dłoni, ani nadgarstków, wbito je natomiast w łokcie i kości promie-niowe.Dla podparcia nóg zastosowano drewniany palik zwany sedile.Przejdzmy teraz do wyglądu samego krzyża.Tradycja chrześcijaoska przekazuje nam jed-noznaczny obraz, że Jezus dzwigał swój pełny krzyż, składający się z pala pionowegoi umocowanej do niego na stałe belki poprzecznej - od pałacu Piłata, gdzie został skazany na58śmierd, aż do miejsca ukrzyżowania.Nie wiemy jak długa to była droga, bo i jednoznacznaidentyfikacja miejsca kazni nie jest możliwa.Przyjmując, że współczesna Bazylika Grobu Pao-skiego jest położona na tym miejscu, gdzie Jezus zginął i w pobliżu którego został złożony dogrobu, to droga krzyżowa musiałaby mierzyd kilkaset zaledwie metrów.Trudno sobie wyobra-zid, aby tak liczne wydarzenia, jakie zostały opisane w ewangeliach, mogłyby zmieścid się nakrótkim przecież odcinku.Przeprowadzanie skazaoców na miejsce wykonania kary miałow tamtych czasach także wymiar przestrogi.Prowadzono ich tak, aby możliwie duża grupaludzi widziała straszną mękę, jaką przeżywają skazani, aby w ten sposób przestrzec ich przedpodejmowaniem działao, które mogłyby się skooczyd taką samą karą.Takie metody stosowa-no głównie tam, gdzie trudno było utrzymad w posłuszeostwie ludnośd okupowaną.W Palestynie buntowano się przeciw władzy rzymskiej niemal bez przerwy.Kary, aby byd prze-strogą, musiały byd surowe.W karze ukrzyżowania manifestuje się bezmiar okrucieostwa, całanieludzkośd, do jakiej człowiek był zdolny we wszystkich czasach.Stosowali ją z upodobaniemzarówno Juliusz Cezar, jak i kilkaset lat wcześniej Aleksander Wielki.Kara ukrzyżowania byładla nich czymś oczywistym.Rzymski wódz Tytus w czasie oblężenia Jerozolimy (w 70 roku na-szej ery), kazał codziennie krzyżowad co najmniej pięciuset uciekinierów żydowskich.Będziemy mieli spore trudności w rozstrzygnięciu, jak wyglądało naprawdę narzędzie eg-zekucji Jezusa.Z lektury Ewangelii musimy uznad, że był to pełny krzyż, jednak przeczy temustosowana wówczas praktyka.Karę ukrzyżowania wykonywano przywiązując bądz przybijającskazanego do poprzecznej drewnianej belki, którą on sam niósł na miejsce egzekucji.Następ-nie belkę wciągano na linach na wkopany pionowy pal.Po umieszczeniu belki ze skazaocemwe właściwym miejscu tworzył się krzyż.Stosowano wówczas umieszczenie belki poziomejw jakiejś odległości od szczytu pala pionowego.Często w palach tych, już na stałe, drążonowgłębienia, aby łatwiej w nich umocowad belkę poziomą.W ten sposób tworzył się klasycznykrzyż, jaki znamy do dziś.Czasem jednak belkę poziomą umieszczano na szczycie pala, tworzącw ten sposób krzyż w kształcie litery T.Krzyż wykonywany był z reguły z pnia drzewa oliwnego, zresztą stosowano materiał, którybył dostępny.Krzyż oliwny był ciężki i twardy.Trudno czasem było wbijad w to drewno gwoz-dzie, wykonane przecież z niezbyt szlachetnego, wytwarzanego w tamtych czasach metalu.Stąd powszechnośd stosowania powrozów dla umocowania ciała skazanego na krzyżu.I Rzymianie, i %7łydzi musieli byd praktyczni.Na miejscach kazni wkopywano więc na stałe palepionowe.Skazaocy otrzymywali swoją belkę poprzeczną.Gdyby w Palestynie dla każdegoskazanego na ukrzyżowanie przygotowywano oddzielny, pełny krzyż - nie starczyłoby nie tylkopni drzewa oliwnego, ale też pni innych gatunków drzew porastających tamte ziemie.Dlaoszczędności więc, ale przede wszystkim ze względów praktycznych, skazanym dawano jedy-nie belki poprzeczne.Miejsca wykonywania wyroków wyznaczane były na stałe, aby nie byłopotrzeby wkopywania za każdym razem krzyża do ziemi.Egzekucję wykonywało zresztą zaledwie czterech żołnierzy.Do ich obowiązku należało nietylko wykonanie samej egzekucji, ale przede wszystkim utrzymywanie porządku przez całyczas.Krzyż jako symbol religijny nie jest wynalazkiem chrześcijan.Jest jednym z najstarszychsymboli ludzkości, znanym w większości starożytnych religii.Był symbolem kultu sił przyrody:ognia, słooca, życia, jaki i symbolem fallicznym.Obecnie można by wyliczyd ponad 400 różne-go rodzaju krzyży.59Nie będziemy zajmowali się opisem symboliki krzyża w innych wyznaniach.Jest to tematna osobną publikację książkową.Musimy jednak, chodby w maksymalnym skrócie, zająd sięznaczeniem symboliki krzyża w imperium rzymskim, a zwłaszcza w samym Rzymie.Nad Ty-brem już od najdawniejszych czasów posługiwano się krzyżem.Juliusz Cezar umieścił ten znakna monecie ze swoją podobizną, 20 lat przed narodzeniem Chrystusa uczynił podobnie takżeOktawian August.Jednakże dopiero w II i III wieku naszej ery krzyż uzyskał w Rzymie najwięk-szą popularnośd, symbolizował bowiem perskiego boga słooca Mitrę, którego kult był wów-czas w Rzymie powszechny.Wyznawcą Mitry był także cesarz Konstantyn, syn św.Heleny,uważany także za faktycznego twórcę współczesnego chrześcijaostwa, który w edykcie medio-laoskim z 313 roku uznał tę religię za paostwową.Krzyż był symbolem Konstantyna, nic więcdziwnego, że po edykcie mediolaoskim stał się też symbolem chrześcijaostwa.Dla ścisłościhistorycznej musimy jednak wspomnied, że chrześcijanie jeszcze przed Konstantynem używalina niektórych terenach krzyża jako swojego symbolu.Nie zachowały się do naszych czasówżadne dowody przedstawiania krzyża w sztuce w okresie przedkonstantyoskim.Podobnie nieznajdziemy z tamtego czasu żadnego wizerunku ukrzyżowania Jezusa.Jeszcze w VII wieku nie przedstawiano Jezusa na krzyżu, lecz tylko młodego mężczyznętrzymającego krzyż.Czasem obok niego pojawiał się baranek.W ten sposób nawiązywano doEwangelii św.Jana, który opisując śmierd Jezusa przyrównał Go do jagnięcia paschalnego, któ-rego kości nie mogą byd łamane.Ofiara z jagnięcia, którą jakoby miał symbolizowad Jezusukrzyżowany, w sposób bezpośredni nawiązywała do tradycji Starego Testamentu, gdyż byłaofiarą najmilszą Bogu
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Linki
- Indeks
- Besson Patrick Lecz zabije rzeka białego człowie ka
- Kuliński Wojciech Holistyczne oddziaływanie hipoterapii na organizm człowieka
- Napoleon Hill Myl I Bogać Się. Podręcznik Człowieka Interesu(1)
- PS14 Zbigniew Nienacki Pan Samochodzik i Czlowiek z UFO
- Brett Peter V Malowany czlowiek Ksiega I
- Elliot Aronson Czlowiek istota spoleczna
- Chesterton Gilbert Keith Wiekuisty czlowiek
- Nasz czlowiek z Szanghaju Asa Lantz
- Nicoll Andrew Dobry człowiek
- Crowley John Aegipt 02 Milosc i sen
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- biegajmy.htw.pl