[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Jeśli zatem określamy potrzebę szkoleniową w kategoriach poprawy wydajności pracy, to po programie będzie możliwe stwierdze­nie, czy pożądana poprawa nastąpiła.Odzwierciedleniem każdej pozy­tywnej zmiany będzie wzrost produktywności jednostki oraz możliwości znalezienia innego zatrudnienia, gdyby dana osoba chciała lub musiała zmienić pracę.Zdobycie określonych umiejętności nie gwarantuje odpowied­niego ich wykorzystania.O tym decydują i inne czynniki.Jedną z kluczo­wych zmiennych jest tu poczucie własnej skuteczności, czyli wiara we własną zdolność do poprawnego wykonania szeregu zadań związanych z określoną sytuacją.Dlatego ugruntowanie w jed­nostce poczucia własnej skuteczności może należeć do formalnych celów szkolenia.Poczucie własnej skuteczności mierzone po szkoleniu może być również wskaźnikiem trwałego transferu zdobytych wiadomości i umie­jętności do pracy, nawet mimo niesprzyjających warunków.Innym czynnikiem wpływającym na efektywność pracy są cele zawodo­we.Osoby mające konkretne i ambitne cele z reguły osiągają lepsze wyniki niż te, których cele są niesprecyzowane (na przykład: „dam z siebie wszyst­ko") i mniej ambitne.Cele jednostki wpływają również na wykorzystywanie zdobytej wiedzy i umiejętności w pracy.Dlatego w czasie szkolenia należy planować nie tylko bieżące, ale i przyszłe działania.Można na przykład poprosić uczestni­ków kursu o skupienie się na użyteczności poruszanych na zajęciach tematów i pod koniec każdego dnia szkolenia rozdać im kartki, na któ­rych będą mieli wypisać te spośród poruszanych na kursie zagadnień, które ich zdaniem będą szczególnie przydatne w pracy zawodowej.Przy każdej wymienionej umiejętności powinna znaleźć się notatka, jak res­pondenci zamierzają wykorzystywać tę umiejętność.Następnie należy wspólnie omówić podane zagadnienia i przygotować plan działania po powrocie do pracy.Pod koniec szkolenia wszystkie wymienione przez uczestników tematy trzeba zebrać w grupy tematyczne, ustalić związane z nimi priorytety i przygotować plany działania na przykład na kolejne sześć miesięcy.W tego typu planach należy uwzględnić ewentualne przeciwno­ści oraz przedstawić różne sposoby ich pokonywania.Warto również za­stanowić się nad następującymi pytaniami:lCzy nowy schemat działania będzie miał wpływ na innych ludzi? Jak mogą oni na niego zareagować?llCzyje poparcie będzie konieczne, by wprowadzić w życie stworzony plan działania? Jak zdobyć to poparcie?llJakich ograniczeń organizacyjnych należy się spodziewać? Jak można je przezwyciężyć?lPlan działania to element dobrego zarządzania.Zawiera zestaw ce­lów, ich uzasadnienie oraz przewidywane ramy czasowe osiągnięcia tych celów.Tego typu plan może być złożony na ręce instruktora pro­wadzącego kurs, a uczestnik szkolenia w odpowiednim momencie po prostu zaczyna go realizować.Niezależnie od tego, czy przygotowany plan uda się wykonać, czy nie, należy go omówić z przełożonym pra­cownika.Mniej więcej w sześć miesięcy po zakończeniu szkolenia moż­na się zastanowić:ljaka część planu działania została zrealizowana,llktóre działania zostały odłożone na później i dlaczego,lljakie korzyści przyniosło postępowanie według planu.lCele wytyczane przez ekspertów z danej dziedziny bardzo różnią się od celów artykułowanych przez początkujących pracowników.Są zwykle bardziej konkretne, ambitne i hierarchiczne oraz uwzględniają różne możliwe sytuacje (Locke i Latham 1990).Jeśli zatem szkolenie uzna się za proces przemiany początkujących pracowników w ekspertów, ocena jakości planów działania może być przydatną formą oceny postępów uczestników w precyzyjnym formułowaniu celów.W planowaniu działania po powrocie do pracy można wykorzystać nie tylko wiedzę instruktorów, ale kładzie nacisk na poprawę efektywności danej części firmy.Przy­kładem zastosowania takiego projektu było szkolenie kierowników, któ­re zakończyło się przyznaniem odpowiednich poziomów kwalifikacji przez krajową komisję egzaminacyjną.Kurs doty­czył głównie teorii zarządzania i pokazywał zalety dobrych praktyk kierowniczych.We wspomnianym studium nie stwierdzono, by w wyniku uczestnic­twa w teoretycznej części kursu zaszły jakiekolwiek zmiany w sposobie działania pracowników.Nie powinno nas to dziwić.Do zmiany postępo­wania uczestnika kursu potrzebna jest, bowiem nie tylko teoria, ale także praktyczne zastosowanie nowej wiedzy, na przykład w czasie odgrywania ról czy ćwiczeń odnoszących się do codziennej pracy.Projekty związane z wykonywaną pracą są, zatem bardzo korzystną metodą kształcenia pracowników i pozwalają firmom osiągać dobry zwrot z inwestycji w programy szkoleniowe i edukacyjne.Poprawa efektywności zespołówPowoływanie zespołów ma na celu poprawę efektywności pracy ludzi, których stanowiska wymagają stałego współdziałania.Zakłada się, że:lgrupa ma wspólne cele i problemy,lldo osiągnięcia celów lub rozwiązania problemów potrzebna jest wspól­na praca,llwarto poświęcić czas na zrozumienie i udoskonalenie sposobów współ­pracy przy realizacji wspólnych zadań.lDziałania wspomagające rozwój zespołu mogą się koncentrować na kształtowaniu relacji międzyludzkich lub na planowaniu.Trzy główne modele takich działań to: rozwiązywanie problemów, umiejętności inter­personalne i identyfikacja ról [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • drakonia.opx.pl
  • Linki