[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W wyniku właściwej terapii i oddziaływania wychowawczego rodziców i nauczyciela dziecko powinno zaakceptować swoją leworęczność (czy fakt przeuczenia).Zabiegi te mają na celu zapobieganie niepowodzeniom szkolnym i wtórnym zaburzeniom osobowości.Zagadnieńia do opracowania1.Wyjaśnij pojęcie lateralizacji.Przedstaw różne modele lateralizacji i podaj częstość występowania przypadków leworęczności.2.Jakie znasz poglądy na genezę-lateralizacji?3.Omów etapy kształcenia się lateralizacji w ciągu życia dziecka.4.Przedstaw zaburzenia lateralizacji i ich konsekwencje.5.Wyjaśnij, dlaczego lateralizacja jednorodna jest najkorzystniejszym rodzajem dominacji stronnej.6.Porównaj przypadek nr 11, 12 i 13 (aneks), Zastanów się nad etiologią leworęczności i jej konsekwencjami.Jak oceniasz postawy dorosłych wobec opisanych dzieci? Omów, jak postępowaE z dzieckiem leworęcznym.Jeżeli zainteresowały Cię te zagadnienia to:9.Zapoznaj się z opisem badania lateralizacji próbami R.Zazzo.Spróbuj ocenić lateralizację 7-letniego dziecka na podstawie metod dostępnych dla nauczyciela przedszkola.8.W cytowanych publikacjach znajdują się przykłady ćwiczeń graficznych dla dzieci leworęcznych.Spróbuj zaprojektować takie ćwiczenia i opracować konspekt jednego zajęcia z grupą 2-3 dzieci o nieprawidłowej lateralizaoj i.1 Zasady postępowania z dzieckiem leworęcznym oraz zestaw ćwiczeń stymulacyjno-korekcyjnych znajduje się w książce M.Bogdanowicz Leworęczność u dzieci.Op.cit.; a także w art.M.Bogdanowicz w "Wychowaniu w Przedszkolu" z lat 1989-1990.VI.PARCJALNE ZABURZENIA ROZWOJU NIEKTÓRYCI~I PROCESÓW ORIENTACYJNO-POZNAWCZYC~I U DZIECI1.Percepcja wzrokowa i zaburzenia jej rozwojuAnalizator wzrokowy jest neurofizjologicznym podłożem spostrzegania wzrokowego.Receptorami wzroku, które odbierają bodźce świetlne i przetwarzają je na impuls nerwowy, są czopki i pręciki w siatkówce oka.Stąd wychodzą włókna nerwowe, któr e tworzą ner w wzrokowy i jako droga dośrodkowa kończą się w polu projekcyjnym (pole 17) korowego ośrodka wzrokowego (rys.8).Czynność pola projekcyjnego stanowi neurofizjologiczne podłoże wrażeń wzrokowych.Natomiast w polach drugorzędowych (18, 19) tego ośrodka zachodzą procesy analizy i syntezy bodźców wzrokotwych, co stanowi podstawę tworzenia się spostrzeżeń wzrokowych: 'spostrzegania przedmiotów, ich zapamiętywania i rozpoznawania.Dzięki pracy pól trzeciorzędowych (39, 40) dochodzi do współpracy analizatora wzrokowego i kinestyczno-ruchowego, czego efektem jest koordynacja wzrokowo-ruchowa, spostrzeganie stosunków przestrzennych itp.Tak więc spostrzeganie wzrokowe uzależnione jest od prawidłowego funkcjonowania całego analizatora wzrokowego i jego współdziałania z innymi analizatorami.Funkcjonowanie analizatora wzrokowego doskonali się wraz z wiekiem.Percepcja wzrokowa rozwija się pod wpływem doświadczeń zdobywanych w środowisku i uczenia się.Objawy zaburzeń percepcji wzrokowej i wzrokowo-przestrzennej Nieprawidłowa budowa gałki ocznej (narządu zmysłu) powoduje wady wzroku, które zaburzają ostrość widzenia i są przyczyną szybszego męczenia się, odczuwania bólu głowy i oczu u dzieci.Zniechęca to do czynności angażujących zmysł wzroku (takich jak czytanie, rysowanie).Ruchy obu gałek ocznych powinny być ze sobą ściśle skoordynowane, dlatego nieprawidłowe funkcjonowanie142 ~ ~- 143analizatora kinestyczno-ruchowego może być także przyczyną trudności w czytaniu, głównie pod postacią słabej techniki, wolnego tempa czytania.W przypadku uszkodzenia receptora w analizatorze wzrokowym (siatkówki) oraz dróg dośrodkowych-wzrokowych występują ubytki w polu widzenia, a nawet ślepota.Poważne zaburzenia są skutkiem uszkodzenia ośrodka wzrokowego w korze mózgowej.Toteź uszkodzenie pola projekcyjnego powoduje ubytki w polu widzenia, a całkowite zniszczenie ślepotę centralną [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • drakonia.opx.pl
  • Linki