[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Aby stwierdzić, jak ludzie reagują, gdy w ich obecności wydarzy sięprzestępstwo z użyciem przemocy, badacze musieliby przemierzać ulice całego miasta,cierpliwie wyczekiwać na rogach ulic, a kiedy wreszcie napad się wydarzy, uważnie śledzićreakcje kilku lub wszystkich jego naocznych świadków.Mogliby, rzecz jasna, czekać bardzodługo, zanim w ich obecności zdarzyłby się napad, a i wtedy, w obliczu realnej krytycznejsytuacji, mogliby mieć trudności z gromadzeniem danych.Zamiast tego Aatane i Darley mogli odwołać się do analizy archiwalnej, która jest wersjąmetody obserwacyjnej: mogliby na przykład analizować traktujące o przestępstwach artykuływ gazetach, notować liczbę świadków oraz to, jak często szli oni z pomocą ofierze.Jednakwtedy badacze szybko natknęliby się na inne problemy.Czy każdy dziennikarz wspomina oliczbie naocznych świadków opisywanego przestępstwa? Czy jeżeli liczbę tę podaję, to jestona prawdziwa? Czy wszystkie formy pomocy zostały odnotowane w artykule prasowym?Wiadomo, że są to niepełne i nie uporządkowane dane.Jak to zwykle bywa w przypadkuanalizy archiwalnej, badacz jest na łasce twórców oryginalnego materiału; dziennikarzomprzyświecają inne cele, kiedy piszą swoje artykuły, i mogą nie uwzględniać wszystkich tychinformacji, których potem potrzebują badacze.Kolejną wadą metody obserwacyjnej jest to, że jest ona ograniczona do konkretnej grupyludzi w konkretnej sytuacji, na przykład głoszącej zagładę świata grupy z Midwest albo grupydzieci z placu zabaw.Może to stanowić problem wtedy, gdy celem badacza jest generalizacjawniosków z obserwacji jednej grupy ludzi w określonych warunkach i odnoszenie ich doinnych populacji i sytuacji.Wreszcie badacze społeczni chcą zwykle zrobić coś więcej niżtylko opisać zachowanie.Celem nauk społecznych jest zrozumienie relacji pomiędzyzmiennymi oraz możliwość przewidywania uwarunkowań różnych rodzajów zachowańspołecznych.Chcą wiedzieć na przykład, jaki jest związek pomiędzy nasileniem agresji uczłowieka a liczbą aktów przemocy oglądanych w telewizji.Jak reagują dzieci na rozwódswoich rodziców? Kto jest bardziej narażony na używanie narkotyków? Aby odpowiedzieć natego typu pytania, badacze często odwołują się do innego podejścia  metody korelacyjnej.Metoda korelacyjna: przewidywanie zachowania społecznegometoda korelacyjna: metoda, w której mierzy się systematycznie dwie zmienne lub ichwiększą liczbę i oszacowuje się relację pomiędzy nimi (tj.w jakim stopniu można przewidziećwartości jednej z nich na podstawie drugiej)Metoda korelacyjna polega na systematycznym pomiarze dwóch zmiennych lub ichwiększej liczby i sprawdzaniu, czy są one ze sobą związane.Innymi słowy, metoda ta dajeodpowiedz na następujące pytanie: z jaką dokładnością możemy przewidzieć pozycję danejosoby na jednej zmiennej, jeżeli znamy jej pozycję na innej zmiennej? Procedura ta nazywanajest szacowaniem stopnia korelacji pomiędzy dwiema zmiennymi.Podczas gdy celem metodyobserwacyjnej jest opisanie zachowania, celem metody korelacyjnej jest oszacowanie relacji pomiędzy zmiennymi.Do korelacji odwołujemy się zwykle wtedy, gdy chcemy sprawdzaćhipotezy wyjaśniające, kiedy i dlaczego pojawia się interesujące nas zachowanie.W badaniach korelacyjnych w rozmaity sposób można mierzyć zachowanie człowieka i jegopostawy.Tak jak w metodzie obserwacyjnej badacze czasami wprost obserwują zachowanieludzi.Wykorzystując metodę korelacyjną, badacz może na przykład analizować relacjępomiędzy agresywnymi zachowaniami dzieci a ilością przemocy oglądanej w telewizji.Badacz może również obserwować dzieci na placu zabaw, ale tutaj jego celem jestoszacowanie zależności czy też korelacji pomiędzy agresywnością dziecka i innymi, równieżzmierzonymi czynnikami, jak na przykład zwyczaj oglądania telewizji.PomiaryMetoda korelacyjna oprócz danych pochodzących z obserwacji często wykorzystuje takżepomiary.Jest wiele interesujących dla badaczy zachowań społecznych, których obserwacjajest bardzo trudna albo wręcz niemożliwa.Nie można na przykład zaobserwować, ile książekpornograficznych czytają ludzie, ile wiedzą na temat AIDS, czy też ilu posiadają przyjaciół.Jeżeli interesujących badaczy zmiennych nie da się łatwo obserwować, odwołują się oni dopomiarów i pytają po prostu ludzi o ich przekonania, postawy i zachowania.Następniesprawdzają, czy istnieje związek pomiędzy analizowanymi zmiennymi.Mogą na przykładsprawdzać, czy ludzie, którzy dużo wiedzą na temat sposobów przenoszenia AIDS, bardziejod innych preferują bezpieczny seks.korelacja dodatnia: taka relacja pomiędzy dwiema zmiennymi, w której wzrostowi wartościjednej zmiennej towarzyszy wzrost wartości drugiej zmiennejkorelacja ujemna: taka relacja pomiędzy dwiema zmiennymi, w której wzrostowi wartościjednej zmiennej towarzyszy zmniejszanie się wartości drugiej zmiennejBadacze analizują tego typu relacje poprzez wyliczanie korelacji pomiędzy różnymizmiennymi.Korelacja dodatnia oznacza, że wzrostowi wartości jednej zmiennej towarzyszywzrost wartości drugiej zmiennej.Wzrost i waga są skorelowane dodatnio; im wyższy jestczłowiek, tym więcej waży.Korelacja ujemna to taka relacja pomiędzy dwiema zmiennymi,w której wzrostowi wartości jednej zmiennej towarzyszy zmniejszanie się wartości drugiejzmiennej.Gdyby wzrost i waga były skorelowane ujemnie, wyglądalibyśmy dość osobliwie ludzie niewielkiego wzrostu przypominaliby pingwiny, ludzie wysocy zaś, na przykład za-wodnicy ligi NBA, byliby jak  skóra i kość".Może być również i tak, że pomiędzy dwiemazmiennymi zupełnie nie ma korelacji i w takim przypadku badacz nie może przewidywaćjednej zmiennej na podstawie drugiej.Korelacje wyrażone są przez liczby z przedziału od -l do +1.Korelacja równa l oznacza, żedwie zmienne są całkowicie i wprost proporcjonalnie skorelowane.Jeżeli więc badacz znapozycję danej osoby na jednej zmiennej, może dokładnie przewidzieć jej pozycję na drugiejzmiennej.Oczywiście, w życiu codziennym takie całkowite korelacje zdarzają się rzadko.Wpewnych badaniach wykazano, że w próbie mężczyzn w wieku od osiemnastu do dwudziestuczterech lat korelacja pomiędzy wzrostem i wagą wynosi 0.47 (Freedman, Pisani, Purves,Adhikari, 1991).Znaczy to, że przeciętnie ludzie o wyższym wzroście ważyli więcej niżludzie niscy, ale zdarzały się odstępstwa od tej zasady.Korelacja równa -l oznacza, że dwiezmienne są całkowicie i odwrotnie proporcjonalnie skorelowane.I wreszcie korelacja równa 0oznacza, że dwie zmienne nie są ze sobą skorelowane. Posługiwanie się pomiarami ma wiele zalet, a jedną z nich jest możliwość wyodrębniania ibadania grup reprezentatywnych dla populacji.Odpowiedzi na pytania badaczy są użytecznejedynie wtedy, gdy są odbiciem sądów całej populacji, a nie jedynie osób tworzących próbę.Badacze posługujący się pomiarami bardzo starają się, by włączane do próby osoby były dlatejże populacji reprezentatywne.Owa reprezentatywność dotyczy zwykle pewnej liczbyzmiennych, ważnych z punktu widzenia przeprowadzanych badań (np.wiek, wykształcenie,religia, płeć, wysokość dochodów).Jednocześnie badacze starają się zapewnićreprezentatywność próby poprzez odwołanie się do losowego doboru ludzi z populacji jakocałości.Znaczy to tyle, że każdy człowiek wchodzący w skład populacji ma taką samą szansęna pojawienie się w próbie.Jeżeli próba dobrana jest losowo, możemy założyć, żeodpowiedzi tworzących ją osób harmonizują z opiniami całej populacji [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • drakonia.opx.pl
  • Linki