[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Łącznie zatrudnionych nauczycieli stanowi liczbę 30.W szkole mieści się piętnaście izb lekcyjnych oraz sala informatyczna, sala do gimnastyki korekcyjnej i sala gimnastyczna.Na terenie przyszkolnym znajdują się boiska szkolne, a w jego sąsiedztwie piękne tereny leśne, z których korzystają nauczyciele i uczniowie podczas zajęć szkolnych.Mieszkańcom Kacka służą jako miejsce rodzinnych spacerów.Jednozmianowy system nauki pozwala uczniom na spotkanie po zajęciach wybranych przez siebie grupach nieformalnych albo kółkach zainteresowań, które oferuje już szkoła.Uczniowie po zajęciach lekcyjnych mogą rozwijać swoje zainteresowania w kółkach: plastycznych, technicznych, muzycznych, teatralnych, ekologicznych, biologicznych, informatycznych oraz sportowych (łącznie z organizacją wyjazdów na basen).O zainteresowaniu tą formą zajęć świadczy duża frekwencja.Większość mieszkańców Małego Kacka to właściciele domków jednorodzinnych, w których mieszkają rodziny wielopokoleniowe.Zatem „gdyńska trzynastka” znana jest przez dziadków i rodziców naszych wychowanków.Szkoła jest bliska ich sercu i żyje w ich wspomnieniach.Niewielka liczba rodzin zamieszkuje w znajdujących się w tej dzielnicy czterech blokach lub wynajmuje mieszkania.Zróżnicowany też jest stan materialny i finansowy rodzin, z których dzieci uczęszczają do tej szkoły.Jedni żyją w dostatku, inni potrzebują materialnej i finansowej pomocy od szkoły, opieki społecznej, gminy i sponsorów.Różne jest też wykształcenie mieszkańców, jedni kończyli swą edukację na szkole zasadniczej, inni zaś na średniej, nieliczni mają wyższe.Przedstawiony w pracy materiał empiryczny pochodzi z badań wykonanych w drugim półroczu roku szkolnego 2004/2005, którymi objęłam grupę 38 uczniów w wieku 8 i 9 lat.W badanej grupie było 20 dziewcząt (51, 3 %) i 19 chłopców (48, 7 %) stanowiących badaną populację.Dane te przedstawione są w tabeli 4.Tabela 4.Wiek i płeć badanej populacji.płećwiekCHŁOPCYDZIEWCZĘTARAZEMN%N%N%8 lat1157,97351846,29 lat842,113652153,8Ogółem191002010039100źródło: badania własneZ danych liczbowych ujętych w tabeli nr 4 wynika, że w badanej populacji było 57,9% chłopców w wieku 8 lat i 42,1% w wieku 9 lat.Natomiast dziewcząt w wieku 8 lat co stanowi 35% i w wieku 9 lat co daje 65%.ROZDZIAŁ IVANALIZA BADAŃ WŁASNYCHCelem tej pracy była analiza niektórych czynników środowiska rodzinnego i rówieśniczego na proces uspołeczniania dziecka.Badanie środowiska rodzinnego i rówieśniczego jest zadaniem trudnym, gdyż rodzina stanowi pierwszy, podstawowy czynnik uspołeczniania dziecka, natomiast grupa rówieśnicza w miarę dorastania nabiera coraz większego znaczenia i przesuwa się z najbliższej rodziny na kręgi towarzyskie.Nie ulega wątpliwości, że różne składniki środowiska rodzinnego i rówieśniczego wywierają na dziecko wpływ, który może być wychowawczo pożądany lub niepożądany.Poznanie obu środowisk badanej grupy jest uzasadnioną koniecznością szukania wyjaśnień jak one uwarunkowywują proces uspołeczniania.Dzięki zastosowaniu wyżej wymienionej metodologii mogę przedstawić wyniki moich badań w formie zestawień i obliczeń.Uzyskane od respondentów odpowiedzi w kwestionariuszach ankiet przygotowanych przeze mnie pogrupowałam tematycznie i zestawiłam w tabelkach.Przy podsumowywaniu wyników badań podliczałam dane zawarte w kwestionariuszach dla dzieci i rodziców.4.1.Analiza środowiska rodzinnegoW literaturze psychologiczno-pedagogicznej pojęcie struktura rodziny „obejmuje złożony zakres czynników środowiska rodzinnego, takich jak: skład osobowy rodziny, stan liczebny, stosunki prawno-społeczne łączące członków rodziny oraz więzi osobiste funkcjonujące między nimi”.Rodzina jest bezsprzecznie podstawowym środowiskiem, które stwarza warunki do ukształtowania istotnych postaw społecznych oraz najważniejszych jego cech intelektualnych i emocjonalnych.Jednak ze względu na wieloaspektowość współczesnego życia społecznego, na najrozmaitsze powiązania i zależności, w których znajduje się dziecko, nawet najbardziej otwarta rodzina nie może sama, bez współpracy z innymi grupami społecznymi ukształtować pełnowartościowego członka społeczeństwa.Rodzina posiada określone cechy społeczne, którymi są struktura i wielkość rodziny, wykształcenie rodziców, czynność zawodowa, stan ekonomiczny i warunki bytowe.Tabela nr 5 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • drakonia.opx.pl
  • Linki