[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Należy przyjąć założenie, iż usługi środowiska stanowią również jedenz obszarów badawczych współczesnej ekonomiki usług, warunkujący rozwój badańekonomiczno-ekologicznych w zakresie ekonomii zrównoważonego rozwoju.3737Praca została przygotowana na podstawie wystąpienia autora Usługi środowiska w bada-niach ekonomiczno-ekologicznych i dyskusji podczas Jubileuszowej Konferencji z okazji XX-le-cia istnienia Fundacji Ekonomistów Zrodowiska i Zasobów Naturalnych na temat: Ekonomiai środowisko  przyszłość teorii i badań na bazie 20-letnich doświadczeń, Supraśl, 11 i 12 paz-dziernika 2012. POLITYKA EKOLOGICZNAI ZARZDZANIEZRODOWISKIEMECOLOGICAL POLICYAND ENVIRONMENTALMANAGEMENTEkonomia i Zrodowisko 1 (44) " 2013 Ekonomia i Zrodowisko " 1 (44) " 2013Marcelina WięckowskaZARZDZANIE RYZYKIEM EKOLOGICZNYMDETERMINOWANYM DZIAAALNOZCIANTROPOGENICZN W ZAKRESIE EMISJIDWUTLENKU WGLA DO ATMOSFERYMarcelina Więckowska, mgr  Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniuadres korespondencyjny:ul.Gagarina 11, 87-100 Toruńe-mail: marcw@doktorant.umk.plECOLOGICAL RISK MANAGEMENT DETERMINED BYANTHROPOGENIC ACTIVITY IN TERMS OF THE EMISSIONOF CARBON DIOXIDE INTO THE ATMOSPHERESUMMARY: The elaboration highlights the role of financial instruments in the management of ecological risk.There were presented basic mechanisms in accordance with which the European emission permit trade isfunctioning and also the principles according to which term transactions which have the dominating role in tradeon carbon market are functioning.Furthermore, the article includes description of transaction infrastructure andproposals regarding standardization of the regulation basis defining the functioning of the instrumentsgenerated by the EU ETS system.KEY WORDS: carbon market, EU ETS, environmental derivatives, environmental finance, ecological riskmanagement, financial regulations, EUA, CER, ERU Polityka ekologiczna i zarządzanie środowiskiem 55WstępKonieczność przeciwdziałania zaburzeniom równowagi systemu klimatycz-nego spowodowała, że poprzez postanowienia międzynarodowe i regulacje legi-slacyjne narzucono wymóg redukcji emisji gazu cieplarnianego, jakim jest dwu-tlenek węgla, do poziomów wyznaczanych limitów.Dla działalności gospodar-czej objętej realizacją powyższej idei spełnienie celu prośrodowiskowego jestrównocześnie dodatkowym czynnikiem wpływającym na efektywność ekonomicz-ną.W celu spełnienia wytycznych związanych z ochroną środowiska w zakresieredukcji emisji CO2 wprowadzono system oparty na instrumentach rynkowych(market-based instrument), którymi są uprawnienia do emisji generowane na sku-tek implementacji mechanizmów zapoczątkowanych przez Protokół z Kioto.Motywem do podjęcia tematu jest fakt, iż rynek uprawnień do emisji dwu-tlenku węgla (carbon market) stał się częścią coraz wyrazniej wyłaniającego siędziału w dziedzinie finansów, którym są finanse w ochronie środowiska (envi-ronmental finance).Można dowodzić twierdzenia, iż architektura instytucjonal-no-regulacyjna rynku finansowego stwarza warunki do osiągnięcia celów w za-kresie ochrony klimatu.Celem artykułu jest wskazanie możliwości wykorzysta-nia instrumentów finansowych w zarządzaniu ryzykiem ekologicznym, będącymnastępstwem wpływu działalności gospodarczej człowieka na zaburzenie rów-nowagi klimatycznej w wyniku emitowania zanieczyszczeń do atmosfery.Europejski system handlu emisjami:zarys genezy i mechanizmy działaniaW 1992 roku w Rio de Janerio została zawarta Ramowa Konwencja Naro-dów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (United Nations FrameworkConvention on Climate Change  UNFCCC).Jest to umowa międzynarodowaustanawiająca ogólne wytyczne w zakresie przeciwdziałania zmianom klima-tycznym spowodowanym emisją gazów cieplarnianych do atmosfery.Trzy latapózniej było już oczywiste, że dobrowolne stosowanie się do nieadekwatnych(zbyt łagodnych) przepisów wynikających z samej Konwencji jest niewystarcza-jące.Wówczas rozpoczął się okres międzynarodowych negocjacji, których efek-tem był podpisany w 1992 roku Protokół z Kioto.Kraje rozwinięte w ramachProtokołu musiały zobowiązać się do redukcji emisji gazów cieplarnianych do2012 roku o wielkość wynegocjowanych limitów.Były to deklaracje prawniewiążące i dotyczyły 37 krajów uprzemysłowionych i Wspólnoty Europejskiej1.1United Nations Framework Convention on Climate Change, www.unfccc.int [25-08-2012]. 56 Ekonomia i Zrodowisko 1 (44) " 2013W 2002 roku państwa Unii Europejskiej postanowiły (decyzja 2002/358/WE), iż zgodnie z Protokołem z Kioto będą spełniać swoje zobowiązania w celuzmniejszenia antropogenicznych (czyli powstałych w wyniku działalności gospo-darczej człowieka) emisji gazów cieplarnianych.Implementacja do prawodaw-stwa unijnego postanowień Protokołu została dokonana poprzez kolejne dyrek-tywy: 2003/87/WE, 2004/101/WE oraz 2009/29/WE.Mechanizmy, na którychbazuje ustawodawstwo wspólnotowe, obejmuje:" system handlu uprawnieniami do emisji (Emission Trading Scheme  ETS);" mechanizm czystego rozwoju (Clean Development Mechanism  CDM);" wspólne wdrożenia (Joint Implementation  JI).Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) jest kluczowymnarzędziem wykonawczym polityki Unii Europejskiej w zakresie zmian klimatu;EU ETS działa na zasadzie  cap and trade. Cap symbolizuje limit i oznacza,że możliwość emitowania zanieczyszczeń jest ograniczona. Trade , czyli handelpowoduje, że limit ten można zwiększyć poprzez dokupienie uprawnień do emi-sji.Sprzedawcą uprawnień może być na przykład przedsiębiorstwo, które niewykorzystało wszystkich odgórnie przyznanych European Union Allowances(EUA) z uwagi na wcześniej dokonane inwestycje proekologiczne w technologieniskowęglowe2.Etap I (pilotażowy) wdrażania systemu EU ETS obejmował lata 2005-2007.W tym czasie testowano między innymi organizacyjne rozwiązania, na przykładsposób monitorowania i weryfikacji rzeczywistej emisji.Wówczas zainicjowanotakże wolny handel zezwoleniami i ustalono cenę emisji dwutlenku węgla [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • drakonia.opx.pl
  • Linki