[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W rzeczywistości , ni e jestt o j ednak s a moz ni s z c z e ni e " , lecz nade wszystko zwyci ęstwo Bogai Chrystusa.Zło zostaj e wrzucone do j eziora ogni a" (Ap 19,20; 20,10.14).W t en sposób, przy pomocy apokal i pt ycznych obrazów, Jan kreśl i1 8wizj ę ostatecznej sytuacj i st worzeni a w momenci e sądu.Obrazy te ni eodnoszą się do hi storycznego przebi egu losów świ ata.Ni e ukazuj ą jegozi emski ch dziejów, lecz eschatol ogi czne spełni eni e.Dl at ego chyba ni ema tu mowy o odpuszczeni u grzechów.Apokal i pt yczny char akt er wizjini e pozwal a odnosi ć ich do wydar zeń zi emski ch.Czy j ednak aut or Apokal i psy ni e czyni i pod t ym wzgl ędem wyj ątku, ki edy zestawi a kat al oggrzesznych post aci l udzki ch, równi eż wrzuconych do ogni stego j eziora(Ap 2,15; 21,8; 22,15)? Czy ni e j est to mi mo wszyst ko ostrzeżeni e dl ażyj ących (zob.Ap.22,11), podobne do przestrogi z 1 Kor 6,9-10?Końcowe rozdzi ały Apokal i psy ukazuj ą sytuacj ę poza grani camiczasu.Jest to wizj a sądu i ost at ecznego przej ści a świ at a doczesnego dowi eczności.Wizj a ta zawi era świ adect wo o możl i wości odrzuceni a, aleni e jest scenari uszem wydarzeń ost at ni ch.Możl i wość ta leży w samejnat ur ze sądu, który %7łydzi poj mowal i j ako sąd kończący się zbawi eni eml ub odrzuceni em.Nadzi ej a na powszechne ocal eni e ni e j est wi ęc wol naod boj azni.Poni eważ sędzią j est Zbawi ci el mi łuj ący ludzi , nadzi ej amoże j ednak wzi ąć górę nad l ęki em.e.Zbawcza moc łaski i wi erności BogaZ wi el u wypowi edzi bi bl i j nych t chni e głęboki e prześwi adczeni e,że Bóg zatroszczy się o to, aby prześci gnąć człowi eka, żeby łaska okazała się mocni ej sza niż l udzki grzech, aby odkupi eni e ogarnęło wszystki ch i wszystko. Ni e t ak samo ma się rzecz z przest ępst wem j ak z dar em łaski.[.] Gdzi e j ednak wzmógł się grzech, t am j eszcze obficiejrozl ała się łas ka" (Rz 5,15.20).Tę obfitość łaski " (Rz 5,17) wi dać w stosunku do upadku pi erwszego człowi eka (zob.Rz 5,15-16.18-21).Czyzuchwal s t wem jest spodzi ewać się jej t akże w st osunku do i nnych?Pawi owe słowa brzmi ą ni emal j ak hymn o zwyci ęstwi e łaski.Jest toświ adect wo ni ezrównane. Nadzi ej a zawi eść ni e może, poni eważ mi łośćBoża rozl ana jest w sercach naszych przez Ducha Zwi ętego, który zostałnam dany" (Rz 5,5).Uzasadni eni e jest tyl ko j edno: Bóg zaś okazuj e84nam swoją mi łość właśni e przez to, że Chryst us umar ł za nas, gdyśmybyl i jeszcze grzeszni kami.Tym bardzi ej wi ęc będzi emy przez Ni egozachowani od karzącego gni ewu, gdy t eraz przez kr ew Jego zostal i śmyusprawi edl i wi eni.Jeśl i bowi em będąc ni eprzyj aci ółmi , zostal i śmypoj ednani z Bogi em przez śmi erć Jego Syna, to t ym bardzi ej , będąc jużpoj ednani , dost ąpi my zbawi eni a przez Jego życi e" (Rz 5,8-10).Sol i darność w grzechu ustępuj e zbawczej sol i darności l udzi wChrystusi e (zob.Rz 5,17-18; 1 Kor 15,21-22).W Pawi owych przeci wst awi eni ach pi erwszego i drugi ego Adamaodsłani a się zamysł samego Boga.To On przeci wst awi ł posłuszeństwoi mi łość swego wci el onego Syna ni eposłuszeńst wu grzesznego człowi eka.Dl atego, j ak to pl astyczni e ukazuj e mot yw i konografi i zstąpi eni a dopiekieł, Chryst us ocali ł pi erwszego przestępcę i grzeszni ka, wyprowadzaj ąc go z ot chłani.Tą samą mocą może ocali ć i nnych, z kt órymi łączygo pokrewi eńst wo j ednej nat ur y l udzki ej.W swojej ni epoj ętej wol nościBóg potrafi zwyci ężyć świ at " i bezdroża wol ności człowi eka.Czyinaczej odważyłby się wzi ąć na siebie ryzyko obdarzeni a l udzi wol ności ą? Jeżel i Boska mi łość wymaga dar u wol ności , to potraf i także tęwol ność ocalić.Tyl ko głęboka i ntui cj a religij na pozwal a przeczuć, i ż Bógjest pewny swego zwyci ęstwa, t ak j ak był go pewny Chrystus: miej cieodwagę: Jam zwyciężył świ at " (J 16,33).W wypowi edzi ach apostoła Jana ni e br ak podobnych wypowi edziwskazuj ących na powszechność łaski i zbawi eni a (zob.J.3,17).Chryst usumar ł ni e tyl ko za dobrych", kt órzy przyj muj ą Jego słowo, ale i za złych", którzy Go odrzucaj ą, by rozproszone dzieci Boże zgromadzi ć1 9w j edno" (J 11,52).Grzech wpr owadza naj wi ększe rozproszeni e.Chryst us jest światłości ą prawdzi wą, kt ór a oświ eca każdego człowi eka,gdy na świ at przychodzi " (J 1,9).Wszyscy l udzi e pozostaj ą w zasi ęguoddzi aływani a Jego zbawczej mocy: Ja, gdy zost anę nad ziemi ęwywyższony, przyci ągnę ws z y s t k i c h do si ebi e" (J 12,32; podkr.W.H.).Dobr y Past erz oddaj e życie swoj e za istoty sobi e powi erzone (zob.J10,11.14.15). Mam t akże i nne owce, kt óre ni e są z tej owczarni
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Linki
- Indeks
- Clancy Tom Jack Ryan 07 Suma wszystkich strachów tom 1
- poj%eacie+%9crodowiska+mo%bfe+by%e6+interpretowane+we+wszystkich+naukach+w+r%f3%bfny+spos%f3b++z+kt%f3rych+dwa+s%b9+szczeg%f3lnie+donios%b3e
- Iris Johansen Eve Duncan 04 Wszystkie kłamstwa
- Wharton William Tam gdzie spotykaja sie wszystkie swiaty
- Zwyciezca bierze wszystko 3 Aneta Jadowska
- Lennox Judith Wszystkie moje siostry
- Mengestu Dinaw Wszystkie Nasze Imiona
- Han Jenny Do wszystkich chlopcow, ktorych
- Kendal Claire Wiem o tobie wszystko
- Nora Roberts Kwartet Weselny IV Miłosne Przysięgi
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- nela2809.opx.pl