[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Uczenie umiejÄ™tnoÅ›cispoÅ‚ecznych zaÅ‚ożone jest w celach terapii bazujÄ…cych na koncepcjach spoÅ‚ecznego uczenia(np.ćwiczenie szeregu umiejÄ™tnoÅ›ci w treningu asertywnoÅ›ci).Tworzone sÄ… grupy, którychgłównym celem jest ćwiczenie umiejÄ™tnoÅ›ci spoÅ‚ecznych  np.dla pacjentówpsychiatrycznych dÅ‚ugo hospitalizowanych przed wypisaniem ze szpitala.Duże znaczeniemoże mieć dla pacjenta możliwość psychodramatycznego odegrania sytuacji zaÅ‚atwianiasprawy w urzÄ™dzie, szukania zatrudnienia.DorastajÄ…cy chÅ‚opiec z trudnoÅ›ciamiadaptacyjnymi może wiele skorzystać odgrywajÄ…c scenÄ™ zaproszenia dziewczyny dokawiarni.W grupach, w których funkcjonuje staÅ‚a reguÅ‚a wzajemnego udzielania informacjizwrotnych, pacjenci mogÄ… dużo dowiedzieć siÄ™ o wÅ‚asnych nieprzystosowawczychzachowaniach spoÅ‚ecznych.DowiadujÄ… siÄ™, na przykÅ‚ad, że unikanie kontaktu wzrokowego zdrugÄ… osobÄ… utrudnia zbliżenie siÄ™ do niej, bardzo dÅ‚ugie przerwy w mówieniu lub bardzodetaliczne opowiadanie nuży i dekoncentruje rozmówcÄ™.Osobie pozbawionej bliskichzwiÄ…zków grupa terapeutyczna może dać pierwszÄ… okazjÄ™ do otrzymania peÅ‚nych, dokÅ‚adnychinformacji na temat jej zachowaÅ„, które wzbudzajÄ… w innych sympatiÄ™, chęć zbliżenia siÄ™ oraztakich, które zÅ‚oszczÄ…, dystansujÄ…, sÄ… niezrozumiale.OczywiÅ›cie grupa terapeutyczna oferujezwykle wiÄ™cej niż możliwość prostego rozpoznania uczuć i ustosunkowaÅ„ innych ludzibÄ™dÄ…cych reakcjÄ… na zachowania danej osoby.CzÄ™sto możliwość uzyskania takich informacjiinicjuje proces zmian.3.7.NAZLADOWANIEKolejnym mechanizmem zmiany jest naÅ›ladowanie.Pacjenci niekiedy siedzÄ…,wykonujÄ… gesty, mówiÄ…, a nawet myÅ›lÄ… podobnie jak psychoterapeuta.W grupie, na drodzemodelowania, mogÄ… przejmować zachowania także innych uczestników.Znaczenie zachowaÅ„imitacyjnych w procesie terapii jest trudne do oceny.NaÅ›ladowanie pojedynczych reakcjimoże być pierwszÄ… próbÄ… eksperymentowania z nowymi zachowaniami i w tym znaczeniuinicjować proces zmiany.W grupach psychoterapeutycznych znane jest zjawisko uzyskiwania poprawy dziÄ™kiobserwacji terapii innego pacjenta o podobnej konstelacji problemów.Opisywane jest ono wliteraturze jako terapia  widza".PoÅ›redniczÄ… w nim najprawdopodobniej bardziej zÅ‚ożone procesy, takie jak emocjonalne wczuwanie siÄ™, identyfikacja i wreszcie naÅ›ladowaniezachowaÅ„.3.8.INTERPERSONALNE UCZENIEYalom (1975) mechanizmowi temu przypisuje kluczowe znaczenie w terapii, Jegorozumowanie jest nastÄ™pujÄ…ce.Objawy psychiatryczne majÄ… swoje zródÅ‚o, a równoczeÅ›niebieżący wyraz w zaburzonych zwiÄ…zkach interpersonalnych.GrupÄ™ psychoterapeutycznÄ…można traktować jako spoÅ‚eczny  mikrokosmos", tzn.miniaturowÄ… reprezentacjÄ™ Å›wiataspoÅ‚ecznego.Daje ona możliwość nieskrÄ™powanego rozwoju interakcji pomiÄ™dzyuczestnikami.Przed wejÅ›ciem do grupy terapeutycznej pacjent byÅ‚ czÅ‚onkiem grup, które goodrzucaÅ‚y, w konsekwencji zinterioryzowaÅ‚ negatywny obraz wÅ‚asnej osoby.Nie mógÅ‚ jednakuczyć siÄ™ na bazie tych doÅ›wiadczeÅ„, ponieważ czÅ‚onkowie grup nie mówili mu, dlaczego goodrzucajÄ….Nie nauczyÅ‚ siÄ™ także rozróżniać możliwych do zobiektywizowania aspektówwÅ‚asnego zachowania od obrazu wÅ‚asnego  ja".Rzetelne informacje zwrotne, funkcjonujÄ…cew grupie terapeutycznej, dajÄ… możliwość takiego różnicowania.Uruchamiana jest nastÄ™pujÄ…casekwencja.Pacjent wchodzÄ…c do grupy demonstruje j dostÄ™pne mu dotychczas zachowania.DziÄ™ki sprzężeniu zwrotnemu i samoobserwacji zaczyna zdawać sobie sprawÄ™ z naturywÅ‚asnych zachowaÅ„ oraz z ich wpÅ‚ywu na uczucia innych ludzi do niego, opinie innych o nimsamym.Po uÅ›wiadomieniu sobie tych elementów zaczyna także zdawać sobie sprawÄ™, że jestautorem wÅ‚asnego Å›wiata spoÅ‚ecznego i tylko on może go zmieniać.W konsekwencji tejÅ›wiadomoÅ›ci pacjent może stopniowo podejmować nowe sposoby zachowania i wyrażaniasiebie.PrawdopodobieÅ„stwo zmiany jest funkcjÄ…: motywacji do zmiany, sztywnoÅ›ci strukturosobowoÅ›ci, ale także stopnia zaangażowania czÅ‚onków grupy.Nowe zachowania podjÄ™te wgrupie zaczynajÄ… być prezentowane na zewnÄ…trz niej  w realnym życiu.Stopniowouruchamiana jest  spirala adaptacyjna".Nowe zachowania majÄ… szansÄ™ być bardziejwzmacniajÄ…ce dla pacjenta, jak i dla otoczenia.Inni ludzie odpowiadajÄ… na nie pozytywnie,okazujÄ…c wiÄ™cej akceptacji.Obniża siÄ™ niepokój, roÅ›nie samoocena, co dalej motywuje dozmian.W pewnym momencie  spirala adaptacyjna" osiÄ…ga autonomiÄ™ i profesjonalneleczenie przestaje być potrzebne.Aby umożliwić uczenie interpersonalne pacjentów, psychoterapeuta powinienpodejmować specyficzne zabiegi: oferować precyzyjne sprzężenie zwrotne, dodawać odwagiw dokonywaniu samoobserwacji, klaryfikować znaczenie odpowiedzialnoÅ›ci za rodzajzwiÄ…zków z ludzmi i ich zmianÄ™, wzmacniać próby przenoszenia poza grupÄ™ nowych formwyrażania siebie.3.9.SPÓJNOZ GRUPYSpójność grupy jest traktowana jako bardzo ważny czynnik psychoterapeutyczny.Jestwarunkiem efektywnej terapii.NajproÅ›ciej jest rozumiana jako atrakcyjność grupy dlawszystkich jej czÅ‚onków (Yalom 1975, Roark, Sharah 1989).Uznawana jest za odpowiednikzwiÄ…zku terapeutycznego w terapii indywidualnej.Braaten (1990) na podstawie badaÅ„ empirycznych wyodrÄ™bnia nastÄ™pujÄ…ce jejwymiary: (l) atrakcyjność i wzajemne powiÄ…zania, (2) wsparcie i troska, (3) sÅ‚uchanie iempatia, (4) ujawnianie  ja" i sprzężenie zwrotne, (5) procesy wykonawcze i osiÄ…ganie celów.Za warunki rozwijania spójnoÅ›ci, które mogÄ… zaistnieć na poczÄ…tku terapii, uważa on:zdolność grupy do rozwiÄ…zywania konfliktów i rebelii, do tworzenia konstruktywnych norm ibudowania kultury grupy, redukowania unikania i obronnoÅ›ci.Warunkami sprzyjajÄ…cymi spójnoÅ›ci grupy przed rozpoczÄ™ciem psychoterapii sÄ…: dobór odpowiednich uczestników,zrównoważona kompozycja grupy, skuteczna informacja o zasadach funkcjonowania grupy,podjÄ™cie kontraktu (Braaten 1992).Roark i Sharah (1989) wykazali dziÄ™ki badaniom nadgrupami terapeutycznymi i grupami rozwoju osobistego, że spójność grupowa koreluje zempatiÄ…, ujawnianiem Ja", akceptacjÄ… i zaufaniem.Te cztery zmienne sÄ… wzajemnieskorelowane.Praca Bednara i Lawlisa (1971) pozwoliÅ‚a na wyodrÄ™bnienie trzech istotnych dymensjiczÄ™sto uwzglÄ™dnianych w badaniach nad spójnoÅ›ciÄ…: (l) wyrażanie uczuć, (2) znaczÄ…ceuczestnictwo w grupie, (3) empatia, ciepÅ‚o i autentyczność ze strony psychoterapeuty, jakrównież czÅ‚onków grupy.Wszystkie te trzy wymiary funkcjonowania grupy wiÄ…zaÅ‚y siÄ™ zkonstruktywnymi zmianami osobowoÅ›ci uczestników terapii.Niezależnie od pewnych różnic w wyodrÄ™bnianiu wymiarów skÅ‚adajÄ…cych siÄ™ naspójność grupy wyniki badaÅ„ konsekwentnie wskazujÄ… na wyraznÄ… zależność miÄ™dzy tÄ…zmiennÄ… a rezultatami terapii (Corey, Corey 1982, Yalom 1975).Grupy spójne sÄ… bardziejproduktywne, jej czÅ‚onkowie sÄ… bardziej skÅ‚onni wpÅ‚ywać nawzajem na siebie i sÄ… otwarci nataki wpÅ‚yw, czujÄ… siÄ™ bezpieczniej, potrafiÄ… wyrażać zÅ‚ość w bardziej konstruktywny sposóbw porównaniu z uczestnikami grup mniej spójnych [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • drakonia.opx.pl
  • Linki