[ Pobierz całość w formacie PDF ]
."Ale\ proszę! - odpowiadam - dopiero wtedy, gdy jesteście Jedynymi, mo\ecie - jako to, czymjesteście - ze sobą obcować.Najbardziej zawziętego krytyka dosięga klątwa własnej zasady.Odrzucając wszelkąwyłączność uwalnia się on od religijności, patriotyzmu, itd., zrywając więzi jedna po drugiej,izoluje się od ludzi wierzących, patriotów, itd., a\ w końcu zostaje sam.On właśnie musipozbyć się dosłownie wszystkiego, co wyłączne bądz prywatne; a co mo\e być bardziejwyłącznego ni\ wyłączna, jedyna, własna osoba!A mo\e mniema on, \e lepiej byłoby, gdyby Wszyscy stali się "ludzmi" i zrzekli sięwyłączności? Ale właśnie dlatego, \e "Wszyscy" oznacza "ka\dy z osobna", zachodzi tunajjas-krawsza sprzeczność, gdy\ "jednostka" to sama wyłączność.Choć humanista nieaprobuje u jednostki \adnej prywatności czy wyłączności, \adnych prywatnych myśli czy te\dziwactw; choć krytykuje wszystko dookoła, bowiem jego nienawiść wobec prywatności jestabsolutna i fanatyczna; choć nie toleruje prywatności, gdy\ jest nieludzka - to nie mo\e onprzecie\ odrzucić samej osoby prywatnej, bo jej hart opiera się jego krytyce, i musi sięzadowolić tym.\e uzna ją za "osobę prywatną", pozostawiając jej w końcu całą prywatność.Co uczyni społeczeństwo, które nie troszczy się dłu\ej o to, co prywatne? Czy poło\y kresprywatności? Nie, "podporządkuje ją interesom społeczeństwa, a prywatnej woli pozwoliustanowić tyle świąt, ile tylko zechce, byle nie160Część pierwsza.Człowiekkolidowała z interesem ogółu"*.Dopuszcza się wszelką prywatność, tzn.nie jest onaprzedmiotem zainteresowania społeczeństwa."Odcięcie się Kościoła i religii od nauki jest dowodem na to, \e są one tym, czym byłyzawsze - sprawą czysto prywatną (mimo i\ pozornie uchodziły za podstawę i niezbędneuzasadnienie istnienia państwa).Nawet wówczas, gdy pozostawały z państwem w ścisłymzwiązku, nadając mu chrześcijański charakter, dowodziły jedynie tego, \e państwo nierozwinęło jeszcze swojej ogólnej idei politycznej, \e ustanawiało wyłącznie prywatne prawa.Były one najlepszym wyrazem tego, \e państwo jest sprawą prywatną i ze sprawamiprywatnymi ma do czynienia.Z chwilą, gdy państwo zbierze siły i odwagę, aby wypełnić wkońcu swe powszechne przeznaczenie i stać się wolnym, a zatem gdy będzie w stanie pokazaćjednostkowym interesom i sprawom prywatnym ich właściwe miejsce - wtedy religia iKościół staną się tak wolne jak nigdy przedtem.Jako sprawy czysto prywatne i zaspokojenieczysto osobistych potrzeb, pozostawi się je samym sobie, a ka\da jednostka, ka\da gmina iwspólnota kościelna będą mogły troszczyć się o zbawienie duszy tak, jak chcą i uwa\ają zastosowne.Ka\dy będzie troszczył się o zbawienie własnej duszy zgodnie z osobistą potrzebą i zaakceptuje oraz opłaci jako duszpasterza tego, kto najlepiej ową potrzebę zaspokoi.I wkońcu pozostawi się naukę w spokoju".**Co jednak\e ma z tego wyniknąć? Czy ma to być koniec społecznego \ycia, czy zniknąć mawszelka towarzyskość,* Bruno Bauer, Die Judenfrage [wyd.cyt.], s.66.[Stirner przekręca sens stów Bauera, którymówi o "interesie państwowym" i o "ogólnym interesie państwa".]** Bruno Bauer, Die gute Sache der Freiheit [und meine eigene An-gelegenheit, Zurych iWinterthur], ss.63 - 64.//.Ludzie starej i nowej ery161wszelkie braterstwo, wszystko, co powstało dzięki zasadzie miłości czy te\ społeczeństwu?Jak gdyby nie było tak, \e zawsze Jeden Drugiego szuka ir potrzebie; \e Jeden Drugiemumusi się podporządkować, gdy go potrzebuje.Ró\nica jest jednak\e taka, \e wtedy jednostkarzeczywiście jednoczy się (vereinigt) z inną, podczas gdy przedtem poprzez więzy związanabyła z innymi: ojca i niepełnoletniego syna łączy pewna więz - nale\ą do tej samej rodziny (są"poddanymi" rodziny); gdy syn stanie się pełnoletni, będą mogli postępować niezale\nie,tworząc związek egoistów, w którym pozostanie synostwo i ojcostwo, lecz w którym ojciec isyn nie będą niczym wzajemnie związani [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • drakonia.opx.pl
  • Linki