[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Św.Hieronim: Zapytajmy zatem heretyków, którzy uważają te dwie natury za sobie przeciwne, czywedle ich poglądu, iż dobre drzewo nie może wydać złego owocu, w jaki sposób Mojżesz, jako dobredrzewo zgrzeszył przy wodzie sprzeciwu, jak Piotr wyparł się Pana podczas Jego męki.Lub też, w jakisposób teściowa Mojżesza, jako złe drzewo, bo przecież nie uwierzyła w Boga Izraela, dała dobrą radę?Św.Jan Chryzostom: Chociaż Bóg nie nakazał karać fałszywych proroków, to jednak grozi im karąbożą, mówiąc: Wszelkie drzewo, które nie rodzi owocu dobrego, będzie wycięte i w ogień wrzucone.(.) Jeśli ktoś pilnie rozważy, to znajdzie dwie kary: odrzucenia i ognia.Kto bowiem płonie, zupełniejest wyrzucony z królestwa, i ta kara jest dotkliwsza.Wielu jednak lęka się tylko ognia; ja zaś twierdzę,że gorszą karą od samego ognia jest odłączenie od chwały.Nieprzerwaną karą jest ogień piekielny, leczjeśli nawet ktoś cierpiałby od dziesięciu tysięcy takich ogni, to powie, iż jest to nic wobec wyrzuceniaz chwały nieba i odrzucenia przez Chrystusa.Św.Hieronim: Tak jak wcześniej powiedział o tych, którzy prowadzą dobre życie, a jednak nie będąprzyjęci z powodu nikczemności nauki, to samo teraz stwierdza o tych, co wprawdzie zachowują całąnaukę, niszczą ją jednak złymi czynami.Konieczne jest więc dla sług Boga, aby czyny odpowiadałysłowom, a słowa nauce.Stąd mówi się: Nie każdy, który mi mówi: Panie, Panie, wejdzie do królestwaniebieskiego.214Św.Jan Chryzostom: Chrystus nauczył już odróżniania fałszywych i prawdziwych proroków po ichowocach, teraz także jaśniej poucza, po jakich owocach odróżnić prawdziwych nauczycieli odfałszywych.Św.Augustyn: Nie sądźmy, że nagroda należy się tym, o których wcześniej powiedziano, iż ktoś z nichbędzie mówił: Panie, Panie.Nagroda przysługuje tym, którzy pełnią wolę Boga, dlatego się mówi: aleten, co czyni wolę Ojca mego, który jest w niebiosach, ten wejdzie do królestwa niebieskiego.Św.Jan Chryzostom: Czym jest zaś wola boża, o tym mówi sam Pan: „A ta jest wola Ojca mego, którymię posłał, żeby każdy, który widzi Syna, i wierzy weń, miał życie wieczne”.Słowo uwierzeniaobejmuje i wyznanie i działanie.Jeśli więc ktoś nie wyznaje lub też nie postępuje zgodnie ze słowemChrystusa, nie wejdzie do królestwa niebieskiego.(.) Nie mówi zaś: ten, co czyni wolę moją, lecz Ojcamego (.).Jedna i ta sama jest bowiem wola Ojca i Syna.Niedziela ósma po Zesłaniu Ducha Świętego Ewangelia św.Łukasza,16,1-9Łk 16, 1-9W owym czasie: Rzekł Jezus uczniom swoim tę przypowieść: Był pewien człowiek bogaty, który miałwłodarza; i doniesiono mu o nim, że roztrwonił dobra jego.I wezwał go i rzekł mu: Cóż to słyszę otobie? Zdaj sprawę z włodarstwa twego, bo już nie będziesz mógł włodarzyć.I rzekł włodarz sam do siebie: Cóż uczynię, skoro pan mój odejmuje mi włodarstwo? Kopać nie mogę,żebrać się wstydzę.Wiem, co uczynię, żeby, gdy będę złożony z włodarstwa, przyjęli mnie do domówswoich.Wezwawszy zatem dłużników pana swego każdego z osobna, mówił pierwszemu: Ile winieneśpanu memu? A on odpowiedział: Sto barył oliwy.I rzekł mu: Weź zapis swój, a siądź natychmiast, anapisz: pięćdziesiąt.Potem drugiemu rzekł: A ty ileś winien? A on rzekł: sto miar pszenicy.I rzekł mu:Weź zapis swój, a napisz: osiemdziesiąt.I pochwalił pan niesprawiedliwego włodarza, że roztropnie uczynił; bo synowie tego świataroztropniejsi są niż synowie światłości.I ja wam powiadam: Czyńcie sobie przyjaciół z mamonyniesprawiedliwości, aby, gdy ustaniecie, przyjęli was do wiecznych przybytków.Św.Jan Chryzostom: Rzekł Jezus uczniom swoim tę przypowieść: Był pewien człowiek bogaty, którymiał włodarza.Nie zostaliśmy ustanowieni panami we własnym domu na tym świecie, lecz jako gościei przybysze prowadzeni tam, dokąd nie chcemy i w czasie, o którym nie wiemy.Kto teraz jest bogaty,szybko stanie się żebrakiem
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Linki
- Indeks
- 303 Pytań i odpowiedzi w. Augustyn, w. Tomasz z Akwinu, kard. Newman
- Stezala Tomasz Elbing 1945 t1 Odnalezione wspomnienia (MR)
- Piatek Tomasz Ukochani Poddani Cesarza 1. Zmije I Krety
- Inwestowanie pieniędzy w praktyce Tomasz Bar full
- Tomasz z Akwinu ST24 Wcielenie Słowa Bożego
- Goban Klas Tomasz Media i komunikowanie masowe
- TOMASZ BIAŁKOWSKI Trylogia kainicka 02.Kłamca
- Tomasz z Akwinu ST12 Wady i grzechy
- Jan Tomasz Gross Strach
- SHREVE ANITA TRUDNE DECYZJE
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- chiara76.htw.pl