[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Tak zaczęło się ciepłe, uspokajające przemówienie prezesa firmy specjalizującej sięw odzyskiwaniu metali z popiołów przemysłowych.Spotkał się z rodzicami inauczycielami szkoły podstawowej w małym mieście, do którego przenosiła swójzakład jego firma; miał on zostać zlokalizowany przy tej samej ulicy, przy którejmieściła się szkoła, po uzyskaniu ostatecznej zgody władz miasta.W miarę jak prezes przedstawiał szczegóły tego, co miało się stać po uruchomieniuzakładu, roztaczając wizje nowych miejsc pracy i korzyści finansowych dla miasta, jegoszczerość i troska o dobro dzieci i całej społeczności lokalnej budziły coraz większepoparcie zgromadzonych.Wydawał się taki pełen empatii i zrozumienia.Potem jednak przyszedł czas na zadawanie pytań.Jeden z rodziców, chemik,zapytał:  Ale przecież zamierzacie przerabiać popioły, które zawierają dioksynę,17 Bruce K.Pilling i Sevo Eroglu,  An Empirical Examination of the Impact of Salesperson Empathy and Professionalism and MerchandiseSalability on Retail Buyers Evaluations , Journal of Personal Selling and Sales Management, Winter 1994.18 Zob.te\: Murray R.Barrick, Michael K.Mount i Judy P.Strauss,  Conscientiousness and Perfomance of Sales Representatives: Test of theMediating Effect of Goal Setting , Journal of Applied Psychology 78 (1993).165 prawda? Czy nie ma ona silnego działania rakotwórczego? Jak będziecie przed tymchronić nasze dzieci?Pytanie to zbiło prezesa z pantałyku.Zaczął odpowiadać asekurancko, nawetwojowniczo, zwłaszcza wtedy, kiedy inni rodzice, nie tak ufni jak reszta, poprosili, bywyjaśnił, dlaczego wcześniej nie wspomniał o tym niepokojącym fakcie.Spotkanie zakończyło się postanowieniem rodziców o zasięgnięciu opinii ekspertaw sprawach toksyn przemysłowych i apelem do władz miejskich o publiczną dyskusjęprzed wydaniem zgody na uruchomienie zakładu.Empatia może być wykorzystywana jako narzędzie manipulacji.Przejawia się toczęsto jako pseudoempatia pozaspołeczna, która szybko znika, kiedy zostaniezdemaskowana.Przyjaciółka żaliła mi się na sprzedawczynie w sklepie z drogą odzieżą,który lubi odwiedzać:  Zawsze mówią, jak miło im jest znowu mnie widzieć i stale łażąza mną, starając się wciągnąć mnie w jakieś pogaduszki.A ja chcę, żeby dały mi spokójdo czasu, aż sama ich o coś nie zapytam.Potem, pewnego dnia, jedna zesprzedawczyń, zapytana znienacka, wyznała, że szef pouczył je, by wszczynałyprzyjazne rozmowy z klientkami, które wcześniej dokonały jakichś drogich zakupów.Jednak ta wymuszona życzliwość nie brzmiała szczerze i, prawdę mówiąc, odstręczyłamoją przyjaciółkę.Zdarza się, że mamy naturalne zabezpieczenia przed taką sztuczną empatią -zdolność wyczucia, jak moja przyjaciółka, kiedy okazywana nam życzliwość, troska izainteresowanie nie są szczere.Badacze, którzy oceniali osoby mające skłonność domanipulowania innymi, stwierdzili, że ci, którzy najsilniej przejawiają owąmakiaweliczną cechę, odznaczają się najsłabszą empatią.Natomiast ci, którzy sąnajbardziej ufni, którzy uważają, że ludzie są z natury dobrzy, z reguły najlepiejwczuwają się w uczucia innych19.Wyrzekanie się empatiiSam był głuchy na wysyłane przez innych sygnały emocjonalne.Odebrał telefon,usłyszał zduszony łkaniem głos kogoś, ktoś prosił o rozmowę z jego żoną, i podał jejsłuchawkę, mówiąc wesoło:  Marcy, to do ciebie!Elaine Hatfield, psycholog z Uniwersytetu Hawajskiego, która go zna, mówi:  Sam19 Mark Davis i Linda Kraus,  Personality and Empathic Accuracy , w: Ickes, Empathic Accuracy.166 nie odbierał przekazów emocjonalnych, bo inaczej nie mógłby się wykazać mniejszymwyczuciem 20.Nie wystarczy być potencjalnie zdolnym do empatii; musimy się jeszcze wykazaćwyczuciem.Niektóre osoby, pozornie niezdolne do empatii, mogą celowo sprawiaćtakie wrażenie - unikać okazywania troski czy zaniepokojenia o inne osoby po to, byutrzymać twardą linię postępowania i oprzeć się chęci udzielenia im pomocy21.Iprzyznać trzeba, że - stosowana z umiarem - nie jest to zła strategia w pracy.Menedżerowie, którzy przywiązują nadmierną wagę do utrzymywania poprawnychstosunków z podwładnymi albo starają się zaspokajać ich emocjonalne potrzebykosztem firmy, łagodząc na przykład wymagania, wypadają nader kiepsko22.Wsytuacjach, w których można zasadnie spodziewać się, że koszty okazania empatii będązbyt wysokie - na przykład przy negocjowaniu płac - osoby po obu stronach stołumogą czuć się zmuszone do skrywania swoich sympatii [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • drakonia.opx.pl
  • Linki