[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Uprawnienia do dokonywania zmian przysługują w powiecie i województwie zarządom, a w gminiewójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta).Zmiany te dokonywane są, analogicznie jak dla budżetupaństwa, w formach:- blokowania wydatków budżetowych,- gospodarowania rezerwami celowymi,- przeniesienia wydatków.Blokowanie oznacza okresowy lub obowiązujący do końca roku budżetowego zakaz dysponowaniaczęścią lub całością planowanych wydatków albo wstrzymanie przekazywania środków na realizacjęzadań finansowanych z budżetu.Blokowanie planowanych wydatków następuje w przypadkachstwierdzenia niegospodarności, opóźnień w realizacji zadań, nadmiaru posiadanych środków lubnaruszenia zasad gospodarki budżetowej.O decyzji blokowania organ wykonawczy zawiadamiaorgan stanowiący.Po uzyskaniu pozytywnej opini komisji właściwej do spraw budżetu organwykonawczy może przenieść zablokowane kwoty wydatków do rezerwy celowej.Rezerwy budżetowe planowane w budżecie mają charakter ogólny i celowy (specyfikują danezadanie).Z założenia rezerwa ogólna powinna być przeznaczona na wydatki nieprzewidziane inadzwyczajne.Ustawa o finansach publicznych nie zawiera jednak takich wymogów, można więcpokrywać z tej rezerwy wydatki o różnym charakterze.Rezerwy celowe mogą być tworzone nawydatki, których podziałów i wielkości nie można ustalić w okresie opracowywania budżetu (nie jestmożliwe przyporządkowanie danego wydatku do odpowiednich podziałek klasyfikacji budżetowej) orazktórych źródłem są środki pochodzące ze źródeł zagranicznych.Tworzone są one w budżeciepaństwa (przeznaczone m.in.dla jednostek samorządu terytorialnego) i w budżetach jednosteksamorządu terytorialnego.W budżecie państwa ujmowane były m.in.liczne rezerwy finansującepotrzeby jednostek samorządu terytorialnego, np.na usuwanie skutków powodzi, koszty wdrażaniareformy terytorialnej, dofinansowanie kosztów wdrażania reformy oświaty, realizację zadań oświaty iwychowania, inicjatywy wspierania edukacji na wsi, w tym pomoc materialną dla młodzieży wiejskiej,145/231program działań osłonowych i restrukturyzacji w ochronie zdrowia, centralne zakupy autobusówszkolnych przeznaczonych na dowożenie dzieci do szkół, wyposażenie pracowni internetowych wszkołach.W budżetach jednostek samorządu terytorialnego dysponowanie rezerwą celową zostało ograniczonedo 5% wydatków poszczególnego budżetu, rezerwą ogólną zaś do 1%.Zamiast organustanowiącego, który uprzednio mógł przekazać swe kompetencje organowi wykonawczemu,wskazanym w ustawie dysponentem rezerw jest w powiecie i województwie zarząd, a w gminie - wójt(burmistrz, prezydent miasta).Uprawnienie organu wykonawczego do gospodarowania rezerwami niejest jednak samodzielne.Może on przenosić wydatki z rezerw budżetowych dopiero po uzyskaniupozytywnej opini komisji właściwej do spraw budżetu.Ponadto zablokowane kwoty wydatków organwykonawczy może wprawdzie przenieść do rezerwy celowej, ale decyzję o przeznaczeniu środków zrezerwy celowej podejmuje organ stanowiący.Rezerwy celowe nie powinny być przeznaczane nadofinansowanie wynagrodzeń.Przenoszenie wydatków (franc.virement) oznacza zwiększenie środków na wykonywanie danegozadania, wraz z jednoczesnym zmniejszeniem wielkości środków dla innego zadania, niepowodującezwiększenia globalnej kwoty wydatków.Zarząd jednostki samorządu terytorialnego może dokonywaćsamodzielnie niektórych tylko przeniesień i innych zmian.Może przenosić wydatki z rezerw celowychzgodnie z planowanym przeznaczeniem wydatków.Przenoszenia mogą być dokonywane tylko zrezerw budżetowych.Inne możliwości zostały określone w tym przepisie ogólnie i nieprecyzyjnie jako„zmiany”, będące konsekwencją zmian kwot dotacji celowych i subwencji lub zmian innychplanowanych wydatków.Zmiany wydatków budżetowych w trakcie wykonywania budżetu, dokonywane przez organywykonawcze, prowadzą do naruszenia znaczenia uchwalonego budżetu i zmniejszenia roli organówstanowiących - uchwalających budżety - na rzecz organów bieżącego zarządzania.Nie powinny byćwięc nadużywane.Możliwość korekty uchwalonego budżetu w drodze przeniesień doznaje więcograniczeń i zakazów prawnych.Motywem ich wprowadzenia jest dążenie do zwiększenia znaczeniauchwalonego budżetu poprzez jego stabilizację i umocnienie kompetencji budżetowych organówstanowiących.Ustawa umożliwia łagodzenie ograniczeń dotyczących procedury przeniesieńwydatków [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • drakonia.opx.pl
  • Linki