[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Otó\badacze odkryli, \e to, jak dzieci oceniają stopień, w jakim same przyczyniły się do uzyskaniaprzez nie ocen gorszych, ni\ oczekiwały, ma doniosłe znaczenie dla ich samopoczucia.Te, któreuwa\ały, \e zła ocena wynika z ich niedomogów albo wad charakteru czy intelektu ( Jestemgłupi ), były bardziej przygnębione ni\ te, które tłumaczyły sobie, \e jest ona rezultatem czegoś,co mogą zmienić ( Jeśli będę się bardziej przykładał do matematyki, to uzyskam lepszą ocenę ).3129 Maria Kovacs, David Goldston,  Cognitive and Social Development of Depressed Children and Adolescents , Journal of the American Academy of Child andAdolescent Psychiatry (May 1991).30 John Weiss i in.,  Control-related Beliefs and Self reported Depressive Symptoms in Late Childhood , Journal of Abnormal Psychology 102 (1993).31 Judy Garber, Vanderbilt University.Zob.np.: Ruth Hilsman, Judy the Garber,  A Test of the Cognitive Diathesis Model of Depression in Children: AcademicStressors, Attributional Style, Perceived Competence and Control , Journal of Personality and Social Psychology 67 (1994); Judith Garber,  Cognitions, DepressiveSymptoms, and the Development in Adoniu lescents , Journal of Abnormal Psychology 102 (1993).207 Daniel Goleman Inteligencja EmocjonalnaBadacze wyodrębnili grupę uczniów klas trzecich, czwartych i piątych, którzy byli odrzucaniprzez kolegów i kole\anki, i sprawdzili, którzy z nich pozostali  wyrzutkami społecznymi wnastępnym roku szkolnym.Okazało się, \e kluczową rolę w tym, czy dzieci te wpadły w depresjęczy nie, odegrał sposób, w jaki wyjaśniały sobie przyczyny tego odtrącenia.Bardziej przygnębionebyły te, które uwa\ały, \e wynika ono z ich winy, poniewa\ jest skutkiem jakichś ich wad.Natomiast optymiści, którzy byli przekonani, \e mogą jakoś wpłynąć na to, aby sytuacjapoprawiła się, nie okazywali specjalnego rozgoryczenia z powodu tego stałego odtrącenia.32 A wbadaniach dzieci przechodzących do klasy siódme które zawsze nara\one są na największy stres,okazało się, \e e spośród nich, które miały nastawienie pesymistyczne, reagowały na większekłopoty w szkole i na wszelkie dodatkowe stresy depresją.33Najbardziej bezpośrednich dowodów na to, \e pesymistyczne nastawienie sprawia, i\ dzieci sąszczególnie podatne na depresję, dostarczają prowadzone przez pięć lat badania dzieci, które wchwili ich rozpoczęcia były w trzeciej klasie.34 W grupie tej najlepszym prognostykiem depresji byłpesymistyczny pogląd na świat, na który nakładał się silny cios, taki jak rozwód rodziców się albośmierć w rodzinie, co sprawiało, \e dziecko było niespokojne, przygnębione i prawdopodobniepozbawione zapewniającej mu ochronę opieki zaabsorbowanych czym innym rodziców.W miaręprzechodzenia tych dzieci do coraz wy\szych klas szkoły podstawowej dostrzec mo\na byłoznamienną zmianę w ich myśleniu o dobrych i złych wydarzeniach z ich \ycia - coraz większąrolę w ich zaistnieniu przypisywały one swym cechom, mówiąc na przykład:  Dostaję dobrestopnie, bo jestem bystry albo  Nie mam wielu przyjaciół, poniewa\ nie jestem interesujący.Zmiana ta wydaje się dokonywać stopniowo, w klasach od trzeciej do piątej.W jej wyniku dzieci,u których wykształca się nastawienie pesymistyczne, to znaczy u tych, które przyczyn swoichniepowodzeń \yciowych upatrują w jakichś złych cechach swego charakteru czy w swoichwadach, zaczynają coraz częściej reagować na pora\ki depresją.Co więcej, owe pesymistycznesposoby myślenia zdaje się umacniać sama depresja, tak \e nawet kiedy mija stan przygnębienia,pozostaje po nim coś, co mo\na by nazwać blizną emocjonalną - zespół przekonań utrwalanychprzez depresję w umyśle dziecka, takich jak to, \e nie potrafi ono dać sobie rady w szkole, \e niktgo nie lubi i \e nie jest w stanie nic zrobić, aby uwolnić się od przygnębienia.Utrwalenie się tychpoglądów sprawia zaś, \e dziecko staje się jeszcze bardziej podatne na kolejne przypływydepresji [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • drakonia.opx.pl
  • Linki