[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Tak na przykład rewolucja francuska zniosła własność feudalna na rzecz własności burżu-azyjnej.Tym, co wyróżnia komunizm, jest nie zniesienie własności w ogóle lecz zniesienie wła-sności burżuazyjnej.Ale nowoczesna burżuazyjna własność prywatna Jest ostatnim i najdoskonalszym wyra-zem takiego wytwarzania i przywłaszczania produktów, które oparte jest na przeciwieństwachklasowych i na wyzysku jednych ludzi przez drugich.W tym sensie mogą komuniści zawrzeć swą teorię w jednym zdaniu: zniesienie własnościprywatnej.Zarzucano nam, komunistom, jakobyśmy chcieli znieść własność osobiście nabytą, osobi-ście zapracowaną; własność, która rzekomo tworzy podstawę wszelkiej osobistej wolności,działalności i samodzielności.Zapracowana, nabyta, osobiście zarobiona własność! Czy mówicie o drobnomieszczań-skiej, drobnochłopskiej własności, poprzedniczce własności burżuazyjnej? Nie mamy potrze-by jej znosić, zniósł ją i znosi ją codziennie rozwój przemysłu.Może mówicie o nowoczesnej burżuazyjnej własności prywatnej?Czy jednak praca najemna, praca proletariusza stwarza mu własność? Bynajmniej.Stwarzaona kapitał, czyli własność, która wyzyskuje pracę najemną, własność, która może pomnażaćsię jedynie pod warunkiem, że wytwarza nową pracę najemną, by ją na nowo wyzyskiwać.Własność w dzisiejszej swej postaci porusza się w przeciwieństwie pomiędzy kapitałem ipracą najemną.Rozpatrzmy obie strony tego przeciwieństwa.Być kapitalistą oznacza zajmować nie tylko czysto osobiste, ale i społeczne stanowiskow produkcji.Kapitał jest wytworem zbiorowym i może być uruchomiony tylko przez zbioro-24wą działalność wielu członków społeczeństwa, co więcej, w ostatniej instancji jedynie przezzbiorową działalność wszystkich członków społeczeństwa.Kapitał nie jest więc potęgą osobistą, lecz społeczną.Toteż przekształcenie kapitału wewłasność zbiorową, należącą do wszystkich członków społeczeństwa, nie będzie przekształ-ceniem własności osobistej we własność społeczną.Przekształceniu ulega jedynie społecznycharakter własności.Traci ona swój charakter klasowy.Przejdzmy do pracy najemnej.Przeciętną ceną pracy najemnej jest minimum płacy roboczej, tj.suma środków żywnościniezbędnych do utrzymania przy życiu robotnika jako robotnika.To więc, co robotnik najem-ny przywłaszcza sobie przez swą działalność, wystarcza jedynie do odtworzenia jego nagiegobytu.Nie zamierzamy bynajmniej znosić tego osobistego przywłaszczania produktów pracy,służącego do odtwarzania bezpośredniego życia-, przywłaszczania nie pozostawiającego żad-nego czystego dochodu, który by mógł dać władzę nad cudzą pracą.Chcemy znieść tylkonędzny charakter tego przywłaszczania, przy którym robotnik żyje tylko po to, żeby pomna-żać kapitał, i tylko o tyle, o ile wymaga tego interes klasy panującej.W społeczeństwie burżuazyjnym praca żywa jest tylko środkiem co pomnażania pracy na-gromadzonej.W społeczeństwie komunistycznym praca nagromadzona jest tylko środkiemdo rozszerzania, bogacenia, polepszenia procesu życiowego robotników.W społeczeństwie burżuazyjnym przeszłość panuje zatem nad terazniejszością, w społe-czeństwie komunistycznym terazniejszość nad przeszłością.W społeczeństwie burżuazyj-nym kapitał posiada samodzielność i indywidualność, podczas gdy działająca jednostka jestpozbawiona samodzielności i indywidualności.I zniesienie tego oto stosunku nazywa burżu-azja zniesieniem indywidualności i wolności! I słusznie.Tylko że chodzi tu o zniesienie i bur-żuazyjnej indywidualności, burżuazyjnej samodzielności i burżuazyjnej wolności.Przez wolność rozumie się w ramach dzisiejszych burżuazyjnych stosunków produkcjiwolność handlu, wolność kupna i sprzedaży.Z chwilą wszakże, gdy upadnie handlarstwo, upadnie także wolne handlarstwo.Gadaninao wolnym handlarstwie, podobnie jak wszystkie inne tyrady wolnościowe naszej burżuazji,ma w gole jakiś sens tylko w stosunku do handlarstwa skrępowanego, w stosunku do ujarz-mionego mieszczanina średniowiecza, lecz nie w stosunku do komunistycznego zniesieniahandlarstwa, zniesienia burżuazyjnych stosunków produkcji i samej burżuazji.Przeraża was to, że chcemy znieść własność prywatną.Ale w waszym dzisiejszym społe-czeństwie własność prywatna jest zniesiona dla dziewięciu dziesiątych jego członków.Ist-nieje ona właśnie dzięki temu, że nie istnieje dla dziewięciu dziesiątych.Zarzucacie więcnam, że chcemy znieść własność,.której niezbędnym warunkiem jest brak własności dla ol-brzymiej większości społeczeństwa.Słowem, zarzucacie nam, że chcemy znieść waszą własność.Tego istotnie chcemy
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Linki
- Indeks
- Goban Klas Tomasz Media i komunikowanie masowe
- facet jedzie samochodem i sĹyszy w radiu komunikat
- Adrian Lara Rasa Srodka Nocy We wladaniu polnocy (oficj.) (2)
- Roberta Gately Szminka w Afganistanie
- Stark Lola Needle's Kiss 01 Tattered love(1)
- Kraszewski Józef Ignacy Metamorfozy czyli w 20 lat póÂźniej
- Sekretny kochanek Kristin Hardy
- agent+ubezpieczeniowy
- Andrews Virginia C Landry 03 Cały ten blichtr
- Stawinski J S Pulkownik Kwiatk
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- chiara76.htw.pl