[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W następnym rozdziale, pokazującym, na czymmoże polegać autentyczność przedmiotów i zdarzeń składającychsię na turystyczny świat, wielokrotnie będę zbliżać się do sferytych napięć.Nabywca: Kamila Le?niewska 2012-12-05 Rozdział 3Wszystko na sprzedaż?Autentyczność na użytek turystykiPAMITKI, KOLEKCJE, FETYSZEW jednym z odcinków serialu Podróże z Caprice nadawanegona telewizyjnym kanale podróżniczym można było obejrzeć na-stępującą scenkę: Caprice, zwiedzając Amsterdam, wchodzi dosklepu z sabotami1.Ogląda je i przymierza, zastanawiając się, czytowar ten przeznaczono dla turystów. Nie  informuje ją sprze-dawca  w 80 procentach kupują je Holendrzy.Dziewczyna jestzachwycona i zastanawia się, czy nie wziąć jednej pary dla matki przydałyby się jej podczas pracy w ogródku.Dlaczego fakt, że saboty nie są turystyczną pamiątką, nadajeim walor atrakcyjności? Czy stają się dzięki temu bardziej  praw-dziwe , bardziej godne zaufania jako znak odbytej podróży? CzyCaprice żywi przekonanie, że w innym miejscu i czasie uobecnią1Caprice s Travels 1998.Nabywca: Kamila Le?niewska 2012-12-05 44 Pragnienie autentycznościniderlandzką stolicę z jej niepowtarzalnym klimatem? A możejedynie podąża za głosem instynktu zdobywcy i posiadacza, gro-madzącego podróżnicze trofea po to, by stały się materialnymdowodem kolejnego epizodu w barwnej biografii? Holenderskiedrewniaki mogą być jeszcze jednym przedmiotem wrzuconymdo walizki, oznacznikiem Amsterdamu o ograniczonej wartościsymbolicznej.Jeśli chcielibyśmy zrozumieć, na czym polegaatrakcyjność owej pamiątki z Amsterdamu, musielibyśmy wyja-śnić, skąd wziął się zachwyt Caprice; jednocześnie powinniśmyzdawać sobie sprawę z tego, że formułując tę kwestię sami kie-rujemy się pewnym założeniem.Zakładamy mianowicie, że kate-goria autentyczności jest w sytuacjach turystycznych ważna.Z pewnością ma ona duże znaczenie dla antropologów, socjo-logów, historyków sztuki, którzy dyskutują nad autentycznościąwytworów kultury materialnej i społecznej, dla psychoanalityków,którzy mówią o poszukiwaniu czy odkrywaniu autentycznego  ja ,czy dla krytyków kultury, rozważających status rzeczywistościw świecie opanowanym przez nowe media.Trudno jednak prze-widzieć, czy turysta, któremu szepniemy, że oglądana na bazarzefigurka to typowy przejaw  sztuki dla turystów , odłoży ją z nie-smakiem jako nieautentyczną, czy też potraktuje ów fakt jako coś,co mieści się w kanonie wakacyjnej przygody.Kwestie te można zawrzeć w pytaniu: Jaki sens ma pytanieo autentyczność turystycznej pamiątki? To właśnie zagadnieniechcę tu rozważyć.Wezmę pod uwagę dwa rodzaje pamiątek ewokujące dystans czasowy (historyczne) oraz odmienność kul-turową (etniczne).Pamiątki pod pewnymi względami przypominają eksponatymuzealne  jedne i drugie są znakami odsyłającymi do czegoś, cosytuuje się poza ich materialną postacią, ewokują narracje, częstobardzo rozbudowane.Gromadzi się je jednak w odmienny spo-sób.Przedmioty w muzeach wybrano i uporządkowano wedługkryteriów uznanych za obiektywne, zgodnie z wymogami zimnejautentyczności.Winny kojarzyć się z ogólniejszą koncepcją rze-czywistości, taką, którą na mocy orzeczeń specjalistów i eksper-tów uznano za obiektywną lub prawdziwą, winny być zgodne zesferą społecznie uznanych wartości.Nabywca: Kamila Le?niewska 2012-12-05 Wszystko na sprzedaż? Autentyczność na użytek turystyki 45Obszar, do którego odsyłają pamiątki, konstytuuje się na in-nych zasadach.Jak ujęła to Susan Stewart:Delikatny, hermetyczny świat pamiątki jest światem natury idealizowanej; na-turę usunięto z dominium walki w domowy obszar tego, co indywidualne i we-wnętrzne.(Stewart 1984: 145)2Ten świat tworzy się w sposób  gorący , za sprawą pamięci,która z materialnych reliktów w sposób dobrowolny i dowolnykonstruuje nostalgiczną przeszłość.Podwójną funkcją pamiątki jest uautentycznienie przeszłości lub doznania, któ-re w jakiś sposób jest odległe, a jednocześnie dyskredytowanie terazniejszości [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • drakonia.opx.pl
  • Linki