[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Celem ćwiczenia było zapoznanie się z działaniem oscylatoraCelem ćwiczenia było zapoznanie się z działaniem oscylatora.Badaliśmy przebiegi, okresy oraz amplitudy fal ukazujących się na ekranie oscylatora.Badane fale to:lpiłowatallsinusoidalnallprostokątnalprzy pomiarze fali piłowatej na generatorze podstawy czasu było 200Hz (?).Zaobserwowany okres to 24 ms [milisekundy]przy pomiarze fali sinusoidalnej okres wynosił 25 ms.Identyczny okres zaobserwowałem przy pomiarze okresu fali kwadratowej tj.25 ms.Przy przyłączeniu napięcia na obydwie płytki x-y, przy przebiegu trójkątnym amplituda linii prostej przechodzącej przez punkt `0' na układzie współrzędnych mierzona po [y] wynosiła 4,7 * 2mV, zaś mierzona po [x]: 3,2*1mV.Zmierzyliśmy jakie napięcie wychodzi z jednego, a jakie z drugiego wyjścia generatora podstawy czasu.Wyjście `bananowe' połączyliśmy z wejściem [x], a wyjście GMC z wejściem [y].Przebieg trójkątny podany na [x] i [y] daje na ekranie przebieg liniowy.Przy pomiarze i obserwacji fali sinusoidalnej nie obserwujemy już linii prostej, mimo iż powinniśmy.Oznacza to duże zniekształcenie zapięcia podawanego z generatora czasu.Przełączając na przebieg kwadratowy z trójkątnym obserwujemy aż dwie linie.Nadal powinna widnieć na monitorze tylko jedna.Sygnały podawane do oscyloskopu są przesunięte według siebie.Przebieg sinusoidalny z sinusoidalnym daje idealną linie prostą.Połączone fale schodkowa ze schodkową ukazały na ekranie dwie kropki po przekątnej, dokładnie w miejscach gdzie powinny znajdować się końce linii.Oznacza to, że fale przebiegają za szybko i widać tylko ich pokrywanie się przy punktach zwrotnych.Do czego służy oscyloskop??? [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • drakonia.opx.pl
  • Linki