[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Rozrodczość a rodzicielstwoWartość instytucji mał\eństwa polega m.in.na tym, \e usprawiedliwia ona fakt współ\ycia seksualnegokobiety i mę\czyzny. Fakt rozumiemy tutaj nie jednorazowo, lecz ciągle  jako wiele faktów.Dlategomał\eństwo ludzkie jest  stanem (stan mał\eński), czyli instytucją stałą, stwarzającą na całe \ycie ramywspółistnienia mę\czyzny i kobiety.Ramy te nie są oczywiście wypełnione samymi faktami współ\yciapłciowego.Chodzi o cały zespół faktów z bardzo ró\norodnych dziedzin, zarówno z dziedziny ekonomicznej,jak i kulturalnej czy religijnej.Wszystkie razem tworzą bogatą i mo\liwie wszechstronną wspólnotę \yciadwojga ludzi, najpierw mał\eństwa, a pózniej rodziny.Mają one właściwy sobie cię\ar gatunkowy i w jakiśsposób warunkują rozwój miłości mę\czyzny i kobiety w mał\eństwie.Fakty współ\ycia płciowego posiadająwśród nich własną specyfikę i osobne znaczenie, pozostają bowiem w szczególnym związku z rozwojem miłościosób.Instytucja mał\eństwa usprawiedliwia, jak stwierdziliśmy, współ\ycie płciowe mę\czyzny i kobiety.Instytucja mał\eństwa usprawiedliwia współ\ycie płciowe określonego mę\czyzny z określoną kobietą w tymznaczeniu, \e stwarza obiektywne ramy, w których mo\e się realizować trwałe zjednoczenie osób (oczywiściepod warunkiem monogamii i nierozerwalności).Realizacja tego zjednoczenia osób y i x w ka\dym z osobna akcie współ\ycia mał\eńskiego stanowijednak osobny problem moralny, problem wewnętrzny mał\eństwa.Chodzi o to, aby ka\dy taki akt, ka\dystosunek mał\eński, posiadał swą wewnętrzną sprawiedliwość, bez sprawiedliwości bowiem nie mo\na mówić ozjednoczeniu osób w miłości.Istnieje przeto osobny  z punktu widzenia moralności oraz kultury osobyniezmiernie wa\ny  problem dostosowania samego współ\ycia mał\eńskiego do obiektywnych wymagańnormy personalistycznej.Właśnie w tej dziedzinie realizacja wymagań tej normy jest szczególnie wa\na, arównocześnie  nie ukrywajmy tego  szczególnie trudna, dochodzi bowiem do głosu cały splot czynnikówwewnętrznych oraz okoliczności zewnętrznych, które ułatwiają sprowadzenie tego aktu wzajemnej miłości osóbna poziom  u\ywania.Je\eli więc gdzieś, to tu w szczególności nale\y mówić o odpowiedzialności za miłość.Dodajmy od razu, \e ta odpowiedzialność za miłość osoby dopełnia się tutaj odpowiedzialnością za \ycie, atak\e za zdrowie, jest to cały splot podstawowych dóbr, które łącznie decydują o etycznej wartości ka\degofaktu współ\ycia mał\eńskiego.Mo\na przeto pogląd na tę wartość kształtować wychodząc od ka\dego z tychdóbr z osobna i odpowiedzialności za nie.W ksią\ce tej, zgodnie z jej zało\eniem oraz głównym kierunkiemrozwa\ań, wyjdziemy od tego dobra, jakie stanowi osoba oraz prawdziwie rozumiana miłość.Zdaje się bowiem,\e to dobro le\y najgłębiej w całym tym splocie i warunkuje odniesienie do pozostałych50.wzajemnie dla siebie darem jako mał\onkowie.Do istoty tej sytuacji, która wówczas się wyra\a, a przez to ostatecznie dojrzewa ikonstytuuje jako sakrament, nale\y tak\e współ\ycie mał\eńskie.Jest ono zawarte w całokształcie tego powołania \yciowego, które obojewyznają wobec Boga jako  swoją cząstkę z Jezusem Chrystusem we wspólnocie Kościoła.I przez to wyznanie niejako odbierają siebiewzajemnie z rąk Boga-Stwórcy i Odkupiciela.Odbierają siebie wzajemnie, aby byli dla siebie darem jako mą\ i \ona, a w tym zawiera sięsakramentalne potwierdzenie prawa do współ\ycia seksualnego, które tylko w przymierzu mał\eńskim mo\e być prawidłową formąrealizacji ogólnego  prawa daru wpisanego w sam byt osoby przez Boga (O znaczeniu miłości oblubieńczej s.174).49 Usprawiedliwienie przez łaskę , tj.zwolnienie człowieka z  pierworodnego długu, dokonuje się podstawowo i zasadniczopoprzez c h r z e s t.Bunt pierwszych rodziców uszkodził jednak samą naturę człowieka fizyczną i moralną, co te\ z reguły jednostkiludzkie popycha do zaciągania rozlicznych win i osobistych długów wobec siebie nawzajem, a przede wszystkim wobec Boga, właścicielawszelkiego bytu.Ludzie z tego tytułu potrzebujący i pragnący usprawiedliwienia znajdują je w Chrystusie, bo tylko przez Niego i w Nimczłowiek mo\e być  całkiem w porządku ze swym Stwórcą.Dokonuje się to zasadniczo poprzezs a k r a m e n t p o k u t y, ale tak\e poprzez pozostałe sakramenty, więc i przez m a ł \ e ń s t w o c h r z e-ś c i j a ń s k i e.Obu tych rodzajów  usprawiedliwienia mieszać nie nale\y z  usprawiedliwieniem samego faktu seksualnego współ\yciadokonującym się w obiektywnych i trwałych ramach zakreślonych przez instytucję mał\eństwa jako sacramentum naturae, a więc nagruncie godziwości wyznaczonej przez prawo naturalne.50Norma personalistyczna odnosi się przede wszystkim do postawy podmiotu (benevolentia): nale\y zabiegać o dobro osoby-przedmiotu, a przynajmniej nie wolno podporządkowywać jej całkowicie własnym celom podmiotu [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • drakonia.opx.pl
  • Linki