[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Kolejno wydawane przez Po-et´ utwory sygnalizujà zwiàzki z aktualiami spo"ecznymi.Kamienio"om z ko’ca 1957 roku jest odpowiedzià na wyda-rzenia w Poznaniu, kiedy to robotnicy po raz pierwszy upo-mnieli si´ o sens pracy, o ucz"owieczenie ich codziennegowysi"ku, Narodziny wyznawców oraz KoÊció" odnoszà si´ doprzemian zachodzàcych w spo"ecze’stwie po Soborze Wa-tyka’skim II, MyÊlàc Ojczyzna to poetycka ekspresja zwià-zana z Tysiàcleciem narodu, RozwaÝanie o Êmierci propo-nuje oglàdanie Êmierci w perspektywie zmartwychwstaniaChrystusa, zaÊ Stanis"aw opisuje misterium KoÊcio"a trwa-jàcego w cz"owieku, który Ýyje i dzia"a w  ziemi trudnej jed-noÊci.Najwi´cej aktualnoÊci tkwi"o jednak, by raz jeszczepowo"aç si´ na analizy ksi´dza Pasierba, w rozwaÝaniuspraw ponadczasowych: wieczny Bóg i  niewymienny cz"o-wiek , jego godnoÊç, sumienie, wymagajàca bohaterstwa164 uksw wiersze 17/04/2003 13:48 Page 165wolnoÊç, te w"aÊnie sprawy, wypowiadane z g"´bokim prze-konaniem, by"y  i sà  waÝnym g"osem w czasach nie tylkopoetyckiego pomieszania j´zyków.Obowiàzek poezjiNie czytajmy wierszy Karola Wojty"y jako udramaty-zowanych, teologicznie prawowiernych katechez ani tym bardziej  jako traktatów ÊciÊle filozoficznych.Ichwyrafinowana  forma wymaga, co prawda, skupionejlektury i aktywnoÊci interpretacyjnej, niemniej daje po-czucie obcowania z najprawdziwszà poezjà.Nie wolnoutoÝsamiaç poetyckoÊci z sentymentalnoÊcià albo nierze-czywistoÊcià.NaleÝy raczej wiàzaç jà z ods"anianiem po-rzàdku ukrytego przed oglàdem zmys"owym, a takÝez eksponowaniem nadziei dotyczàcych eschatologicznychwymiarów Ýycia.Poetyckie widzenie charakteryzuje  pa-mi´tajmy  prywatnoÊç i odÊwi´tnoÊç, zarówno j´zyka,jak i Ýyciowego doÊwiadczenia.Tylko ci, którzy potrafiàwykorzystaç te dary, zdobywajà si´ na g"´bsze wejrzenie,po prostu, widzenie tego, co realne, choç zazwyczaj bywaono przes"oni´te albo nazbyt przyozdobione spo"ecznymikonwencjami.Poeta ma zdolnoÊç wnikania w ukryte stany rzeczy.Ws"uchuje si´ w s"owa, poszukuje ich czystej barwyi dêwi´ku.Walczy o dost´p do Êwiata nieustannie zasypy-wanego przez potocznoÊç i ma"ostkowoÊç kultury.Stàdbierze si´ wraÝenie statycznoÊci poezji Wojty"y, którà na-zwa"bym statycznoÊcià wizualnà.Albowiem  co zauwa-Ýy"a Zofia Zar´bianka  ruch w tej poezji odbywa si´165 uksw wiersze 17/04/2003 13:48 Page 166zawsze do wewnàtrz i nie przenosi si´ w"aÊciwie na wyda-rzenia zewn´trzne, stanowiàce jedynie ram´ dla ducho-wej akcji.Zderzenie unieruchomionych bohaterów i zre-dukowanej do minimum akcji z ruchem o charakterzeduchowym wywo"uje jednak silne napi´cie.Mimo znie-ruchomienia postaci, czytelnik odbiera wraÝenie.swoistego ruchu, którego poczàtek i przyczyn´ wyznaczamyÊl.Tu teÝ, jak moÝna wnosiç, bije jedno z najg"´bszychêróde" niepowtarzalnoÊci poetyckiej dykcji2.To wcale nie paradoks: wiersz staje si´ autentyczny do-piero w momencie, gdy zjednoczy w sobie krystalicznoÊç,muzycznoÊç wewn´trznà s"owa oraz konkretne przeÝycie.Skoro wi´c chcemy stawaç si´ coraz pe"niej chrzeÊcijana-mi, próbujmy zg"´biaç poetyckie s"owo Karola Wojty"y,co naleÝy potraktowaç jako obowiàzek i zadanie jedno-czeÊnie.PrzecieÝ w rzeczywistoÊci nieba nasza twórczaaktywnoÊç nie ustanie.Doprawdy, nie ustanie.Warszawa, stycze’ 2003ks.Jan Socho’2Zob.Z.Zar´bianka, Promieniowanie myÊli, promieniowanie ducha, Tygodnik Powszechny 2003 nr 3, s.11.166 uksw wiersze 17/04/2003 13:48 Page 167NON SONO SOLO POICHÉ TREMO(Sulla poesia di Karol Wojty"a)Un onore storicoRimane un onore storico il fatto che proprio noi, Po-lacchi attualmente viventi, abbiamo goduto della pos-sibilit+" di una così profonda vicinanza con Giovanni Pao-lo II, il Papa.Eppure tanti prima di noi aspettavano undono di tal genere.Ricordiamo i poeti del periodo delromanticismo le cui visioni religiose e politiche haespresso, in maniera poetica, Juliusz S"owacki nei suoifamosi versi scritti nel dicembre del 1848.Batte, Iddio  in mezzo alle conteseDi una campana enorme il suono,Per questo Papa SlavoUn sicuro trono.Di fronte alle spade quello non fuggir+",Non come quell Italico,E come Iddio impavido alla pugna andr+":Giacché il mondo per lui ¯ cenere.La succitata dichiarazione aveva un suo reale fonda-mento.I Romantici, in genere, non si esprimevano positi-vamente sul papato di quei tempi, giacché l operato diGregorio XIV, il quale condannò l insurrezione polacca167 uksw wiersze 17/04/2003 13:48 Page 168di Novembre, così come del suo successore Pio IX, si op-poneva alle aspirazioni indipendentiste e antiassolutistedei Polacchi.Per questo Mickiewicz ha avuto il coraggio,durante un incontro con Pio IX, di dirgli in faccia questeparole piene di rabbia:  Sappia, che lo spirito di Dio si tro-va oggi nelle casacche del popolo di Parigi.Se riportiamoalla mente le scene del famoso romanzo di S"owacki,Kordian, e soprattutto il personaggio del Papa con le scar-pette dorate e con la tiara su cui stava appollaiato unpappagallo dal collo rosso, allora capiremo facilmente finoa che punto i poeti del romanticismo non accettavano lapolitica dello Stato Pontificio.Per questo aspettavano conviva speranza  qualcosa di nuovo nell operato papale.Nella situazione storica della fine del XX secolo, dopoil Concilio Vaticano II, in cui si ¯ sancito che la Chiesanon esercitasse più un ruolo di dominio ma di servizio,questo Papa, proveniente dal popolo dei Polacchi, vuolveramente intendere il suo potere così come lo hannosognato S"owacki e Mickiewicz [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • drakonia.opx.pl
  • Linki