[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Po wydarzeniachgrudniowych te ostatnie funkcje uzyskaÅ‚y wyższÄ… rangÄ™ i staÅ‚y siÄ™ obiektembaczniejszej uwagi i troski administracji paÅ„stwowej, gospodarczej i instancjizwiÄ…zkowych. Program ksztaÅ‚towania socjalistycznych stosunków miÄ™dzyludzkich obejmujedwa wielkie zadania:a) ograniczanie i stopniowe eliminowanie stosunków niezdrowych,konfliktowych, znieczulicy, klikowoÅ›ci itp., a wiÄ™c tych relacji, w których ludziekierujÄ… siÄ™ głównie motywacjÄ… egocentrycznÄ… i rywalizujÄ… ze sobÄ… o korzyÅ›cimaterialne, prestiżowe itp.,b) formowanie nowych, zdrowych stosunków miÄ™dzyludzkich opartych namotywacji i postawach spoÅ‚ecznych oraz ideowych.Oba te zadania winny być realizowane równoczeÅ›nie w sposóbskoordynowany przez różne grupy, spoÅ‚eczność, zakÅ‚ady pracy, a zwÅ‚aszczaprzez rodzinÄ™ i szkoÅ‚Ä™.W realizacji tych zadaÅ„ wÅ‚aÅ›ciwe zastosowanie winnyznalezć: metoda przykÅ‚adu, nagradzanie zachowaÅ„ życzliwych,opiekuÅ„czych, a karanie zachowaÅ„ wrogich i egoistycznych, oddziaÅ‚ywanietypu perswazyjnego oraz taka organizacja życia i pracy, która sprzyjaÅ‚abyformowaniu reakcji kooperacyjnych, a eliminowaÅ‚aby sprzężeniarywalizacyjne.Jest rzeczÄ… bezspornÄ…, że demokratyczny styl kierowanialudzmi i grupami, pobudzanie inicjatywy i samorzÄ…dnoÅ›ci sprzyjajÄ…efektywnie tworzeniu siÄ™ atmosfery wzajemnego zaufania d zgodnejwspółpracy.Szczególne miejsce w tym spoÅ‚ecznym froncie walki: o kulturÄ™ współżycia i lepsze stosunki przypada szkolei placówkom opiekuÅ„czo-wychowawczy m.SzkoÅ‚a z in-§ stytucji, która dotychczas speÅ‚niaÅ‚a głównie funkcjetypu dydaktycznego, winna przeksztaÅ‚cić sit; w auten-15 - Stosunki miÄ™dzyludzkie225tyczny oÅ›rodek życia mÅ‚odzieży, w racjonalnie zorganizowane Å›rodowiskospoÅ‚eczno-wychowawcze, w którym zarówno relacje nauczyciela z uczniami, jak i wzajemne stosunki miÄ™dzy samymi uczniami bÄ™dÄ… sprzyjaÅ‚yzaspokajaniu ich potrzeb psychicznych, kompensowaniu braków wychowaniarodzinnego (trudno bowiem przyjąć, by rodzina nagle przeobraziÅ‚a siÄ™ w skalimasowej w grupÄ™ prawidÅ‚owo wychowujÄ…cÄ… wszystkie dzieci) orazstymulujÄ…cÄ… ich rozwój moralno-spoÅ‚eozny.Planowe i systematycznewychowanie interpersonalne w szkole uważamy za jeden z najważniejszychczynników ksztaÅ‚towania nowych socjalistycznych stosunkówmiÄ™dzyludzkich.ZAACZNIK lW procesie wychowania interpersonalnego nauczyciel winien prowadzićsystematycznÄ… obserwacjÄ™ uczniów.w celu zorientowania siÄ™, jakiepostawy, potrzeby, wÅ‚a-:.ZciwoÅ›ci przejawiajÄ… oni i w jakim stopniuoddziaÅ‚ywanie wychowawcze zmienia w pożądanym kierunku ichosobowość.; Dla okreÅ›lenia ich cech i postaw zwiÄ…zanych z współżyciem i współpracÄ…nauczyciel może posÅ‚użyć siÄ™ kwc-.stionariuszem zachowania.Kwestionariusz taki wymie-/Jiia szereg form zachowania; nauczycielopierajÄ…c si §>o" MiWtf **B" g1d) cp1 " s1te" C^i*3.Ujmuje siÄ™ asa każdym i ochra-nia każdego, komu inni doku- czajÄ….432i6.Rozczarowuje siÄ™ z powodubÅ‚ahych spraw43 2i9.Nie zabiera dzieciom zabawekczy przedmiotów, gdy te BiÄ™"nimi tbawiÄ…4 32112.Jeżeli zostanie za coÅ› zganio-ny, siada i zaczyna dÄ…sać siÄ™432116.ChÄ™tnie użycza innym mate- riaÅ‚u, oddaje kubek z wodÄ…i inne swoje rzeczy432118.Jeżeli nie pozwala mu siÄ™ ro- toić tego, na co ma ochotÄ™, za-iczyna narzekać i jÄ™czeć432121.(Stara siÄ™ nie zakłócać spoko- ju innymi432124.Po kłótni, sprzeczce (sporze) zÅ‚oÅ›ci siÄ™, 'gniewa przez dÅ‚uż-szy czas432127.Szyibko przebacza tym, któ- rzy mu dokuczajÄ…432130 [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • drakonia.opx.pl
  • Linki