[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Jedną z najtrudniejszych spraw naszejw swej świadomości i poprzez rozpowszechnianie własnejcodziennej egzystencji staje się sprawa praktycznej dezinte-opinii fakt kulturowy, tworzy własne przeżycie przedstawionejgracji, praktycznego rozproszenia, jakby rozczłonowania ota-mu sztuki).czającej nas przyrody, techniki, kultury.Sądzimy, że wbrew pozorom dezintegracja ma nie tylkoOto wymiary prozaiczne problemu: kto zdoła dziś obejrzeći może nawet nie tyle techniczny charakter; jest ona w pierw-choćby część najbardziej wartościowych przedstawień teatral-szym rzędzie zjawiskiem, wielkim i groznym zjawiskiem z za-nych, filmów, wystaw artystycznych, przemysłowych, politycz-kresu ideologii i filozofii kultury, jest ona jednym z daleko-nych, krajobrazów (nawet z okien pędzącego samochodu czysiężnych rezultatów upadku i rozproszenia, rozbicia światapociągu), kto zdoła przeczytać przy tym choćby jeden procentmieszczańskiego, jego niegdyś całościowej wizji rzeczywistości.godnych przeczytania książek z najróżniejszych dziedzin lite-Proces, nazwany przez samych myślicieli mieszczańskich deka-ratury pięknej, filozofii, historii, techniki, nauk ścisłych?dencją, upadkiem, objął ogólne wyobrażenia, całościowe wizjePragnienia ludzkie, ludzkie pragnienie poznania, artystycz-świata, rozproszył umysły w szczegółach, fragmentach wiedzynego przeżycia, są coraz większe w miarę rozszerzania się na-i sztuki.szego praktycznego świata - a czas jest nieubłaganie ogra-A więc chodzi o taką ideologię, która zdoła ponownie scalićniczony, niemal zawsze ten sam znikomy czas jednostkowegorozbity świat i zogniskować wyobrażenia, myśli i pragnieniaistnienia.człowieka wokół jednej zasadniczej linii wiodącej.Sytuacja wskazana wyżej zrodziła już niejeden głos zwąt-Jest taka filozofia.Istnieje taka koncepcja człowieka, którapienia, nawet rozpaczy: mówi się coraz częściej o zagubieniudaje teoretyczną szansę i przesłanki ideologiczne tworzeniaczłowieka w świecie, o trwałym i nieodwracalnym procesierzeczywiście uniwersalnej istoty ludzkiej, zdolnej poznawaćdezintegracji wiedzy i kultury, o tym, że jesteśmy nieuchronniei ujarzmiać świat, co więcej - zdolnej go tworzyć i przeżywaćskazani na poznanie tylko małej cząstki spraw pasjonującychwe wszystkich jego barwach.i doniosłych.Nim ukażemy jej zawartość poznać musimy kilka zasadni-A jednak sądzimy i postaramy się udowodnić, że mimoczych prób wyjścia z sytuacji człowieka w rozbitym świecie,wszystko człowiek współczesny może przynajmniej w general-prób nieudanych, beznadziejnych, ale godnych uwagi, niekiedynych sprawach przezwyciężyć powyższą trudność.Sądzimy, żenawet szacunku.Będą one przy tym ilustracją słynnych słówkażdy człowiek może poznać i przeżyć dziś więcej niż kiedy-Lenina o absolutyzacjach poszczególnych szczebli poznania,kolwiek, że nie było jeszcze nigdy tak wielkiej szansy przedabsolutyzacjach stanowiących zródło idealizmu, które przenie-każdym z nas.sione jako reguła metodologiczno-wyjaśniająca w dziedzinęI nie chodzi tu tylko bynajmniej o oczywisty fakt demokra-kultury mogą ukazać m e c h a n i z m powstawania ideologii.tyzacji oświaty i kultury, fakt stwarzający możliwość kształto-Te wypaczone wizje świata powstają wszak z nadmiernego,wania we właściwych warunkach ludzi naprawdę u n i w e r -przesadnego podkreślania i wyolbrzymiania złożonego i prze-s a l n y c h przynajmniej w dziedzinie odtwórczej, w dziedzi-bogatego procesu ludzkiego istnienia.nie przyjmowania i przeżywania kultury, nauki, sztuki, filo-Dopiero wówczas, gdy zrozumiemy te próby, ich błędy gene-zofii.(Powiedzmy zresztą, że w dziedzinie kultury granicaralne, ale i sukcesy cząstkowe, dopiero na ich tle ukaże swąmiędzy procesem tworzenia a odbierania jest niekiedy proble-siłę integrującą, scalającą filozofia zdolna wynieść człowieka z rozbitego świata i wskazać drogi tworzenia prawdziwie ludz-twoje są jeszcze piękne do całowania i kiedy twój uścisk jestkiej egzystencji w nowej rzeczywistości.radosny".Była to fascynacja terazniejszością w najwęższym tego słowaW kręgu mieszczańskiego humanizmu znaczeniu; chwila i odbieranie przez nią świata stawała sięsprawą najważniejszą, jednostka pragnęła żyć intensywnieGwałtowne załamanie wartości mieszczańskich ujawniłoi w użyciu odnajdywała sens istnienia.wiele istotnych i jakby  ponadczasowych" problemów huma-Ale w ową chwilę wdzierały się też wielkie problemy meta-nizmu.Jeszcze wiek XIX zrodził hasło przemiany wartości,fizyczne, w zlaicyzowanej już wprawdzie formie.Bóg umarłkonieczność ustanowienia nowego świata w miejsce miesz--znaczy to, że zacząć się miało królestwo człowieka.Georgesczańskiej równości, przeciętności, małoduszności, powszednio-Bataille wielbi ustanawiającą wszechpotęgę istoty ludzkiej:ści, szarzyzny.Kontynuując hasło  śmierci Boga", Heidegger Bóg wyrażał jedyną granicę przeciwstawiającą się ludzkiejwystąpił przeciwko samej zasadzie wartościowania, która pro-woli; wyzwolona od Boga, wola ta oddaje się bez reszty żądzy,wadzi do subiektywizacji i równocześnie swoistej petryfikacjiaby nadać światu znaczenie, które ją upaja.Ten kto tworzy,bytu [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • drakonia.opx.pl
  • Linki