[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Karol WojtyÅ‚a mówi: «Prawda chrzeÅ›cijaÅ„ska* do tej kategorii nie należy ; wiara chrzeÅ›cijaÅ„ska nie sÄ…dzi, by16 Tamże 45,1.17 Tamże 44,2.18 Por.na ten temat Karl Justen, Ethik und Ethos der Demokratie.Ansatz und An-spruch einer «wahren« Demokratie gemafi Centesimus annus, Paderborn 1999.19 CA 46,2.50 L othar RoosmogÅ‚a ująć w sztywny schemat tak bardzo różnorodnÄ… rzeczywistośćspoÅ‚eczno-politycznÄ….Otwiera wiÄ™c pole pluralizmowi politycznemu, umożliwia poszanowanie wolnoÅ›ci przy niezmiennym uznawaniu transcendentnej godnoÅ›ci osoby ludzkiej 20.Papież mówi, że bez odwoÅ‚ania siÄ™ do transcendencji caÅ‚a prawda0 czÅ‚owieku nie może być uznana, w żadnym razie jednak nie twierdzi, że tylko teologia może do tej prawdy dotrzeć.Wskazuje na nauki humanistyczne i filozofiÄ™.M ajÄ… one pomagać wyjaÅ›nić, naczym polega «centralna rola czÅ‚owieka w spoÅ‚eczeÅ„stwie*, i uzdalniajÄ… go do lepszego rozumienia samego siebie jako «istoty spoÅ‚ecznej * .Poszukiwanie wartoÅ›ci i godnoÅ›ci osoby ludzkiej wymaga wiÄ™cwspółdziaÅ‚ania pozytywnych nauk, filozofii i teologii. Tylko wiarajednak objawia mu [czÅ‚owiekowi] w peÅ‚ni jego prawdziwÄ… tożsamość1 wÅ‚aÅ›nie z niej wyrasta nauka spoÅ‚eczna KoÅ›cioÅ‚a 21.Jej celem jestpomoc czÅ‚owiekowi w ksztaÅ‚towaniu sfery politycznej na grunciebadaÅ„ naukowych i rozpraw filozoficznych.ChrzeÅ›cijaÅ„ska DobraNowina nie może dyktować szczegółowych wypowiedzi normatywnych etyki kultury, otwiera jednak przestrzeÅ„ wolnoÅ›ci , w którejgodność osoby ludzkiej zyskuje ostateczne potwierdzenie.Nie oznacza to, że tylko chrzeÅ›cijanie czy ludzie wierzÄ…cy w Boga mogÄ… uczestniczyć w tworzeniu kultury humanistycznej, jednak w każdym przypadku niezbÄ™dne jest ostateczne potwierdzenie wartoÅ›ci moralnychwszelkimi sposobami na drodze filozoficznej.Dlatego też papież twierdzi, iż istnieje uzasadniona nadzieja, że również liczna grupa ludzi,którzy nie wyznajÄ… żadnej religii, bÄ™dzie mogÅ‚a siÄ™ przyczynić douksztaÅ‚towania etycznych podstaw rozwiÄ…zania kwestii spoÅ‚ecznej 22.3.Konsekwencje etyki politycznej i wychowaniaW trzeciej części mojego artykuÅ‚u chciaÅ‚bym przedstawić niektórekonsekwencje etyki politycznej i wychowania.3.1.PaÅ„stwo prawa a demokracja woluntarystycznaJeżeli uwzglÄ™dnimy wypowiedzi Jana PawÅ‚a II na temat zależnoÅ›ciwolnoÅ›ci i prawdy oraz ich konsekwencji dla prawa i polityki, wów20 Tamże 46,3.21 Tamże 54,1.Por.SRS 38.22 CA 60,2.Wolność i prawda.51czas stanie siÄ™ jasne, że w historii europejskiej mamy dwie odmienne,fundamentalnie ze sobÄ… sprzeczne, tradycje demokratyczne, a m ianowicie paÅ„stwo praw a i demokracjÄ™ woluntarystycznÄ….PaÅ„stwoprawa, szczegółowo opisane przez Johna Locke a, wychodzi z zaÅ‚ożenia, że czÅ‚owiek m a prawa, zanim jeszcze zagwarantuje je paÅ„stwo:live, liberty and property - to trzy podstawowe prawa wedÅ‚ug JohnaLocke a przysÅ‚ugujÄ…ce czÅ‚owiekowi z natury.Idea ta zostaÅ‚a wÅ‚Ä…czonado amerykaÅ„skiej Deklaracji NiepodlegÅ‚oÅ›ci z 1776 roku tam, gdzieodpowiada ona na pytanie o zródÅ‚o praw czÅ‚owieka.AmerykaÅ„skakonstytucja mówi, że sÄ… one self-evident, bowiem czÅ‚owiek zostaÅ‚ wyposażony w nie przez swojego stwórcÄ™ (by their creator).Druga koncepcja demokracji odwoÅ‚uje siÄ™ do Jeana-Jacquesa Rousseau.M ożna nazwać jÄ… demokracjÄ… woluntarystycznÄ….O ile u JohnaLocke a czÅ‚owiek m a prawa, u Rousseau sam je s t a n o wi.Demokratyczna volonte generale nie opiera siÄ™ na żadnych zaÅ‚ożeniachetycznych.Prowadzi to de facto do możliwoÅ›ci przerodzenia siÄ™ demokracji w absolutyzm narzucany przez wiÄ™kszość23.W Niemczech po doÅ›wiadczeniach nazizmu wyciÄ…gnÄ™liÅ›my wnioskiz historii tych dwu wzajemnie sprzecznych teorii demokracji.Konstytucja niemiecka w art.1 ust.2 mówi, że naród niemiecki uznajenienaruszalne i niezbywalne prawa czÅ‚owieka.FormuÅ‚a ta ma charakter quasi-religijny i uzupeÅ‚niona jest w preambule zapisem o odpowiedzialnoÅ›ci przed Bogiem i ludzmi.Ta Invocatio Dei stanowiostatecznÄ… podstawÄ™ porzÄ…dku politycznego i polityki opartej na taksformuÅ‚owanym Å‚adzie.Także w polskiej konstytucji próbowanoznalezć zapis wÅ‚Ä…czajÄ…cy również tych, którzy nie wierzÄ… w Boga,w ów zasadniczy konsens co do podstaw etycznych.3.2.Transpozycyjne zródÅ‚a paÅ„stwa prawaKwestiÄ… rozstrzygajÄ…cÄ… jest to, że demokracjÄ™ na gruncie godnoÅ›ciczÅ‚owieka można stworzyć jedynie przy zaÅ‚ożeniu, że istniejÄ… trans-pozycyjne zródÅ‚a paÅ„stwa prawa, a wiÄ™c takie, które obowiÄ…zujÄ… niezależnie od stanowienia prawa (wiÄ™kszoÅ›ciÄ… gÅ‚osów) przez konstytucyjnego ustawodawcÄ™ i jego pózniejszych zapisów.Praw czÅ‚owiekanie trzeba wy my Å› l a ć , ale je o d n a l e z ć w rozważaniach czÅ‚o23 Problem ten szczegółowo omawia Lothar Roos, Glaube in der Zivilgesellschaft,[w:] Die Bedeutung der Religion fur die Gesellschaft und Probleme in Deutschlandund den USA, red.Anton Rauscher, Berlin 2004, s.261-276.52 L othar Rooswieka nad sobÄ… samym, swojÄ… godnoÅ›ciÄ… i naturÄ….Te transpozycyjnezródÅ‚a demokracji opartej na paÅ„stwie prawa zostaÅ‚y stopniowo uznane w trakcie trwajÄ…cego trzy tysiÄ…ce lat historycznego procesu optymalizacji (analogia do sformuÅ‚owania Karla Jaspersa), a nastÄ™pniewprowadzone do praktyki politycznej.Niemiecki wykÅ‚adowca prawa paÅ„stwowego Paul Kirchhof zapytany o to, na czym w koÅ„cuopierajÄ… siÄ™ praw a czÅ‚owieka, odpowiada: N auka o czÅ‚owieku jakoimago Dei zawiera najbardziej radykalnÄ… definicjÄ™ wolnoÅ›ci i rów noÅ›ci w historii praw a
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Linki
- Indeks
- Chmielewski, Damian Społeczno kulturowy obraz regionu Warmii i Mazur. Ujęcie systemowe (2012)
- Psychologia Społeczna Serce i Umysł Elliot Aron son
- Elliot Aronson Psychologia Społeczna Serce i Umysł
- Aronson Elliot Psychologia Społeczna. Serce i Umysł (2)
- Aleksander Kaminski Funkcje Pedagogiki Spolecznej.rtf
- wywieranie+wplywu+na+ludzi+ +psychologia+spoleczna
- Wojownicy nocy cz.1 t.1
- ÂŚmigielski Zbysław Sarmaty i Scyty
- Cienie Pojetnych 01 Imperium TCHAIKOVSKY ADRIAN
- Reguly Moskwy Daniel Silva
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- chiara76.htw.pl