[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Karol WojtyÅ‚a mówi:  «Prawda chrzeÅ›cijaÅ„­ska* do tej kategorii nie należy ;  wiara chrzeÅ›cijaÅ„ska nie sÄ…dzi, by16 Tamże 45,1.17 Tamże 44,2.18 Por.na ten temat Karl Justen, Ethik und Ethos der Demokratie.Ansatz und An-spruch einer «wahren« Demokratie gemafi Centesimus annus, Paderborn 1999.19 CA 46,2. 50 L othar RoosmogÅ‚a ująć w sztywny schemat tak bardzo różnorodnÄ… rzeczywistośćspoÅ‚eczno-politycznÄ….Otwiera wiÄ™c pole pluralizmowi polityczne­mu, umożliwia  poszanowanie wolnoÅ›ci przy niezmiennym uznawa­niu transcendentnej godnoÅ›ci osoby ludzkiej 20.Papież mówi, że bez odwoÅ‚ania siÄ™ do transcendencji caÅ‚a prawda0 czÅ‚owieku nie może być uznana, w żadnym razie jednak nie twier­dzi, że tylko teologia może do tej prawdy dotrzeć.Wskazuje na  na­uki humanistyczne i  filozofiÄ™.M ajÄ… one pomagać  wyjaÅ›nić, naczym polega «centralna rola czÅ‚owieka w spoÅ‚eczeÅ„stwie*, i uzdal­niajÄ… go do lepszego rozumienia samego siebie jako «istoty spoÅ‚ecz­nej * .Poszukiwanie wartoÅ›ci i godnoÅ›ci osoby ludzkiej wymaga wiÄ™cwspółdziaÅ‚ania pozytywnych nauk, filozofii i teologii. Tylko wiarajednak objawia mu [czÅ‚owiekowi] w peÅ‚ni jego prawdziwÄ… tożsamość1 wÅ‚aÅ›nie z niej wyrasta nauka spoÅ‚eczna KoÅ›cioÅ‚a 21.Jej celem jestpomoc czÅ‚owiekowi w ksztaÅ‚towaniu sfery politycznej na grunciebadaÅ„ naukowych i rozpraw filozoficznych.ChrzeÅ›cijaÅ„ska DobraNowina nie może dyktować szczegółowych wypowiedzi normatyw­nych etyki kultury, otwiera jednak  przestrzeÅ„ wolnoÅ›ci , w którejgodność osoby ludzkiej zyskuje ostateczne potwierdzenie.Nie ozna­cza to, że tylko chrzeÅ›cijanie czy ludzie wierzÄ…cy w Boga mogÄ… uczest­niczyć w tworzeniu kultury humanistycznej, jednak w każdym przy­padku niezbÄ™dne jest ostateczne potwierdzenie wartoÅ›ci moralnychwszelkimi sposobami na drodze filozoficznej.Dlatego też papież twier­dzi, iż  istnieje uzasadniona nadzieja, że również liczna grupa ludzi,którzy nie wyznajÄ… żadnej religii, bÄ™dzie mogÅ‚a siÄ™ przyczynić douksztaÅ‚towania etycznych podstaw rozwiÄ…zania kwestii spoÅ‚ecznej 22.3.Konsekwencje etyki politycznej i wychowaniaW trzeciej części mojego artykuÅ‚u chciaÅ‚bym przedstawić niektórekonsekwencje etyki politycznej i wychowania.3.1.PaÅ„stwo prawa a demokracja woluntarystycznaJeżeli uwzglÄ™dnimy wypowiedzi Jana PawÅ‚a II na temat zależnoÅ›ciwolnoÅ›ci i prawdy oraz ich konsekwencji dla prawa i polityki, wów­20 Tamże 46,3.21 Tamże 54,1.Por.SRS 38.22 CA 60,2. Wolność i prawda.51czas stanie siÄ™ jasne, że w historii europejskiej mamy dwie odmienne,fundamentalnie ze sobÄ… sprzeczne, tradycje demokratyczne, a m ia­nowicie paÅ„stwo praw a i demokracjÄ™ woluntarystycznÄ….PaÅ„stwoprawa, szczegółowo opisane przez Johna Locke a, wychodzi z zaÅ‚oże­nia, że czÅ‚owiek m a prawa, zanim jeszcze zagwarantuje je paÅ„stwo:live, liberty and property - to trzy podstawowe prawa wedÅ‚ug JohnaLocke a przysÅ‚ugujÄ…ce czÅ‚owiekowi z natury.Idea ta zostaÅ‚a wÅ‚Ä…czonado amerykaÅ„skiej Deklaracji NiepodlegÅ‚oÅ›ci z 1776 roku tam, gdzieodpowiada ona na pytanie o zródÅ‚o praw czÅ‚owieka.AmerykaÅ„skakonstytucja mówi, że sÄ… one self-evident, bowiem czÅ‚owiek zostaÅ‚ wy­posażony w nie przez swojego stwórcÄ™ (by their creator).Druga koncepcja demokracji odwoÅ‚uje siÄ™ do Jeana-Jacquesa Rous­seau.M ożna nazwać jÄ… demokracjÄ… woluntarystycznÄ….O ile u JohnaLocke a czÅ‚owiek m a prawa, u Rousseau sam je s t a n o wi.De­mokratyczna volonte generale nie opiera siÄ™ na żadnych zaÅ‚ożeniachetycznych.Prowadzi to de facto do możliwoÅ›ci przerodzenia siÄ™ de­mokracji w absolutyzm narzucany przez wiÄ™kszość23.W Niemczech po doÅ›wiadczeniach nazizmu wyciÄ…gnÄ™liÅ›my wnioskiz historii tych dwu wzajemnie sprzecznych teorii demokracji.Kon­stytucja niemiecka w art.1 ust.2 mówi, że naród niemiecki uznajenienaruszalne i niezbywalne prawa czÅ‚owieka.FormuÅ‚a ta ma cha­rakter quasi-religijny i uzupeÅ‚niona jest w preambule zapisem o  od­powiedzialnoÅ›ci przed Bogiem i ludzmi.Ta Invocatio Dei stanowiostatecznÄ… podstawÄ™ porzÄ…dku politycznego i polityki opartej na taksformuÅ‚owanym Å‚adzie.Także w polskiej konstytucji próbowanoznalezć zapis wÅ‚Ä…czajÄ…cy również tych, którzy nie wierzÄ… w Boga,w ów zasadniczy konsens co do podstaw etycznych.3.2.Transpozycyjne zródÅ‚a paÅ„stwa prawaKwestiÄ… rozstrzygajÄ…cÄ… jest to, że demokracjÄ™ na gruncie godnoÅ›ciczÅ‚owieka można stworzyć jedynie przy zaÅ‚ożeniu, że istniejÄ… trans-pozycyjne zródÅ‚a paÅ„stwa prawa, a wiÄ™c takie, które obowiÄ…zujÄ… nie­zależnie od stanowienia prawa (wiÄ™kszoÅ›ciÄ… gÅ‚osów) przez konstytu­cyjnego ustawodawcÄ™ i jego pózniejszych zapisów.Praw czÅ‚owiekanie trzeba wy my Å› l a ć , ale je o d n a l e z ć w rozważaniach czÅ‚o­23 Problem ten szczegółowo omawia Lothar Roos, Glaube in der Zivilgesellschaft,[w:] Die Bedeutung der Religion fur die Gesellschaft und Probleme in Deutschlandund den USA, red.Anton Rauscher, Berlin 2004, s.261-276. 52 L othar Rooswieka nad sobÄ… samym, swojÄ… godnoÅ›ciÄ… i naturÄ….Te transpozycyjnezródÅ‚a demokracji opartej na paÅ„stwie prawa zostaÅ‚y stopniowo uzna­ne w trakcie trwajÄ…cego trzy tysiÄ…ce lat historycznego procesu opty­malizacji (analogia do sformuÅ‚owania Karla Jaspersa), a nastÄ™pniewprowadzone do praktyki politycznej.Niemiecki wykÅ‚adowca pra­wa paÅ„stwowego Paul Kirchhof zapytany o to, na czym w koÅ„cuopierajÄ… siÄ™ praw a czÅ‚owieka, odpowiada:  N auka o czÅ‚owieku jakoimago Dei zawiera najbardziej radykalnÄ… definicjÄ™ wolnoÅ›ci i rów ­noÅ›ci w historii praw a [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • drakonia.opx.pl
  • Linki