[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.3.PodstawowÄ… tezÄ… aksjologicznÄ… zwolenników naturalizmu w epoce no-woczesnej byÅ‚o przekonanie, że zródÅ‚em wszelkich wartoÅ›ci jest natura (prawanaturalne).Problem jest ich odkrycie.Poszukiwać tych praw należy w natural-nych interakcjach czÅ‚owieka ze Å›rodowiskiem (przyrodniczym i spoÅ‚ecznym),zorientowanych na zaspakajanie potrzeb.Zwolennicy naturalizmu z kategorii potrzeb czyniÄ… sztandarowÄ… kategoriÄ™ wszelkiego dyskursu, w tym także dys-kursu o edukacji.PrzekonujÄ…, że nie można nadmiernie tÅ‚umić i ograniczać ludz-kich popÄ™dów, instynktów, odruchów i żądz.Jedynym ograniczeniem  zdaniemmyÅ›licieli wpisujÄ…cych siÄ™ w orientacjÄ™ naturalistycznÄ…  dla egoizmu jednegoczÅ‚owieka może być egoizm i chęć zaspokojenia swoich potrzeb przez drugiegoczÅ‚owieka.Z tego powodu postulowano posÅ‚ugiwanie siÄ™ przez ludzi narzÄ™dziem umowy , w której strony byÅ‚yby w stanie zgodzić siÄ™ na pewne ustÄ™pstwa i do-browolne ograniczenie wÅ‚asnych potrzeb.Postulat umowy spoÅ‚ecznej oparty byÅ‚na akceptacji egoizmu jako elementu natury czÅ‚owieka.W kontekÅ›cie tych zaÅ‚ożeÅ„ filozoficznych koncepcje edukacyjne miaÅ‚y główniecharakter metodyczny, a ich zadaniem byÅ‚o formuÅ‚owanie praktycznych dyrek-tyw dotyczÄ…cych celowoÅ›ciowych procesów edukacyjnych, które respektowaÅ‚yby16Procesy laicyzacji wiÄ…zaÅ‚y siÄ™ z przejÅ›ciem od spoÅ‚eczeÅ„stwa rolniczego do spoÅ‚eczeÅ„stwa industrialnego,a wyrażaÅ‚y siÄ™ w tendencjach oddzielenia tego, co koÅ›cielne i religijne od tego, co paÅ„stwowe i spoÅ‚ecznew sensie strukturalnym.Procesy laicyzacji wpisujÄ… siÄ™ wiÄ™c w procesy modernizacyjne epoki nowoczesnej. T.Hejnicka-BezwiÅ„ska, Pedagogika ogólna, Warszawa 2008ISBN 978-83-60501-19-1, © by WAiP 2008Najważniejsze idee edukacyjne zawarte w systemach filozoficznych epoki nowoczesnej377naturÄ™ czÅ‚owieka i prawa jego naturalnego rozwoju.NajpeÅ‚niejszy wyraz naturali-stycznego myÅ›lenia o procesach edukacyjnych znajdujemy w ideologii pajdocen-tryzmu.Naturalizm w myÅ›leniu o edukacji na przeÅ‚omie XIX i XX wieku oraz w wie-ku XX czerpaÅ‚ swoje inspiracje teoretyczne z odkryć w naukach biologicznychoraz badaÅ„ psychologicznych, szczególnie tych, które zostaÅ‚y usytuowane w psy-chologii behawioralnej.NajpeÅ‚niejsze odzwierciedlenie znalazÅ‚ w ruchu nowe-go wychowania oraz współczesnych pedagogiach wpisujÄ…cych siÄ™ w edukacyjnÄ…ideologiÄ™ liberalnÄ…, która zostanie przedstawiona w nastÄ™pnym rozdziale.Z uwagi na to, że naturalizm nie wypracowaÅ‚ uniwersalnego i spójnego syste-mu pojęć oraz koncepcji filozoficznej charakteryzujÄ…cej siÄ™ tymi cechami, współ-czeÅ›nie mamy do czynienia z wieloma odmianami naturalizmu w filozoficznymmyÅ›leniu o czÅ‚owieku i Å›wiecie.W niniejszym podrÄ™czniku przedstawiÄ™ poglÄ…dytrzech filozofów wpisujÄ…cych siÄ™ w orientacjÄ™ naturalistycznÄ…, których twierdze-nia o czÅ‚owieku i Å›wiecie wywarÅ‚y znaczÄ…cy wpÅ‚yw na myÅ›lenie o edukacji.Najbardziej charakterystycznÄ… cechÄ… ich koncepcji edukacyjnych jest odwo-Å‚ywanie siÄ™ do wiedzy psychologicznej.Edukacja powinna być dostosowana dopotrzeb i indywidualnych możliwoÅ›ci rozwojowych, które charakteryzujÄ… aktu-alnÄ… fazÄ™ rozwojowÄ… czÅ‚owieka.Zwolenników naturalizmu Å‚Ä…czy też sprzeciwwobec wszelkich form przymusu edukacyjnego, narzucania czegokolwiek, wpro-wadzania uczniów w jakiekolwiek systemy wiedzy, niechęć do nauki jako wzoruwytwarzania wiedzy i korzystania z wiedzy.Niektórzy przedstawiciele naturali-zmu, np.Jan Jakub Rousseau, w dorobku cywilizacyjnym widzieli zródÅ‚o pokus,zepsucia obyczajów i utraty cnót zakodowanych w naturze czÅ‚owieka.FormuÅ‚owana przez naturalistów wizja  dobrego nauczyciela ( sylwetka za-wodowa ,  profil zawodowy , model (?)  mówiÄ…c jÄ™zykiem współczesnej prak-tyki zwiÄ…zanej z konstruowaniem roli zawodowej) akcentowaÅ‚a to, że powinnygo wiÄ…zać z uczniem relacje nieformalne i swobodne, a wiÄ™c inne, niż formu-Å‚owali herbartyÅ›ci jako twórcy szkoÅ‚y tradycyjnej.Postulowali oni ograniczeniecelowoÅ›ciowych procesów edukacyjnych (wychowywania i ksztaÅ‚cenia) na rzecztworzenia korzystnych warunków dla podejmowania przez dzieci i mÅ‚odzieżróżnych form aktywnoÅ›ci.Szczególnie cenione przez zwolenników naturalizmujest bezpoÅ›rednie doÅ›wiadczenie życiowe, w tym także samodzielne dochodze-nie ucznia do wiedzy zwane  odkrywaniem 17.17UjÄ™cie kategorii pojÄ™ciowej  odkrywanie w cudzysÅ‚owie ma zwrócić uwagÄ™ czytelników na inny senstego pojÄ™cia jako opisujÄ…cego proces poznania naukowego, różny od posÅ‚ugiwania siÄ™ tÄ… kategoriÄ… pojÄ™ciowÄ…w opisywaniu procesu ksztaÅ‚cenia przez dydaktyków. T.Hejnicka-BezwiÅ„ska, Pedagogika ogólna, Warszawa 2008ISBN 978-83-60501-19-1, © by WAiP 2008RozdziaÅ‚ 8.Problemy, antynomie, dylematy i kontrowersje zwiÄ…zane z wytwarzaniem wiedzy o edukacji w ramach filozofii378Z powodu przyjmowanych zaÅ‚ożeÅ„ filozoficznych zwolennicy naturalizmu skÅ‚on-ni wiÄ™c sÄ… do krytyki koncepcji szkoÅ‚y tradycyjnej, lekceważenia kultury nauko-wej w wytwarzaniu wiedzy naukowej i jej stosowaniu, sprzeciwu wobec wszelkichograniczeÅ„ wynikajÄ…cych z dziaÅ‚aÅ„ celowoÅ›ciowych, np.programów nauczania,standardów ksztaÅ‚cenia, pomiaru efektów edukacyjnych itp.AÄ…czy ich natomiastzaufanie do natury oraz krytycyzm wobec wytworów kultury.EgzemplifikacjÄ… naturalizmu w myÅ›leniu o edukacji sÄ… poglÄ…dy na wychowanieJohna Locke`a, Jeana Jacques a Rousseau i Johanna Heinricha Pestalozziego18.8.2.1.1.Idee wychowania w systemie filozoficznym Johna Locke aIdee wychowania Locke a (1632 1704) osadzone zostaÅ‚y bezpoÅ›rednio w jegofilozofii politycznej19 i korespondowaÅ‚y z ideologiÄ… oÅ›wiecenia.Locke krytycznieodnosiÅ‚ siÄ™ do filozofii uprawianej w orientacji idealistycznej (wszelkich nurtówfilozofii idealistycznej).Najważniejsze jego twierdzenia filozoficzne, byÅ‚y nastÄ™-pujÄ…ce:1.W filozofii politycznej uzasadniaÅ‚ konieczność respektowania prawa naturalnegooraz oparcia życia spoÅ‚ecznego na umowie spoÅ‚ecznej.2.NakreÅ›liÅ‚  obraz liberalnego paÅ„stwa konstytucyjnego, opartego na zasadzie to-lerancji, akceptujÄ…cego pluralizm, gwarantujÄ…cego każdemu obywatelowi ochro-nÄ™ życia, wolnoÅ›ci osobiste i Å›wiÄ™te prawo wÅ‚asnoÅ›ci.3.TwierdziÅ‚, że czÅ‚owiek rodzi siÄ™ jako czysta, niezapisana karta.4.UmysÅ‚ czÅ‚owieka zostaje wypeÅ‚niony treÅ›ciÄ… dziÄ™ki jego doÅ›wiadczeniu.Z punktu widzenia dzisiejszej pedagogiki najbardziej istotne wydajÄ… siÄ™ jegorozważania dotyczÄ…ce wiedzy, zawarte w dziele zatytuÅ‚owanym Rozważania do-tyczÄ…ce rozumu ludzkiego, które powstaÅ‚o latach (1671 1689).W pierwszej częścitej pracy autor krytycznie odnosi siÄ™ do doktryny mówiÄ…cej o  ideach wrodzo-nych (np.Platona, Kartezjusza).W drugiej części skonstruowaÅ‚ obraz czÅ‚owiekajako  niezapisanej biaÅ‚ej ksiÄ™gi [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • drakonia.opx.pl
  • Linki