[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.SCENARIUSZ ZAJĘCIA EDUKACYJNEGO Z DOMINACJĄ DZIAŁALNOŚCI UMYSŁOWEJ W GRUPIE DZIECI 4 - 5 LETNICHSCENARIUSZ ZAJĘCIA EDUKACYJNEGO Z DOMINACJĄ DZIAŁALNOŚCI UMYSŁOWEJ W GRUPIE DZIECI 4 - 5 LETNICH.OBSZAR EDUKACYJNY :lPOZNAWANIE I ROZUMIENIE SIEBIE I ŚWIATAllTworzenie warunków dla wielozmysłowego poznawania otaczającego świata, wyjaśniania i przeżywania obserwowanych zjawisk, zadawania pytań i wyrażania siebie w kontaktach ze środowiskiem.llBudzenie zaciekawienia bogactwem i pięknem przyrody.llUwrażliwienie na przejawy destruktywnej roli człowieka w środowisku i wspieranie działań proekologicznych.llNABYWANIE UMIEJĘTNOŚCI POPRZEZ DZIAŁANIEllTworzenie warunków do wszechstronnej aktywności dziecka , wyrażania siebie w różnych formach ekspresji i przeżywania pozytywnych efektów własnych działań.llODNAJDYWANIE SWOJEGO MIEJSCA W GRUPIE RÓWIEŚNICZCJ, WSPÓLNOCIEllTworzenie okazji do wspólnego podejmowania i rozwiązywania zadań i problemów.lBUDOWANIE SYSTEMU WARTOŚCIlRozwijanie poczucia odpowiedzialności poprzez samodzielne , dokładne i rzetelne wywiązywanie się z podejmowanych zadań , szacunku do pracy swojej i innych.lTEMAT : ZIEMIA TO NASZ WSPÓLNY DOM.Cele operacyjne :Dziecko:lpotrafi wypowiadać się na określony tematllposiada umiejętność wnioskowania i formułowania spostrzeżeń wynikających z doświadczeńllpotrafi rozwiązywać zagadkillzna zagrożenia płynące z zanieczyszczenia środowiska przyrodniczegollwie jak należy dbać o środowiskollrozumie potrzebę dbania o środowisko przyrodniczellumie odczytać i wyrazić emocjellpotrafi dobrać obrazki do odpowiedniej planszyllumie współdziałać w grupielŚrodki wspomagające działania :lglobusllopaski dla dzieci ( słoneczka, chmurki ,gałązka na wietrze)llilustracje ( Ziemia smutna , Ziemia wesoła)llszablony chmurekllstrzałki wskazujące kierunekllszary papier z narysowanym konturem Ziemi wesołej i Ziemi smutnejllelementy (ilustracje)llkaseta z piosenką , efekty deszczu , wiatru , burzylMetody oparte na aktywności nauczyciela :lopowiadaniellzagadkallpokaz ilustracji przedstawiającej kulę ziemską , rakietęllrozmowallobjaśnienialMetody oparte na aktywności dziecka :lsłuchanie opowiadaniallrozwiązanie zagadkillswobodne wypowiedzilldziałania dzieci ( dobieranie elementów do Ziemi smutnej i wesołej )lFormy : praca z całą grupą i w zespołachPRZEBIEG ZAJĘCIA :lZapoznanie z globusem.Tak wygląda ziemia na której mieszkamy.N- Jak wygląda ziemia i kto wie do czego jest podobna ?(balon , piłka , arbuz itd.)N - Taką ziemię widzą kosmonauci gdy wystartują rakietą.Z bardzo wysoka taką właśnie ziemię można zobaczyć.Żeby ludzie na ziemi , którzy nigdy nie byli w kosmosie wiedzieli jak ona wygląda , zrobiono taki model , a nazywa się.( a może ktoś wie jak to się nazywa?) globus.N - A co widzicie na tym globusie ?( jest kolorowy , dz.wymieniają barwy : żółty - jak słońce, a jak co jeszcze ? , jak piasek, a gdzie jest piasek ? Dz- na pustyni.Tak - to pustynia.Niebieski jak woda jak chmury , Tak , to jest woda.Zielony jak trawa jak lasy.Tak to lasy.N - Powiedzcie po których miejscach na globusie Ziemi możemy chodzić ? (dz.pokazuje palcem miejsca na globusie ).Tak nasza Ziemia składa się z lądów po których chodzimy, ludzie budują sobie domy.llZabawa "Słońce , wiatr i deszcz".N - A teraz zapraszam was do zabawy , ustawcie się w kole.Na naszej Ziemi wieją wiatry , pada deszcz i świeci słońce.N - Część dzieci będzie słoneczkami ( opaski słońca ), część będzie płaczącą chmurką( opaski chmurek) , a część będzie wiatrem ( opaski wiatru ).N - Wszystkie dzieci przykucają.Przy muzyce wesołej wstają słoneczka i tańczą , gdy usłyszymy szum wiatru wszystkie moje wietrzyki tańczą , a słoneczka zasypiają (przykucają), gdy usłyszymy odgłosy deszczu i burzy - swój taniec rozpoczną tylko deszczowe chmurki , a wietrzyk śpi.Dzieci kucające pomagają dzieciom , które tańczą naśladować odgłosy).Pomagamy deszczykowi padać.llZagadka o ziemiTo okrągła kula , to okrągła kula.To dom jest dla ludzi i zwierząt.Wszyscy tam mieszkają bardzo ją kochająI dlatego zawsze o nią dbają ?(Ziemia )N - Kto wie o czym mówiłam ?( Ziemia ).N - A jak myślicie.Dlaczego musimy o nią dbać ?( swobodne wypowiedzi dzieci ).llZadanie do wykonania.N - Przygotowałam dla was niespodziankę ( w innej części sali ), pod chmurkami ukryte są dwa obrazki ( Ziemia -smutna, Ziemia - wesoła).Po strzałkach dojdziecie do miejsca gdzie ta niespodzianka jest ukryta.Podejdźcie tam , zatrzymajcie się.Co to jest ?( dz.- chmurki).Dmuchając na nie stańcie w koło chmurki i gdy będziecie na nie dmuchać zobaczycie co one ukrywają.Rozmowa na temat ilustracji.To jest ziemia ( jedna uśmiechnięta , a druga smutna).N - Dlaczego na jednym obrazku Ziemia jest uśmiechnięta ? (bo jest ładna, jest las ,grzyby, ludzie , słońce itd.).N - A kiedy dzieci są takie uśmiechnięte ? ( dz- jak je nic nie boli , mama je kocha itd.).N - Dlaczego na drugim obrazku Ziemia jest smutna ?( wizerunek Ziemi szarej, zadymionej , zaśmieconej itd.).N - A kiedy dzieci są smutne ?( gdy są chore , zmęczone itd.).N - Na której Ziemi chcielibyście mieszkać ? ( smutnej czy wesołej).N - To o czym musimy pamiętać , aby nasza Ziemia była uśmiechnięta ?( dz.- nie wolno łamać gałęzi , śmiecić, itd.)N - A czy znacie jakąś piosenkę o Ziemi ?llPiosenka " Wołanie o pomoc "llZabawa Ziemi ze Słonkiem.W czasie tego zajęcia zapoznać dzieci z zabawą.Dzieci ustawiamy w kole.Nauczyciel rozdaje opaski , dzieci mówią ze na obrazku jest Ziemia , druga opaska to Słoneczko.N - Do zabawy wybieram Słoneczko, kto chce być Słoneczkiem?A my wszyscy będziemy Ziemią.N - Bierze globus i pokazuje.Popatrzcie co robię ( kręci globusem) , Ziemia się obraca.N - Pokażcie jak Ziemia się obraca ( dz - pokazują ,kręci się wokół siebie, ręce prościutko,kręci się).N - Ale wiecie dzieci, Ziemia nie tylko kręci się wokół siebie , ale wędruje wokół Słoneczka.Pokażcie jak wędruje ( n-l bawi się z dziećmi ).N - Obracamy się i zatrzymujemy buzią do Słoneczka, na naszej Ziemi jest wtedy dzień,dzieci wstają z łóżeczek , szybciutko się ubierają i wesoło maszerują do przedszkola( pokazują).N - Wszystkie dzieci z powrotem stają się Ziemią ( dz - dalej stoją buzią do Słoneczka ,Przypomnijcie mi jaką mamy porę dnia ?( dzień) tak , a teraz Ziemia obraca się plecamido Słoneczka.Czy Ziemia widzi Słoneczko ?( nie).To wtedy jest noc, A jak jest noc toco dzieci robią ?( śpią ).No to ładnie przykucamy i dzieci zasypiają.Widzicie.Słoneczko?( dz - nie).Zrobiła się noc i zasypiamy.Zabawę powtarzamy kilka razy ( reakcja na sygnał dźwiękowy ).llZadanie dla dzieci ( podział na dwie grupy), dzieci z gotowych elementów układają:I grupa - wybiera elementy i układa na szarym papierze Ziemię na której chcieliby mieszkaćII grupa - wybiera tylko te elementy i układa na szarym papierze Ziemię na której nie chcieliby mieszkaćllWypowiedzi na temat wykonanej pracy.lŁucja Tomalik, [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • drakonia.opx.pl
  • Linki